Okej står i valet o kvalet här att köpa en ny bostad problemet är dock att jag måste sälja mina aktiefonder samt andra tillgångar om jag ska kunna köpa den utan lån (runt 4 miljoner kostar bostaden) jag vill ej ha lån på bostaden av princip så jag behöver inga tips om att gå in med 50% eller liknande i bostaden utan vill äga den helt utan lån, är en princip jag alltid levt efter.
Varför jag tvekar till köp?
Jo tanken att jag slaktar min pengamaskin (aktiefonder) gör att jag tvekar på om det är värt det jag är runt 28-35 år och att börja på “ny kula” med aktiefonder i så pass sen ålder känns segt när jag kommit så långt redan för vill man åt ränta på ränta effekten så förstår jag ju hur viktigt det är att ha pengarna i marknaden i så tidig ålder som möjligt och säljer jag av allt nu så är det ju som att jag stoppar bollen som är i “rullning” och får börja om på nytt med en ny “snöboll”.
Min fråga blir således vad hade ni gjort om ni var mellan 28-35 år hade ni kunnat sälja alla era aktiefonder och lägga varenda krona på en bostad eller hade ni tyckt det ej varit värt det och “accepterat” att bo lite “sämre” men för att i framtiden förhoppningsvis ha lite mer pengar?
Saken är ju den att jag ej kan klaga på min bostad jag har nu trivs bra där men den här som jag är sugen på att köpa är en bostad jag känner skulle ge mig en annan form av bättre livskvalite när jag spenderar tid hemma.
Fan vilken hjälte du är:) vill du inte ha lån, så är det bara slakta pengamaskinen. Du är ung så du kommer bygga upp den igen.
Jag löste min del av bolånet i februari i år, tog lånet för 5 år sen. Så bostaden har 33% belåningsgrad och det är frugans del som är kvar. Jag sparar det hon betalar i ränta och amortering. KBK!
Jag förstår inte vad du menar med att du är gammal. Själv började jag med indexfonder när jag var 37 år.
Dock måste man inte äga sin bostad, men är det hus eller lägenhet? Tomträtt?
Om du fick både äta kakan och ha kvar den, vad skulle du göra för pengarna som din pengarmaskin genererar? Du har nu en tydlig bild av vilka fördelar den tilltänkta bostaden skulle föra med sig men jag förstår inte vad du väljer bort.
För övrigt är inte pengarna förlorade om du köper en bostad, dina tillgångar blir bara mer illikvida. Du kommer med mycket stor sannolikhet få tillbaka större delen av ditt satsade kapital om du ångrar dig och säljer bostaden. Har du tur så kanske du tom tjänar på affären.
Jag hade sålt allt och börjat om! Du kommer ha massor av kapital igen om 10 år. Du kan ju också ev. hyra ut lägenheten ibland för att snabba på processen?
Härligt att höra och bra jobbat
Jo okej att jag var “gammal” var kanske o ta i men har jobbat mer än 10 år (började direkt efter gymnasiet) så därför jag ändå klassar mig som “gammal” i arbetslivet
Är en minivilla/stuga mellan 30-50 kvadrat huvudbyggnad med en normalstor tomt med äganderätt.
Oj bra fråga hade ej tänkt röra pengarna i aktiefonderna alls på 20 år eller liknande utan bara låtit dom ligga för framtiden.
Men känns ju liksom bra att ha en pengamaskin som idag täcker alla mina kostnader om jag skulle sluta arbeta.
Nu trivs jag med att arbeta med det jag gör och inga planer på att sluta men vetskapen i att penga aktiefonder kan försörja mig gör min vardag extra “lätt” och jag kan välja vilka arbeten jag vill göra etc då pengarna ej är något som styr mig för i värsta fall säljer jag bara av lite av vad fonderna ger i vinst om jag helt plötsligt får för mig att dra till thailand några år eller liknande.
Eftersom det är en fristående villa kan du alltid hyra ut den om bestämmer dig för en Thaimout. Och visserligen varierar bostadspriser över tid men inte särskilt extremt, oavsett vad tidningsrubriker säger. De flesta fonder fluktuerar inom samma intervall. Så det enda risken du egentligen tar, om du skulle ångra dig, är böket med att flytta fram och tillbaka samt lite kringliggande pappersarbete.
Man brukar säga att något som det inte blir mer av är ju land/fastighet (räknar inte med konstgjorda öar och sånt). Bara att du slipper pantbreven gör att du sparar 2%. Fördelen med att ha ett avbetalt hus är att du har låga boende kostnader. Klart du skulle kunna låta pengamaskinen vara ifred och dubbla kapitalet om 7-8 år, men då har du haft andra boendekostnader och huset kommer förmodligen vara dyrare jämfört med idag. Köp =)
Vill du ha huset, har råd och ingen direkt annan användning för pengarna så köp!
Att bo sämre under många år för att man inte vill röra sina sparade pengar tror jag inte gör en lycklig. Och det är ju inte så att pengarna försvinner - det går ju att sälja bostaden om du vill det
Jo, jag tror på att bo sämre under en period om man gör det för att spara till något man vill uppnå men inte för sparande generellt
Jag skulle tro att du skulle bara mer lycklig att bo så som du önskar än med några mille på banken. Köp huset och börja på en ny investeringskula. Du vet redan hur man gör.
Megabra läge för dig…
Vi hade 100% belåning och knappt en krona över när vi köpte vårt första hus. 80-tal…
Du kan istället ha 0% belåning på för en person relativt dyr bostad. Inte många som har den sitsen. Typ några enstaka.
Om det är så att du köper något med normal månadskostnad så är det bara att gratulera.
Du kommer kunna bygga ditt fondsparande igen från 0 med dom pengar du slipper betala i räntor och amortering.
MEN då är det bra om du undviker olämpligt höga kostnader framöver…
Nybyggd större lägenhet med mycket hög avgift som kanske stiger.
Gammal bostadsrätt från 60-talet där inget är renoverat och snart är det dags för ny hiss och stambyten mm i badrum och kök. Se upp för 50+% ökande avgift med nya räntor etc och byggarbetsplats i månader i värsta fall.
Gammalt orenoverat eller renoverat hus under tider när elen fortfarande var billig. Ex byggt 70-talet eller tidigare som behöver få ner elförbrukningen kraftigt. Dom drog ofta ca 30.000 kWh per år för en familj som nya. Många har ex satt in elslingor i badrummen och i hallen. Dom har inget värde längre i dessa med dåligt isolerade golv och när värmen i övrigt ofta nu eller i nära framtid kommer från en snål värmepump. Vi har stängt av all vår el golvvärme för gott.
Bra saker att tänka på du skrev, har en del erfarenhet utav brf föreningar (bor i en äldre förening själv) och med åldern kommer ju problem så.är.det ju så gäller att se till att föreningen har en stark ekonomi för kommande utmaningar.
Huset jag kollar på är byggt mellan 50-70 talet så det lär ju komma med en del utmaningar ska ha med en vän på nästa visning som kan besikta hus o se vad han har o säga om byggnaden.
Står att driftkostnaden ligger på cirka 30k per år vet ej om det är högt eller lågt för ett hus på 30-50 kvadrat
För ett i mitt tycke litet hus är det ganska hög driftskostnad men framförallt högt pris om det är så gammalt…? Kolla upp eventuellt renoveringsbehov ordentligt. Jag utgår från att det är ett mycket bra läge på huset, attraktiv stadsdel…
Jag hade försökt öka förståelsen för lån i stället för de alternativ du föreslår. Lån är ett verktyg bland alla andra, och det måste inte vara allt eller inget–man kan låna lite grann för att få lagom likviditet för en själv.
Verkar inte direkt aktuell för TS i det här fallet. Har man 4 miljoner och 1 krona och är i FIRE-mode så kanske det är dumt att köpa ett hus för 4 miljoner och ha 1 krona kvar i likvida tillgångar. Så länge TS får inkomster i form av lön så kommer han bygga upp sin likviditet väldigt snabbt. Han har inget bolån att betala av.
Själv valde jag en annan väg, men det handlar om vad man vill. Vill man inte betala ränta till banken, så löser man lånet eller tar inget lån alls.
(OT: Det handlar för mig främst om att korslänka till andra intressanta trådar och texter för andra som kommer efter och läser tråden senare. Och även om man sitter fast i sin vy så kan det vara bra att få lite mentalt tuggmotstånd som pekar i andra riktningar–sånt där mognar, och vid ett senare tillfälle kan man vara redo att läsa om och ta till sig det.)
hej tack för svaret jo jag har kollat på hur lån etc fungerar, detta beslut var inget jag tog över en natt utan har efter att ha vägt för och nackdelar med lån för många år sedan så har jag beslutat om att jag ej vill ha lån i mitt liv, jag förstår att lån kan vara ett verktyg men det är ett verktyg jag vill klara mig utan i mitt liv vilket jag klarat mig ganska bra utan måste jag nog säga och min drivkraft för mitt hårda arbete har just varit att klara mig utan lån.
Är ej enbart ekonomiska anledningar varför jag ej vill ha lån bör jag säga och utan att gå in på exakta anledningar så vill jag ej tumma på mina principer
Jag ser dock inte ner på folk som tar lån eller liknande utan förstår att det passar vissa människor men för just mig är det inget jag vill ha i mitt liv.
Jag köpte iofs med lån men betalade sedan av i extremt aggressiv takt efter en skilsmässa, så för elva år sedan var jag skuldfri med en lön på kontot. Allt FIRE-kapital har jag byggt sedan dess.
Med allt det sagt vill jag saga att du ska köra på det du tror är rätt väg för dig. Med fast inkomst bygger du snabbt kapital igen.
Jag har precis läst tråden. Otroligt intressant och det är inte ofta @janbolmeson ändrar åsikt kring en sådan fundamental ståndpunkt. Jag har familj som har en obelånad bostad och skitdålig cashflow (pensionär). Hade det funnits ett bolån så får man ju livskvalite och det är också anledning att man tar seniorlån med skyhög ränta.
Jag ser ränta som ett pris på pengar. Blancolån, utan säkerhet och bolån med bostaden som säkerhet. Idag är priset cirka 4,6% av det lånade beloppet på bostaden. Pengar som är bundet till bostaden är illikvida pengar. Det tar ju betydligt längre tid (oftast) att sälja bostaden än att sälja Avanza Zero för motsvarande belopp. Så där håller jag med dig att har man allt kapital bundet i bostaden så är det en ökade risk. Har du 4 miljoner i tillgångar och har det uppdelat i 2 miljoner bolån och 2 miljoner i likvider/fonder. Det är ur ett riskperspektiv bättre då tillgångarna är diversifierade och du har betydligt likviditet. Många företag går i konkurs inte pga av att de saknar tillgångar, utan att tillgångarna är illikvida.
Mitt mål är att bostaden ska vara betald till pension, men sett totalt så kanske det är 30-40% av ens tillgångar. Just pga diversifieringen. Jag vet att jag kommer förlora spreaden mellan priset på bolån och avkastning från ISK (global indexfond). Men att bostaden är obelånad ger mig möjlighet att ha andra val i livet. Jag måste inte vara kvar på jobbet jag inte trivs med. Jag kanske helt enkelt jobba med det jag vill istället, trots lägre betalt.