Cash eller lån?

Jo precis. Många påbörjar stora projekt under senare delen av året för att bli klara i början av det nya året och så ser man till att byggaren fakturerar i lagom takt för att man ska kunna maxa ROT.

Nej vi lånade 50% vid köptillfället och bostaden är sannolikt inte värd mer än 8,5 idag (finns många typ likadana objekt på gatan som sålts däromkring). Så belåningsgraden är högre än 50% idag. Så lite som 1kr i lån kommer trigga amorteringskrav

Nu är det alltid lätt att vara efterklok men varför lade ni 50% kontant i ett historiskt lågt ränteläge? Hade ni behållt en miljon eller två hade ni sluppit problemet med kassaflödet.

De verkar inte ha något kassaflödesproblem. Dessutom har de sluppit problemet med en miljon eller två till som kostat >4% i ränta under en period. 50% belåning tycker jag inte är en så konstig nivå.

Förenklat så är det betaldatum av fakturan som spelar roll (sen måste jobbet vara utfört senast 31/1 året efter och företaget ansökt om ROT den dagen). Jag kom överens med min hantverkare om att skjuta på betalning för ett jobb i november till 2/1 för att få det på nästa års ROT för ett par år sen.

1 gillning

Att bara ha 600k tillgängligt ser jag som ett kassaflödesproblem när man vill/behöver renovera/bygga ut för hela summan. Lägg till detta att pengarna hade förräntat sig bättre utan att vara låsta i fastigheten, men det kan man ju aldrig veta på förhand.

Inte om man sparar 30 tkr/månad, ska bygga ut om ett halvår och byggprojektet är “nice to have” snarare än “need to have”.

Det handlar väl också om hur säker man är på den inkomsten. Har man pengarna redan eller förväntar man sig att tjäna dom. Med en fastighet för 9m tycker jag nog man borde ha ett par miljoner fonderat.

Vill är rätta ordet. Vi behöver ingenting. Och att låna upp pengar är inget som helst problem det heller, så jag förstår inte alls din take. Det har varit otroligt skönt att ha låg belåning och amorteringsfritt, i synnerhet när räntan var uppe på närmare 5% och vi var föräldrarlediga. Ett synnerligen klokt beslut :blush:.

Under tiden har vi gjort andra renoveringar och byggprojekt som vi betalar cash. så nej, några kassaflödesproblem har vi inte. Men du har ju klart inte all info givetvis, så jag dömer inte :blush::+1:

1 gillning

Att gå från 600k sparpengar till 100k sparpengar är dumt, särskilt som husägare. Tänk över hur mycket sparpengar (inklusive börsen) ni känner att ni vill ha, och räkna sedan på om det är värt att casha en del eller låna allt. Beroende på vad som händer så kan ni hamna i en sits där banken inte tillåter er att höja bolånet trots att ni vill, då blir det jobbigt att ha pengar fastlåsta i huset.

1 gillning

Casha vore förödande! Lyssna inte på ingalånklubben här. Varför stanna där, varför inte casha alla framtida toalettrullar man ska förbruka tills man dör?

Inga lån vore en dröm i min värld, trots att jag är mycket väl medveten om de matematiska och ekonomiska implikationerna av att amortera istället för att investera. Det är något som skaver något fruktansvärt i mig gällande att ta upp mer lån. Det skapar en ängslighet jag som de där extra procenten på börsen inte väger upp för. Dock är det inte kul att tömma likvida medel heller, så just i det här fallet hålöer jag nog med dog :+1:

1 gillning

Heheh, har haft den idén ett tag men frugan sa att det inte finns plats hemma.

Inga lån. Så jävla skönt. Jag är där nu.

2 gillningar

När vi byggde ut huset så använde vi fullt ROT över två år (lite större jobb) och betalade så många räkningar vi kunde med löpande löner, resterande lånade vi. Ska dock tillägga att vi inte brände bufferten, det måste man ha när man bor i villa.

Jag har också väldigt svårt att inte betala av ett lån även om det visar sig vara mer lönsamt att ha pengarna på börsen. Det är väldigt skönt att slippa betala räntan :blush:

Inse i så fall att ni inte har råd att bygga ut just nu. Spara och investera mer för att på sikt casha med pengar ni har.