Boolis värdering av villor

Hur tillförlitlig tror ni Boolis värdering på villa är? Vår villa sjönk 15% från förra månaden och det känns en aning konstigt.

Beror helt på var du bor och vilken “data” Booli har om ditt hus.

3 gillningar

Upplever för vårt hus att den ligger lite över den värdering en mäklare gjorde på plats.

1 gillning

Om jag förstått det rätt så bygger Boolis värdering på två faktorer.

1. Tidigare sålda bostäder i området/föreningen.
  2. Allmän bostadsutveckling på samhällsnivå.
4 gillningar

Både Boolis och Hemnets värderingar är ju drivna av data och då handlar det såklart om ort, område, storlek, nyligen sålda bostäder av samma typ, hur mycket som sålts etc. Allt för att det ska bli så tillförlitligt som möjligt.

Jag har fått de där värderingarna ganska länge och under en period så bytte husen här i området ägare förvånansvärt ofta genom att en del av huset var en gåva (typ, föräldrarna flyttar och ett barn får köpa det förmånligt eller man ger barnet halva och barnets partner köper halva) vilket gjorde att datan var käpprätt åt helvete.

På senare tid har dessa kommits ikapp av vanliga försäljningar, men då räcker det att någon eller några enstaka objekt genomgår en hetsig budgivning så ger det en orimligt övervikt uppåt om det kanske handlar om 20 objekt på ett år.

Min erfarenhet härifrån är att de just nu är ganska rättvisande. Men det kan snabbt få slagsida igen…

1 gillning

Jag undrade också nyss om något har ändrats i deras algoritm, månadens beräkning är 600k högre än förra månaden. Känns lite kul, men frågan är hur realistisk siffran är, lika bra att fira medan jag kan :sunglasses:

3 gillningar

För lägenheter i storstäder hamnar majoriteten av Boolis värderingar inom 6 % från det pris de säljs för. För småhus hamnar majoriteten av värderingarna inom 9 % från slutpriset.

6 gillningar

Härligt!! Mina föräldrars hus i närheten (men annat område) hade också höjts en aning. För oss var det 700.000 kronor ner, mindre kul :joy:

6 gillningar

Planerar ni att flytta inom en snar framtid eller omvärdera och slippa amortera? Annars kvittar det ju något oerhört.

Vi extraamorterar för att komma under 50% belåning för att slippa amortera. Så vägen till 50% blir en aning längre.

1 gillning

Kul att Booli delar med sig så mycket kunskap om modellen! Jätteintressant artikel.

2 gillningar

Ett tips kan vara att ta ut en mäklare. Sedan har du den värderingen + boolis och får då ett hum hur mycket du ska plussa på eller dra av framledes från boolis, rent statistiskt.

2 gillningar

Skulle nog säga att den är helt ok för “områden”, men missar outliers på gott och ont. Utsikt mot sjö eller motorväg kommer killgissningsvis inte spela så stor roll för deras värdering. Likaså om större renoveringar har genomförts.

För våran del så är diffen 1 mille vs mäklarens värdering vs boolis för ett objekt på 7.

Insåg nära jag sålde mitt hus en gång att värdering av villor inte är någon exakt vetenskap.
När tre mäklare hade tittat på huset var skillnaden mellan deras värderingar 1 miljon kronor.
En mäklare sa i alla fall att hon skulle höra med sina kollegor då det var lite ovanligt med ett sådant objekt som mitt hus.
Att slutpriset sedan utan budgivning hamnade 1.5 miljon över mäklarens högsta värdering är för mig lite märkligt och Boolis värdering ett år efter försäljningen var ytterligare 1 miljon högre…

Vårt hus har varierat 25% i värdering enligt Booli de senaste åren. Det känns som om de där siffrorna får man ta med en stor nypa salt. Marknaden är extremt lokal känns det som och mäklare vet nog bäst värdet.

Jag har noterat Hemnets och Boolis olika värderingar ett år tillbaka. Booli ligger konstant något över Hemnet men skillnaden ökat till knappt 10%

Tänk dig två hus i samma radhusområde. Det ena pedantskött och det andra misskött. Båda får samma värde hos Booli.

Som skrivits ovan så kan olika värderingsmän ge värderingar som skiljer 10-20 procent. Betänk då att Boolis “värderingsman” inte ens har sett objektet, utan är en datavärdering.

Jag ser Booli som “en kul grej” där man kan följa strömningarna på bomarknaden. Däremot är åsatt värde bara en indikation på marknadsvärdet.

4 gillningar

Jag tittade på Boolis uppgifter om försäljningspriser på min gata. Min grannes hus hade sålts ganska kort innan jag köpte mitt och för 25% lägre pris än vad jag betalade. När jag hörde mig för med grannar visade det sig att huset hade varit i markant dåligt skick. Jag noterade också att det huset tydligen har tomträtt, till skillnad från de flesta andra. Huset verkar därtill ha konstruktionsbrister och dålig isolering. När det är snö på taken brukar snön på grannens tak smälta väldigt fort medan snön ligger kvar på övriga tak. De grannar jag har pratat med har bott där sedan husen byggdes och har koll på alla detaljer. Detta är kanske något anekdotiskt men jag tror att om något eller några hus säljs för avvikande pris, kanske av skäl liknande ovanstående, så påverkar det Boolis värderingar.

3 gillningar

Värderingen på vår lägenhet ligger runt 5-10% lägre än vad liknande i samma förening har gått för.

1 gillning

Vilken värdering stämmer bäst booli eller mäklarvärderingen?
Ju fler jämförbara referensvärderingar desta säkrare värdering?

Mäklaren vill ha nöjda kunder och tjäna pengar, då går man ut lågt och bud över utgångspris.
Mäklaren får provision och säljaren får bud över förväntan.

Idag är det betydligt svårare, risken för en utebliven förväntad vinst är större och därmed missnöjda kunder.

I en marknad med övervärderade bostäder som sjunker med glidande medelvärden, borde booli-värderingarna vara för optimistiska och vice versa