Stort engångsbelopp, betala av boendelån?

Hej, vi kommer inom kort att få ett mycket stort engångsbelopp, som vi inte egentligen behöver för varken vårt sparande eller vår konsumption. Trots att vi i övrigt följer i de rekommendationer som anges på det här forumet, med hinkarna och avseende fondval etc, har jag fastnat för en tanke att helt betala av huslånen på både lägenhet och sommarbostad.

Kan egentligen inte motivera det rationellt, bara att det skulle kännas lika skönt som det gjorde att lösa in studielånen en gång i tiden (15-20 år sedan). Det var inte heller ett optimalt beslut, men vi har aldrig ångrat det. Om man inte behöver pengarna, skulle man förstås kunna ta hög risk istället, men tror inte att jag skulle sova bra då, känns som det vore skönare att bli av med huslånen och slippa bankens smyghöjningar av räntan och att behöva hålla koll på dem.

Ger också lägre fasta utgifter om vårt sparande och våra inkomster trots allt skulle krascha helt, vilket jag egentligen inte tror kommer att ske. Är det någon som har goda råd, är jag ute och cyklar?

1 gillning

Jag tycker det låter som att du lutar åt det ena hållet redan (betala av lånen). Om du vet att du kommer må bättre av detta alternativ så är valet enkelt i mening.

I övrigt så låter det som att du även vet att det (troligen) är ett bättre alternativ rent ekonomiskt att behålla belåningen och investera pengarna istället.

Kanske finns det en mellanväg? Nå en belåningsgrad du är bekväm med, välj bolån hos en lånegivare där du alltid får lägsta räntan utan att behöva förhandla, exempelvis hypoteket. Eller bind lånet på lång tid. Skänk resterande till välgörenhet (eftersom du säger att ni inte behöver dem till sparande eller konsumtion).

3 gillningar

Hej
Brottats med samma tankar och valde att betala av bolånet, matematiskt “fel” och med facit i hand hade vi tjänat på att investera i stället.
Men det hade känts hemskt ifall det hade gått åt andra hållet.

Det som gjorde att vi valde som vi gjorde var till stor del Dave Ramsey. Samtidigt hade jag svårt att motivera att ha räntor/kontanter i portföljerna samtidigt som man betalade ränta på bolånet. Nu slipper jag fundera på det.
(71) Why You Should Focus On Paying Down The Mortgage Over Investing - YouTube

2 gillningar

Tack för tipsen, skönt att veta att man inte är ensam med sina grubblerier. Rent logiskt borde man kanske öka risken ju mer marginaler man har, jag tog dock betydligt större risk när jag var yngre, och har precis som du funderat på meningen att ha pengar på Collector etc till halva räntan vi betalar på bolånen.

1 gillning

Syftet med livet är väl att leva så bra som möjligt, inte att hela tiden fatta optimala beslut om det ändå inte gör någon skillnad.

Betala av lånen om ni inte behöver pengarna. Då sitter ni säkert oavsett vad som händer. Vi har gjort så även om det inte är ekonomiskt optimalt.

5 gillningar

Vad som känns bäst får du själv avgöra men om jag hade varit i samma situation hade jag öronmärkt pengarna för att betala av lånen men ändå inte gjort det i nuläget. Hade satt in pengarna på sparkonton med insättningsgaranti och väntat några år för att se ifall vi får en börskrasch eller höga räntor. För tillfället är lån ingen större börda och börskurserna står så pass högt att jag nog inte hade gått in med en större summa. Får du inte en möjlighet inom några år att fynda med pengarna utan vi istället får se högre räntor så kan du lösa lånen. Hur som helst är det skönt att ha FU-pengar ifall det skiter sig och banken vill ha mer betalt för lånen.

1 gillning

Om du behåller något av lånen försök optimera räntan. Det vill säga om du kan behålla en bit över 2.000.000 i lån och låg belåningsgrad får man oftast bäst ränta. Det är dumt att ha kvar ett litet lån då du får högre ränta.

Om du inte vill stoppa in pengarna på börsen är det enda att överväga om du har någon nytta av likviditeten. Ska du ha pengarna på rörligt sparkonto blir det ändå lite skillnad mellan bolåneränta och sparränta, vilket blir kostnaden för att hålla pengarna likvida.

1 gillning

Jag resonerar faktiskt likadant som du. Vi diskuterar det faktiskt i det senaste avsnittet:

Det kommer även komma upp i veckans avsnitt där vi kommer prata lite om att “ha tillräckligt”. Det finns ingen anledning att sträcka sig efter mer om det ändå inte kommer göra någon skillnad. Lite varför riskera det man ha för något man inte behöver.

2 gillningar

Så ni skall betala av era bolån nu alltså? :wink:

1 gillning

Det är väl helt rimligt att pengar som kommer helt oväntat kan användas att göra er fria från lån. Om ni mot förmodan ångrar er så kan ni alltid belåna boendet senare (så länge ni inte är i pension).

Vi har också valt att göra oss skuldfria mht boendet. Håller helt med känslan att göra sig skuldfri inkl. studielånet.

Kanske det också är den tryggheten som skuldfriheten ger som gjort att vi vågat satsa på högriskprojekt … som sedan också gått bra.

Om vi hade varit maskiner så skulle såklart matematiken få bestämma, men nu är vi ju människor med allt vad det innebär. Man måste våga följa sin magkänsla i livet :slight_smile:

2 gillningar

Lyckades betala av bolån på hus och sommarstuga, CSN och uppskjuten reavinst från bostadsförsäljning innan 50-års dagen. Fantastiskt skönt :+1:

MEN redan något år efter började det kännas en gnagande känsla om vi gjort rätt. Nu då vi plötsligt valde att flytta och behövde ganska stort lån så blev det en kamp med banken för att kunna lösa det pga för låga inkomster. Eftersom vi börjat trappa ner på jobb senaste åren. (Skrivit en bok om elbilar och sen Covid som förändrat mycket). Sen då jag börjat läsa på lite mer, bland annat här, så känns det ändå helt ok med lånen som i dagsläget kanske motsvarar 1/3 av värdet på hus och sommarstuga. Då den hävstången kanske inte är så tokig trots allt för att jobba ihop lite mer pensionskapital.

Summa summarum. Vore det det fullt i alla mina hinkar och “engångsbeloppet” INTE behövdes för att jobba ihop mer till en tryggad pension eller liknande så hade jag gärna plockat bort lånen ändå. Den känslan är riktigt skön på natten och när man ser på ekonominyheter runt om i världen.

1 gillning

Tack för alla svar, känner mig mycket tryggare i att vi kommer att klokt beslut tillsammans som vi inte kommer ångra.

Nattsömnen är viktigt, men man bör eftersträva att ha 50% i lån. Dels så kan du värdera om fastigheten var 5:e år och. Att sitta med helt obelånade fastigheter blir bara dina arvingar glada över. Historiskt så kan får du 7% per år över tid och det ironiska är att folk ändå väljer betala av sina lån för att ”känna” sig trygg. Låt pengar tjäna pengar. Det är allt detta forum handlar om.

1 gillning

Jo, men jag ser inte skillnaden för arvingarna om förmögenheten ligger i en fastighet eller i andra investeringar.

Tesen är ju då att man hoppar hypotekslånen aka seniorlånen (3-4 ränta) och lever lite fattigare än vad man annars skulle göra om kapitalet var fritt.

Därav att arvingarna blir gladare då det blir mer pengar kvar.

Du missar min poäng, om man har mer än man rimligtvis behöver för att leva ett gott liv som pensionär, vad blir skillnaden för arvtagarna?
Men visst, om det är ett liv som “Fattigpensionär” som väntar för att kapitalet ligger låst i bostaden så kanske man skall behålla sitt bolån.

Har man flera hundra miljoner fritt kapital så håller jag med att skitsamma om bostaden är belånad eller icke för arvtagarna. Skönt att vi redde ut det ;).

1 gillning

Med risk att jag har otur när jag tänker. Men ja, jag funderar att sälja av lite investeringar och betala av på huslånet. Jag inser att jag här resonerar mer känslomässigt och emotionellt snarare än matematiskt, logiskt och forskningsbaserat.

Så här går mitt resonemang. Just nu betalar jag i grova drag 20 000 kr i månaden för boendet i form av ränta och amortering (ja, jag vet att amortering inte är en utgift). Genom att betala av en stor del av bolånet innebär det att vi förbättrar likviditeten med 20 000 kr per månad.

Dessa 20 000 kr per månad har ett större emotionellt värde för oss varje månad än att ha den i form av ett större stående värde i en investering. De har också ett större emotionellt värde än vad vi får ut av eventuell alternativavkastning. Inte för att vi har oändligt mycket pengar, men så här flyttar vi en del av våra pengar mentalt från investeringar för framtiden till vardagen. Något som jag tror gör upplevelsen av vårt liv rikare.

Berättat det för två kompisar, reaktionerna hittills:

• Den ene ville åka hem till mig och fira och gratulera
  • Den andre ville åka hem till mig och slå dumheten ur mig. :slightly_smiling_face:
8 gillningar

Det kan väl inte vara fel att flytta en del av kapitalet från passiva/lek hinken till mellanrisk hinken OCH förbättra kassaflödet med 20 papp i månaden som ett steg i omallokering från ”ger rich” till ”stay rich” :grinning::+1:

Kanske dax att du slår till på den där Teslan äntligen? :joy: Med den kassaflödesförbättringen kan du ju leasa den.

1 gillning

Tack @JFB, uppskattar alltid dina kloka kommentarer.

Haha, ja, vi får se om det blir en Tesla. Det ultimata vore ju att blanka sig till den. Men det är bortom min kompetens insåg jag efter förra årets försök. :grin:

1 gillning