vi köpte hus med 50% belåning för 3 år sedan och har inget amorteringskrav. Familjen har vuxit och vi skulle vilja bygga ut. Utbyggnaden kommer kosta ung 500k. Vi har 600k investerat på börsen plus en liten liten buffert.
ska vi:
låna 500k och dra på oss amortering
casha och i princip tömma sparandet
spara några år till för att kunna casha bygger med lite bredare marginal i ekonomin (vi är inte i akut behov av utbyggnaden, men vi vill gärna göra den asap av bekvämlighetsskäl.
Bostaden köptes för 9,3 msek för 3 år sefan men är sannolikt värd mindre idag. Oavsett har vi en väldigt hög andel av vår förmögenhet i bostaden.
Jag hade nog kört kontant kanske 20%, resten lån. En liten sak för att få det billigare: byggstart i typ oktober så ni hinner få fakturor i år OCH nästa år. Då blir det dubbel ROT. Bra också om ni äger huset 50/50, ger också dubbel ROT.
Man kan väl få det amorteringsgrundande värdet uppdaterat i förtid (undantag från 5-årsregeln) om man genomför större värdehöjande åtgärder. Utbyggnad borde väl vara ett exempel på det.
Så även om du lånar och inledningsvis får lägga på en amortering så borde det finnas chans att komma ur amorteringen när utbyggnaden är klar.
Tack! Det tar bara ca 6 veckor att bygga ut, så svårt att få det uppdelat på två år skulle jag tro. Blir nog byggstart till våren också skulle jag tro .
Yes jag tror du har rätt, men vi köpte huset på den absoluta toppen innan kriget i Ukraina bröt ut, så den aktuella belåningsgraden är sannolikt närmare 60% i dagsläget. Så alla typer av omvärderingar av bostaden kommer vara till ondo för oss.
Även om jag är en anhängare av cash, så i ditt case så skulle jag låna upp pengarna. Att tömma aktiefondkontona förskjuter din risk (att du har äggen i en och samma korg).
Värt att dra in en mäklare och kolla, sen behöver du ju inte lämna in värderingen till banken om den nu skulle vara sämre än dagsläget. Det är ju långt fram också.
För att svara på originalfrågan hade jag i ditt fall lånat upp. Du kan ju alltid amortera ned om det känns jobbigt i framtiden, svårare att reversera det omvända beslutet.
Finns det outnyttjade pantbrev på kåken? Annars blir det ju en direkt kostnad på 10k att låna 500k. Jag är en snål jävel som hatar att betala för vissa saker. Pantbrev är en sådan sak.
Ett kalenderår av ROT täcker ju arbetskostad på 167k (100k just i år pga 50%), så är ni 2 personer som kan dra ROT till våren så kan ni täcka 333k i arbetskostnad. Bör räcka för att täcka en utbyggnad på 500k i totalkostnad.
Du har säkert helt rätt i vad du säger men den här arbetskostnaden på 166 667 förstår jag inte. Om du vill hjälpa till att räkna ut hur mycket vi kommer kunna dra av i ROT tror jag svaret är ganska exakt 100k. Då räknar jag med att arbetskostnaden står för minst 300k om hela bygget kostar 500k. Det tror jag är rimligt
Ni känns som ett klockrent exempel på ett par som riskerar att bli ”House Rich, Cash Poor”. Jag hade 100% lånat i er situation, och inte sett det som en borde utan ett klokt ekonomiskt beslut för framtiden.
Yes jag håller med. Dock tjänar vi så pass bra att vi kan lägga undan typ 30k per månad trots 3 barn och villa (relativt ny inkomstnivå). Så vi hade inte varit cash-poor särskilt länge. Trots det lutar jag själv också mot alternativ 1. Tack för input
Ja men toppen! Det låter som att situationen förändrats relativt nyligen och er sparnivå framgick ej tidigare. Fortsätt spara så och var inte rädd att ligga nära 70% belåning så kommer ni ha en grym ekonomisk sits om några år.
För att landa på exakt 100 000 kr i ROT så behöver ni ha en arbetskostnad på 333 333 kr. Landar arbetskostnaden på 300 000 kr så kommer ni kunna dra av 90 000 kr.
Poängen med mitt inlägg var att om totala kostnaden för utbyggnaden är 500 000 kr så tror jag inte att man behöver påbörja jobbet under senare delen av året för att kunna nyttja ROT på 2 kalenderår.
Är man ensam eller någon av ägarna har låg inkomst eller redan nyttjat ROT/RUT till stor del kan saken givetvis vara annorlunda.