Jag behöll pengarna likvida och gick FIRE tidigare i stället.
Ska kolla på driftkostnaden mer nogrant och se varför den ligger så högt den är lika hög som min totala boende kostnad idag ![]()
Betalar idag för 700 kwh per år så är ju van med låg elkostnad ![]()
Fastighetens pris kommer man ej undan en väldigt attraktiv tomt (både vad gäller utsikt samt stadsel) man betalar nog mest för marken i detta fall skulle jag säga.
Kan du få plats med en attefallare så kan du ju ha en hyresgäst- > cashflow. =)
oj det där tänkte jag inte ens på sjukt bra förslag :)!
väldigt enkelt att hyra ut just där också känner några som gör det idag.
Offtopic: har du något inlägg här som du beskriver ditt upplägg.
Menar du specifikt med mina siffror, eller mer generellt?
Filosofi-trådar om hur jag tänker har jag några:
Det kan ju vara starten på en ny intäktkälla även om det inte är en ”passiv ” inkomst som många vill få det till.
aa exakt kommer ju ett helt utan problem alla ggr men jag är van att lösa sånt så det är inga problem:)
Skulle jag köpa bostaden cash så finns dock inga pengar för ett attefallshus direkt men en plan för framtiden, kmr kunna lägga undan 25k i månaden när jag flyttat in så kommer ju kunna köpa ett attefallshus efter 2-3 år iallafall så en mycket god ide.
Angående driftskostnader så är ju ofta elförbrukningen den del som kan variera mycket och som man också kan göra nåt åt. Den beror ju mycket på uppvärmningssätt, isolering och var i landet huset ligger. Här kan du jämföra elförbrukning mellan olika folks hus. Elförbrukning - Jämför din elförbrukning med andra | Byggahus.se
Själv bor jag i Gbg i ett 70-talshus som säkert låg på runt 30000kWh när vi flyttade in, men efter totalrenovering, men vattenburen golvvärme, bergvärme, tilläggsisolering och solpaneler så ligger förbrukningen på runt 4000kWh. Detta inkl ökning av boyta från 149 till 222kvm.
Det jag vill säga är att även om du köper huset kontant så räknas med underhållskostnader och ofta så är huset lite eftersatt när det säljs. Du behöver kanske byta tak, göra dränering m.m. ganska snart. Så vill du verkligen inte låna så kan du behöva kanske upp mot 500kkr att renovera för. Och som vi gjorde så sänkte vi även driftskostnaden samtidigt som vi renoverade så det behöver inte vara rent underhåll utan även en förbättring/investering.
Att bo i hus är mycket mer ansvar, men väldigt skönt att ha sitt eget och bestämma själv vad och när nåt ska göras.
Ps. De flesta som köper en bostad har nog varken sparat kapital och kan betala kontant, utan måste låna. Så har det varit för de tre bostäder jag ägt. Jag tänkte lite att ditt sparande kan ju vara just att du sparat för att få bättre livskvalitet och nu är läget att skaffa sig det genom att köpa huset.
Lycka till!
aa ska på en visning här nu med en nära vän som är kunnig (byggt hus många år) och se om han säger bu eller bä ![]()
Som du säger får man ju räkna på kommande underhåll på en så pass gammal byggnad men jag tänker ändå att det blir hanterbart då byggnaden är så pass “liten” jag skulle väll knappt kalla det en villa mer ett liten fritidhus i storlek ![]()
Bra att få nån med lite mer erfarenhet är kolla också. Det hade vi med. Typ allt behövdes fixas.
Såg att du kunde spara väldigt mycket per månad så ganska fort får du ju ihop en bunt pengar, även om boendekostnaden kanske ökar vid flytt.
Du skriver inget om livssituation, men det låter som du är singel, sånt kan ju ändras. Har du dock 25kkr över varje månad så klarar du ju av ett par barn också om det skulle hända. ![]()
Och om du säger att du tror att läget är det som kostar så är det en trygg investering också. Är ju sällan som läget blir sämre med tiden.
Var ligger huset? Jag vill också vara med och buda!
Aa gjorde det felet vid mitt första bostadsköp kollade ej med någon erfaren (jag tänkte att man ser väll om något är fel)
var dock inga större fel men saker som jag ändå gärna hade velat veta i förväg att jag kommer behöva fixa till ![]()
Aa exakt har enbart ett distansförhållande/särbo och inga planer på barn därför jag ej behöver så stor yta ![]()
Har testat bo på 70 kvadrat och tyckte det var lite för stort för mig brukar trivas på mellan 30-50 kvadrat där runt med 40+ så brukar man få ett ordentligt sovrum vilket är trevligt ändå ![]()
Men för mig är det viktiga läget på tomten är vissa saker jag görna vill ha nära till bland annat sjö/hav samt kunna ta mig till stan på en ej allt för lång tid, okej svårt att få det bästa på dessa punkter med min prislapp men har hittat något som ändå matchar dessa saker ganska bra ![]()
Haha testade skriva in mina uppgifter jag givit på.hemnet och finns bara en handfull med denna beskrivning (dock har jag ej givit exakt ålder på byggnaden samt priset)
Nu vet jag ej om det spelar någon roll o “outa” bostaden här men känns som att säljaren skulle hitta hit till tråden och se att man är på “kroken” ![]()
![]()
Kan du vara din egen bank? Låna av dig själv…
Alltså ta så mycket du behöver men låter resten betala för resten. På ca 50% +/- så skulle du ju kunna låta räntan betala den andra räntan och ändå få värdeökning på resterande.
Lägg rubbet i fastränta eller utdelningar och köp på lån. Betala av lånet med räntan/utdelningen och ta del av båda värdeökningarna
Hur jag hade gjort? Hade absolut tagit lån.
Om det absolut inte är ett alternativ så hade jag aldrig lagt alla pengar in i ett boende. Ekonomiskt stendumt i min mening.
Hade istället fortsatt på den inslagna vägen i ett antal år tills jag hade haft tillräckligt kvar i pengamaskinen efter köpet.
Hade inte heller köpt ett så dyrt hus. ![]()
Ja, jag läste att man inte fick föreslå något än 100 % kontantköp… men kan du åtminstone förklara varför du ska kasta bort miljontals kronor i avkastning pga en princip? Och dessutom till högre risk?! Och dessutom heta indexmannen
Vad ska du heta numera? Läggaallaäggienkorgförhögreriskochlägreavkastning-mannen?
Vänligen förklara sig själv till en provocerad indexsparare ![]()
Tack för tippset men inget som är aktuellt just för mig men ett bra förslag ändå ![]()
Haha du fick mig att garva som en idiot på bussen när jag läste om mitt nya namn ![]()
Du har helt rätt får väll döpa mig till husetmannen eller liknande ![]()
VILL ej trampa på några tår och jag säger inte att jag gör det “rätta” varför jag ej riktigt ville förklara varför jag ej vill ha lån då det kanske kan provocera vissa.
Men här är en av min förklaring/anledning, jag har snarlik syn på lån/skuld som de två stora religionerna har (kristendomen/islam) där den som lånar är slav till den som lånar ut etc etc.
Som sagt vill ej att denna tråd bli som att jag sätter mig på en hög häst eller liknande sen att jag säger nej till avkastning är något jag varit medveten om sen dag ett nör jag tog till mig denna filosofi/tankesätt.
Att få billigare hus än så med mina krav kan gå om jag kan tumma lite på läget/närheten till city men nära vatten är ett krav ![]()