Räkna ut din nettoförmögenhet för att följa dina faktiska framsteg i ditt sparande/investerande

Genom att räkna ut nettoförmögenheten får man ett bra svar på om man håller sig över vattenytan eller ej. Är man verkligen så skuldsatt som man “känner sig” med bostadslånet?

Nettoförmögenhet = alla dina tillgångar - alla dina skulder

På tillgångssidan hamnar saker som:

• Din ägda bostad (jag kör med automatiska gratis-värderingen från booli.se)
  • Sparade pengar / pengar på lönekontot / buffert
  • Investeringar på börsen
  • Pension + tjänstepensioner (jag använder 70% av det minpension.se säger/uppskattar)
  • Bil (uppskattat nuvarande värde. Finns det någon bra värderingstjänst online för bilar liknande booli?)
  • Båt (uppskattat nuvarande värde)
  • Sommarstuga

På skuldsidan hamnar saker som:

• Bostadslån
  • Studielån
  • Andra lån/skulder/krediter (billån, kreditkort, etc)

När jag bodde i hyresrätt var det rätt enkelt att få en känsla för att mitt sparande gick som det skulle, pengarna ökade på kontona varje månad när jag satte in månadens sparande. Sedan köpte jag bostad och det kändes som att alla pengar plötsligt bara försvann på ett bräde. Plötsligt var det bara en superstor skuld med bolånet! Och inte nog med det, månadskostnaderna ökade iom räntebetalning och amortering, trots att jag nu ägde min bostad och betalade mindre i avgift än i hyra!

Så jag började räkna ut min nettoförmögenhet för att få en bättre känsla för hur det låg till, och såg att det förstås inte var mer minus nu än innan jag köpte bostaden. Jag hade fått en jättestor skuld, visst, men den kvittades av att jag också fått en ännu större tillgång. Och min nettoförmögenhet ökade lika mycket varje månad, det var bara det att pengarna gick in i att öka andelen jag ägde av bostaden (amortering), i stället för in på ett sparkonto.

Jag har fortsatt att varje månad räkna ut min nettoförmögenhet, och plotta det i ett enkelt diagram i en Google Worksheet (Googles Excel i webbläsaren). Nu ser jag enkelt att saker som amortering, löneväxling och annat ökar min nettoförmögenhet, och den typen av “utgifter” känns inte som att de bara försvinner i ett svart hål.

Så här ser min kurva ut för de senaste åren, månad för månad:
image

Trots kapade axlar och inga enheter ovan, så kan man se att det går uppåt. Man kan också se att trots att börsen gått platt senaste året, och bostäderna gått ner i pris, så är det inte så farligt egentligen. Nettoförmögenheten har egentligen inte backat mer än ett par månader, jämfört med hur det såg ut förra nyåret (högsta punkten på kurvan). Detta trots att jag nästan inte sparar/amorterar något just nu.

Hade jag inte haft denna kurva hade det helt klart känts mer osäkert just nu, med tanke på hur världen och nyheterna är i dessa tider.

Rekommenderas till alla :slight_smile:

24 gillningar

Förmögenheten är inte jag är så intreserad av att räkna ut för finns inga lån sen många år tillbaks å de vi får in varje månad är mer än dubbelt va utgifterna är… Då är de inga stora summor… De viktigaste är väl att man klarar sig å inte behöver vara orolig för framtiden å man kan stort sätt göra de man vill…

Japp, jag beräknar net-worth varje månad. Mest på kul.

5 gillningar

Skoj, jag gör liknande men räknar bara kontanter och värdepapper samt skiter i skulder och skatter :slight_smile:

För att uppskatta värdet på sin bil kan man söka upp liknande på blocket, förutsatt att man inte har någon väldigt ovanlig.

Bilpriser.se

4 gillningar

Jag gör liknande varje månad, men har inga lån och räknar inte med det som finns på mitt ”lönekonto”, efter att mina sparanden fått sitt. Återstående på lönekontot är sen öronmärkt till mina fasta och rörliga utgifter.

Började med mitt excelark i våras, men det är intressant att följa över tid och det bör bli en svagt stigande kurva för mig också. :blush:

2 gillningar

Jag räknar med det som finns på lönekontot efter att månadens räkningar är betalda. Eftersom jag kör med kreditkort kommer det sedan inga fler utgifter förrän nästa månad.

1 gillning

Ah, lite skillnad då. Har hänt att jag får någon hundralapp över, men då hamnar de slantarna på buffertkontot.

Har små marginaler som låginkomsttagare, så ser till att fylla på buffertkontot om oplanerade slantar kommer in. :blush:

4 gillningar

Jag har mer kontanter hemma än vad bilen är värd. :smiley:

(Det säger mest om bilen…)

Jag följer upp investeringarna på månadsbasis (alltid den andre så dags senare idag) och roar mig med totalsummering då och då. Men kapital som kan röras på studs är det som primärt är aktuellt.

4 gillningar

Räknar ut det några gånger per år.
Stadigt ökande.
Häromdagen räknade jag ut det och insåg att jag(familjen) nu är svensk nettomiljonär.
Så tack rika tillsammans. Hade nog inte haft det så utan denna hinkstruktur.

(Kan hända att det egentligen är lite till då jag inte räknar med ev värdeökning av huset och sommarstugan utan där använder jag inköpspriset från typ 2017. Bilar eller pensionstjofräs räknar jag inte heller med.)

8 gillningar

Så gör jag också. Har en formel som varje dag minskar bolånet med 1/365 del av årsamorteringen. Allt räknas in. Det är en skön känsla att ha koll.

1 gillning

booli.se verkar för övrigt helt kass. Dom värderar vårt hus dubbelt mot vad det är värt. Hade sålt direkt för den värderingen.
Har mer kapital i fonder, guld och på bankkontot än totala skulder så husets värde går rakt in på plussidan av ekonomin.
Planen var att växla upp boendet från nästa vår och framåt, men med utvecklingen bygger vi nog ekonomi ett par år till.

Mycket bra inlägg! Jobbar liknande och kan bara hålla med och för mig skapar det motivation att se en positiv förändring varje månad. Faktiskt lite av månadens höjdpunkt att se hur mycket vi sparat, investerat och amorterat samt om vi lyckats hålla utgifterna nere. Har än så länge inte gjort något diagram men har mycket tabeller och flera års statistik. Har även börjat följa milstolpar på eget kapital (ökning på 100 000), soliditet och FIRE-nivå baserat på en viss budget. Älskar också att ha koll och känna att valen man gör i vardagen får en påverkan på helheten och den långsiktiga målbilden. Har hittills inte med pensioner i min månadsrappprt o är lite kluven inför det. Har dock en hinksammanställning där de är med som uppdateras ungefär en gång per år. Värderade om huset nu och bestämde att gå på mäklarens siffra avdraget för skatt och försäljningskostnader som mäklararvode ung. Någon som använder Spirecta för att sammanställa?

Är den intressanta frågan hur många kronor man har, när pengars värde inte är konstant? Hur ser tillgångarna ut om vi räknar om till något som justeras, såsom prisbasbelopp?
Att bli miljonär kanske inte är lika svårt i framtiden, men hur är det med att bli 20-prisbasbelopp-enär?

5 gillningar

Jag räknar mina tillgångar i antalet månader jag kostar per månad.

Så säg att jsg har 100 000kr i aktier då och en levnadskostnad på 10k då tänker jag dessa 100k som 10 månaders utgifter täckta.

Och för att svara på tråden så gör jag liknande grej men uppdaterar allt en gång om året första åren när jag började spara när jag var runt 18 så uppdaterade jag varje månad men nu ca 10 år senare när jag kommit en bit in på resan så är jag ej lika strikt med varken sparandet eller uppdaterandet av portföljen.

Fortsätter dock spara ca 2/3 procent av lönen i indexfonder men bryr mig ej lika mycket om man värdet ör på portföljen längre som i början av “resan”

4 gillningar

Det är skillnad på utgift och kostnad. Ofattbart fel som många gör; räknar amorteringen som en kostnad. Då kan det vara bra med en balansräkning.

8 gillningar

Ett annat enkelt sätt att hålla koll på just ditt hus är att du uppskattar din bostads värde ordentligt nu (kollar liknande objekt osv). Sen går du in på Mäklarstatistik och söker upp statistiken för ditt område. I diagrammet för villor så finns måttet “K/T” eller “Köpeskillingskoefficient”. Det är statisik över priset delat med taxeringsvärdet. Nu tar du din uppskattning av husets värde och delar med K/T-talet för ditt område. Spara detta jämförelsetalet. Nästa gång som du vill uppskatta husets värde så tar du ditt jämförelsetal och multiplicerar det med senaste K/T-talet från Mäklarstatistik.

För bostadsrätter kan man göra liknande, men istället för K/T så går man in på diagrammet som visar Pris/Rum. Där tar man pris/kvm för den typ av lägenhet som man har. Sen gör man på precis samma sätt som för villor.

2 gillningar

30 procents skatt på tjänstepension är ingen exakt siffra utan det schablonavdrag som pensionsinstitutet gör i samband med utbetalning.

Skatten varierar beroende på hur hög kommunalskatten är, och om du ligger under eller över brytpunkten.

Själv tvingas jag räkna på 35 procent.

3 gillningar

Vi ska göra en värdering under senvåren när bindningstiden på våra lån går ut. Sen ska jag följa ditt förslag!

2 gillningar

Vad gör du på detta forumet då?

Genuint nyfiken