Hur stort lån till husköp?

Goddagens!

Har länge läst runt i forumet men detta blir mitt första inlägg. Tack för ett bra forum.

Jag + familj letar för närvarande hus och jag önskar gärna få era tankar kring vår situation och lite allmänt kring bostadsmarknaden och risktagande.

Kort bakgrund:
Vi bor i Uppsala och är en familj om 2 barn och 2 vuxna.

Vi har letat hus i 2+ år , mer eller mindre aktivt (gått på ca 20 husvisningar), och har utifrån detta skapat oss en ganska bra uppfattning var vi vill bo och vad vi värderar.

I korthet är det ett bra läge vi värderar högst, med plats för typ en studsmatta på trädgården samt möjlighet för ett gästrum/arbetsrum utöver 3 sovrum. Cykelavstånd (<30 min) in till centrum, samt närliggande grundskolor till hemmet.

Inte så höga krav tyckte jag innan vi började leta, men oj vad priserna sticker iväg i dessa områden. Runt 6-8 miljoner brukade sådana hus gå för, med varierande grad av renoveringsbehov. I det prissegmentet och med dem kraven verkar typ hela stadens husletande barnfamiljer också leta efter visade det sig.

Det problematiseras också av att vi ogärna köper 60/70-tals hus med stort renoveringsbehov så som dränering, tak, badrum och kök. Att ha ett visst renoveringsbehov är OK för oss men vi vill undvika dränering av eventuell källare eller gammal platta på mark.

Utbudet blir därför ganska litet och vi väntar fortfarande på ett objekt att buda på. I denna väntan har jag märkt att vi börjat öka vårt risktagande och är mer och mer villiga att ta ett större lån, vilket jag egentligen ogärna gör. Men det känns tvunget då det verkar som resterande husletare i prissegmentet är villiga att ta större lån/risk än vad vi gör.

Förutsättningar för oss:

• Vi har lånelöfte beviljat på ca 7.9 M
  • Total inkomst om ca 105 tkr/månad brutto givet att båda jobbar 100%.
  • Vi har ca 2.5 M kapital att gå in i huset med. Men jag vill ogärna ha mindre än 400 tkr kvar som buffert för oväntade händelser.
  • Totala månadsutgifter idag exkl. boendekostnad baserat på senaste 6 månaders medelvärde 21.5 tkr

Till detta ska tilläggas att det vore önskvärt att framöver kunna ha möjlighet att åtminstone en av oss jobbar 80 %, vi vill kunna sätta av 1 % av husets inköpspris per år till underhållsfond och kunna spara totalt 10 tkr per månad.

Gör jag själv kalkylen börjar det kännas lite jobbigt om vi skulle köpa för mer än 6.7 M. Men närstående tycker att jag är alldeles för konservativ och mesig i min kalkyl :upside_down_face:. Utifrån våra förutsättningar och önskemål om hus (se ovan) borde vi kanske ta ett större lån givet hur marknadssituationen ser ut (?)

Det blev kanske en ganska oklar frågeställning från min sida men jag önskar egentligen bara era tankar kring de förutsättningar vi har och stolpar upp lite stödpunkter nedan för diskussion:

• Borde man ta större risk och öka lånet? Vi har ju stort lånelöfte från banken. Att köpa det “lite bättre objektet” påtalas ju många gånger vara en bra idé.

• Vad hade ni själva varit bekväma med att ligga på för kvot boendekostnad/inkomst? I min beräkning tycker jag 30 % börjar kännas tufft.

• Hur tänker folk som letar hus? Maxar alla sina lånelöften? Vi själva har tänkt lägga kontantinsats så att vi hamnar på 70 % belåning och således 1% amortering. Bra/dålig tanke?

Jag skulle tänka som du gör. Många som tycker du är konservativ ignorerar underhållskostnaden och tar lån istället med tanken att värdeökningen tar hand om det på sikt. Och så var det ju 2000-2020, men inte sen dess.

Frågan är väl vad du får för ytterligare 1 mnkr. Är det ett lite finare hus i samma område, eller är det ett större jämfört med ett mindre etc. Känns något rimligt att tumma på?

Eller kan ni dra ner på några andra utgifter så ni fortfarande kan spara i samma nivå?

Av egen erfarenhet kan jag bara varna för att bli husfattig, dvs att ”alla” pengar går till boendet. Man känner ekorrhjulet till max, det tär på relationen och är helt enkelt inte värt det. Det är trots allt bara ett hus. Dessutom ska man inte glömma att man som husägare har betydligt mera kostnader än i en lgh. Trädgård, husfix, uteleksaker, grill mm
Så håll er till er budget no matter what. Man kan byta upp sig sen om man vill eller så inser man att det funkar fint som det är.
Ni vill jobba deltid, kunna ta hand om familjen och leva ett bra och harmoniskt liv.
Gör det!

10 gillningar

Som enkel regel är att man inte ska lägga mer än 25% av sin nettoinkomst på boendet

1 gillning

Den nivån är det nog extremt få som ligger på om du köper hus i en större stad som Uppsala.

1 gillning

Under lågräntetiden så var svaret JA i attraktiva lägen.
Rent krasst vinner högst lånelöfte oftast budgivningen.

1 gillning

Det där är ett mycket mindre problem än vad det låter som.

• Dränering är sällan brådskande. Se till att inte ha en källarväggarna och golvet inredda utan måla väggarna med silikatfärg som släpper igenom fukt och lägg en nålfiltsmatta på golvet som andas. Upplever du fuktproblem eller källarlukt så sätt in en avfuktare.

• Om du har en inspekterbar vind så behöver du knappast oroa dig för taket. Håll koll på vinden och får du läckage gör du en punktreparation. Oftast läcker det kring skorsten och andra genomföringar. I realiteten kan man ofta skjuta upp ett takbyte många år.

• Ett kök behöver du nästan aldrig renovera av tekniska skäl. Pajar en vitvara finns nya på blocket. Är köket ofräscht kan du måla. Ett köksbyte beror nästan alltid på estetiska skäl.

• Den svaga punkten i badrum är golvbrunnen. Nästan alla fuktskador kommer kring golvbrunnen. Kolla att den är OK. En gammal golvbrunn av gjutjärn kan oftast reemaljeras. Är du osäker på fuktspärren i övrigt så använd duschkabin och ha bra ventilation. Du kan oftast hålla liv i ett badrum i många år.

• Gammal platta på mark (med uppreglade golv) är en riskkonstruktion men behöver inte bli problem. Vid en golvrenovering kan du riva upp golvet och lägga in nivellgolv vilket löser fuktproblem. Det är ingen jättekostnad.

60/70-talshusen är rätt bra och särskilt om du har källaren. Gott om utrymme i en källare.

Var inte rädd att köpa ett hus som ser sunkigt ut om läget är bra. Renovering är rätt billigt jämfört med att köpa ett mycket dyrare hus.

9 gillningar

Att skriva på ett ekonomiforum kommer inte hjälpa dig… det är inte ekonomiska personer som vinner budgivningar i storstäderna.

4 gillningar

Svårt att förstå att folk är så villiga att belåna sig upp över öronen. Det känns som en dysfunktionell marknad.

3 gillningar

Räkna med att räntan kan gå upp till 7%.

50 är det nya 25 tyvärr…

2 gillningar

Jag tycker att det är jätteenkelt att förstå. Det finns begränsad plats i det bra område där du vill att dina barn ska växa upp. Vill du att dina barn ska få en sämre uppväxt än de skulle kunna få?

1 gillning

Tycker du/ni resonerar sunt. Fortsätt kolla på hus, förr eller senare dyker det upp något passande :ok_hand:

Samtidigt kan man resonera som så att trygga föräldrar med stabil ekonomi ger bättre förutsättningar för en bra uppväxt.

2 gillningar

Tänk om livet var så enkelt.
“Lägg X miljoner på dina barns uppväxt så blir de garanterat lyckliga i livet”.

Många andra saker betyder mkt mer.

6 gillningar

Bygga eget?
Byggsatser för det du beskriver finns för 2.5-3 milj. Sedan byggentreprenörer och grovplanering för ca samma.
Hittar du en tomt för under miljonen är du inom din budget; 6-7 milj.
Det är dessutom nytt, så underhållsfritt ganska lång tid framåt och med garanti, vilket inte existerar på begagnade hus.
Visst, alla byggen kommer ha oväntade kostnader, men inte i klass med en skenande budgivning…

1 gillning

Jag tycker du förklarade ekvationen på ett transparent och ärligt sätt.

Mitt sätt att lösa ut ekvationen skulle vara att köpa ett mindre/billigare hus, sämre läge eller annat ”offrande” på krav-sidan för att hålla nere finansiella kostnaden.

Varför?
Därför att det ger er ekonomisk frihet att fatta beslut i livet framledes, snarare än att ha fattat ett beslut (köpa dyrt boende) som berövar er samma frihet.

Huset är bara skalet. Ni fyller ert hem med liv, och jag tror det görs lyckligare i ett enklare hus med mer fritt kapital än det omvända.

2 gillningar

Min två cent är att du bygger in rätt många buffertar. Ni kanske inte samtidigt måste kunna spara 120 tkr/år OCH jobba deltid OCH renovera OCH ha 400 tkr på sparkontot?

Bind räntan i fem år till 3% och acceptera att gå ±0 med nuvarande livsstil om en jobbar 80% (med realistisk kostnad för huslivet). Det tillsammans med en buffert på 400 tkr tycker jag är fullt tillräckligt…

Som @pelpet är inne på så finns det ofta billiga sätt att fixa “problem” med ett boende, typ med en avfuktare för 4000 kr eller en duschkabin för lika mycket istället för att helrenovera källare eller badrum.

1 gillning

Jag är i en sits där jag bor i hyresrätt men vi går i hustankar som vi bott i förr.

Har precis fram tills nyss varit nöjd med detta, men lätt bipolär som man är vänder vinden fort och jag börjar fundera nu.

Är det värt att belåna sig till nocken i 30-40-års ålder som jag och min fru är?

Tänker att om jag köper något för ca 10 Mkr borde jag i slutändan få bättre avkastning än att bo väldigt billigt (typ hyresrätt eller betydligt billigare boende på kanske 5-6 Mkr) och spara på börsen bara?

Antingen ställer man barnen i skolkö i alla Sveriges kommuner vid födsel eller så köper man dessa villor för att få en rimlig skola för sina barn :innocent:.

1 gillning