Sälja huset för att uppnå ekonomisk frihet snabbare?

Hej,

Vi bor i ett nybyggt hus som vi tillträdde förra sommaren och som är nästintill helt färdigställt ute och inne. Huset är värderat cirka 9.5mkr och vårt bolån ligger runt 6,4mkr.

Just nu har vi en räntekostnad runt 18k per månad före avdrag. vi kör amorteringsfritt i 5år. Så den fasta boendekostnaden är rätt okej men mycket pengar försvinner varje månad på inköp och projekt till och runt huset. så den totala snittkostnaden för boende är långt över det dubbla. säkert 40k i snitt. vilket är jobbigt då sparandet blir lidande.

Vi fick en tanke om att sälja huset, flytta till hyresrätt för att investera hela insatsen och dessutom kunna spara mer per månad och på så sätt snabbare uppnå ett större kapital.

som jämförelse får vi en nyproducerad hyresrätt runt 80kvm för typ 16-17k/mån i samma område och vi bor idag. Livskvaliteten blir på medellång sikt såklart sämre. då vi går från 150kvm hus, 100kvm altan och 800kvm tomt. men tanken är att göra detta kanske 10-15år beroende på börsens utveckling för att sedan efter det ha helt andra möjligheter att äga bostad eller uppnå ekonomisk frihet.

Kollar vi ränta-på-ränta kalkylator med snittavkastning 7%, runt 3,6mkr i startkapital samt månadssparande runt 15k så blir det efter 10år cirka 10MKR. håller man ut 15år är det nästan 15MKR och tar man några år till har vi som hushåll uppnått ekonomisk frihet.

Vad tänker ni andra? för och nackdelar? finns det något som talar för att det är en bättre affär att ha kvar huset som investering över kommande 10-15år jämfört med att placera pengarna på börsen?

5 gillningar

Varför köpte ni huset från början?

15 gillningar

Eftersom ett hus är så mycket mer än en investering och så annorlunda jämfört med att bo i en hyresrätt anser jag inte denna jämförelse kan göras enbart utifrån ett investeringsperspektiv.

16 gillningar

Ska ni maximera avkastningen går det också att bo i husvagn… nä, skämt åsido; jag frågar som @Kulturarbetaren - varför köpte ni hus i första läget? Är det verkligen ett alternativ att krypa in i en hyreslägenhet och hetsa avkastning, framförallt nu när ni tagit allt jobb med att fixa till ett nybyggt hus?

Vad är livskvalitet för er?

3 gillningar

Ponera att man kunde jämföra ett hus med börsen rent ekonomiskt och ignorera alla andra faktorer om att hyra en lgh vs att äga sitt hus.

Då skulle vi behöva en kristallkula för att se vad som avkastar bäst på 10-15år. Eftersom vi inte har en kristallkula måste vi gissa vad avkastningen blir på 10-15 år på börsen och på bostadsmarknaden och sedan dra bort skatter/avgifter och jämföra det som blir kvar.
Detta är en näst intill omöjlig gissningslek varpå de flesta väljer ett boende som passar dem där de trivs och låter sedan ev avkastning komma som en glad överraskning.

Det finns inget facit.
Vad tror du själv att avkastningen blir på bostadsmarknaden framöver?
Vad tror du själv att avkastningen blir på börsen framöver?

1 gillning

Jag bor i hyreslägenhet men har funderat mycket på om jag ska köpa lägenhet/litet hus eller inte. “Alla” säger att det är bäst att äga (investera i bostad) ur ett ekonomiskt perspektiv… Men det är ju inte säkert att det är det. “En investering kan exempelvis såväl öka som minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det investerade kapitalet. Historisk avkastning är inte heller någon garanti för framtida avkastning.”

Nu har jag tagit ett beslut utifrån ett energiperspektiv istället. Jag bor kvar i min hyres för att jag inte vill fixa själv med sånt som ägande medför eller oroa mig för räntekostnader dvs sånt som tar energi från mig. Tycker ni att huset ger eller tar energi? Hur skulle en hyresrätt ge eller ta energi?

13 gillningar

Jag skulle INTE valt att bo i ett dyr hyreslägenhet…
Livskvalite är så mycke mer än investerat bara…
De som andra skriver så vet man inte avkastning varken på börsen eller bostadmarknaden, den kan både dala å öka men ett bra boende kan man njuta av allar dagar…

1 gillning

Skulle nog säga efter 15 år att huset tar mer energi än det ger energi. Hade det varit sommar året runt så hade det varir annorlunda. Blir nog att byta till lägenhet om ca 5 år när barnen flyttar ut. Har ej bestämt om det blir HR eller BR.

4 gillningar

På något vis tycker jag att ni jämför äpplen och päron. Jag kan bara utgå från mig själv och i min värld är det inte jämförbart alls i livskvalitet att bo i en nybyggt villa jämfört med en HR.

Du skriver att huset nästan är klart vilket bör innebär mer månadssparande framöver. Dessutom kommer ju hyran på en HR öka med 2-4% varje år i 15 år. Medans ni amorterar i 10 av de 15 åren på huslånet. Därmed får ni ner er kostnad något.

Nybyggd villa och bra månadssparande strax låter för mig som en drömsituation. Går dessutom räntan ned 1% så är det ju riktigt bra för er.

1 gillning

Prova att hyra ut huset ett eller flera år och bosätt er i en hyreslägenhet, så vet ni hur det känns. Finns ju dessutom fina lägenheter på bottenplan med med eller mindre stor uteplats om det är där skon klämmer. Oftast möjligt att grilla och mer yta att plantera saker om man gillar sådant. Annan känsla än balkong, även om det finns större sådana också.

Som sångtexten (nästan) låter:

”De första 2-12 ljuva åren…”

Njut av att:

Äntligen börjar huset/trädgården vara klar.
Ingen fastighetsskatt ett par år till.
Allt är anpassat/valt utifrån era önskemål.
Ni VET/har ritningar på allt som finns bakom väggarna. Få överraskningar om/när ni grejar.
Allt är nytt/fräscht.
Minimalt underhåll/reparationer krävs.
Låg energiförbrukning på hus/maskiner.
Minimalt klassiska/tidigare riskkonstruktioner.
Tid fokusera på annat som familj.

Så just den här perioden i en husägares liv är ofta väldigt bekymmersfria och en trevlig tidperiod. Kanske också man bara får den perioden en gång i livet. Så varför inte passa på att njuta av den SJÄLV då ni nu slitit och byggt huset?

Vi har haft flera olika hus genom åren och ovanstående fördelar fanns under ca 10 år när allt väl började vara klart inne/ute på huset vi byggde. (Sen finna också nackdelar med allt)

12 gillningar

Av nyfikenhet: är detta en deal ni gjort med banken? Vilken bank har ni lånet hos?

Jag bor i hyresrätt bredvid en park och älskar det. :grinning:

Inget jidder med trädgård och gräsklippare som jävlas. (som när man bor i hus)

Inga tråkiga möten med Ove-tanter som tjatar om sopsortering. (Som händer i BRF)

Hyresvärden skiter fullkomligt i om jag ger mig ut och reser ett halvår. :sunglasses:

Jag tycker inte det är så jäkla kul att bo så jag vill lägga 30-40% av min inkomst på det.

Säljer ni ert hus och köper en globala aktiefonder 60/40% t ex så kan ni sälja av en del om börsen gått bra och göra något kul.

Man kan inte sälja ett par kvm av ett hus.

Med ett hus följer en jävla massa pyssel. Det slipper man i hyresrätt.

Nu skulle jag bara haft en fastighet med hyresrätt nära där ni bor. :grin:

9 gillningar

Det är lagstadgat att man slipper amorteringskravet första 5 åren vid köp av nyproducerat hus.
Spelar därför ingen roll vilken bank han väljer då man får samma deal överallt.

3 gillningar

Håller med till 100%.

1 gillning

Jag har räknat på det här och kommit fram till att vi skulle spara en del pengar på att flytta till hyresrätt istället för ägt boende men det blir ju då på bekostnad av boyta, uteplats m.m.

Dvs. som andra skriver, om man bortser från det ekonomiska är det ju ett helt annat liv och helt annan boendesituation, äpplen och päron.

Hyresrätt innebär mycket mindre ansvar och lite beroende på vad man tycker om att göra kan det bli mer eller mindre frihet jämfört med en ägd villa.

Känner man sig friare och gladare i ett mindre boende och hyresrätt är det väl en no-brainer att byta till det men gör man inte det och värdesätter fördelarna med villa är det inte en lika lätt kalkyl.

1 gillning

Det går inte att svara på generellt. Prisutvecklingen beror ju på vart huset ligger och hur utvecklingen där kan tänkas vara. Du behöver ta reda på mer om den lokala marknaden för att lättare kunna förutspå utvecklingen.

Vi ägde en villa, sålde den och köpte en br för samma peng som vi sålde. Prisutvecklingen på vår br har varit mycket bättre än på villan sedan dess (följer via Booli och hemnet). Dessutom är driftskostnaderna betydligt lägre för en br mot en villa. Så för oss har detta varit en bättre affär.

1 gillning

Kan inte svara på vad ett inte jämförbart boende är värt för dig.

Däremot skulle jag alla gånger belånat boendet så mycket jag bara fick och satt in pengarna på börsen istället. Man får vara riktigt dålig eller kortsiktig om man skall avkasta sämre än bolåneränta. Det enda är att man har kassaflöde de närmaste 2-5 åren (beroende på hur mycket säkerhet man vill ha) att klara räntorna. Så man inte tvingas börja sälja av direkt för att betala räntan och det gått ner.

1 gillning

Nej. Det är solklart sämre likviditet, avkastning och underliggande produktivitet i ett hus.

Enda anledningen att folk ändå köper hus är såvitt jag kan gissa att banker inte låter kunder låna flera miljoner för att köpa aktier. Och att livet är begränsat så man värderar livskvalitet genom boendet.

Det finns massa boenden för 16-17k per månad med samma livskvalitet, ofta bättre. 20-30 min pendling utanför små och medelstora städer.

1 gillning

Är det verkligen det :thinking:

Företag producerar förbättringar. Hus ‘producerar’ problem. Båda påverkas av ränteläget, men hus i princip bara av ränteläge och lön.

Det är inte jättekonstigt att stockholmsbörsen ökat i dubbel takt mot villapriserna i Stockholm de senaste 20 åren. Eller inbillar jag mig samband och mönster som inte finns?

4 gillningar