Vad är ett rimligt mäklararvode i Stockholm?

Hej,

Vi tänker att sälja vår lägenhet i centralt Stockholm som har värderats till omkring 5.250.000 SEK.

Vad tycker ni har en rimlig arvorde?

Vi fick 2 mäklares erbjudande:
Mäklare 1: 59.000 SEK till 5.300.000 SEK + 15% på den överskjutande delen
Mäklare 2: 60.000 SEK till 5.150.000 SEK + 10% på den överskjutande delen

Mitt mäklararvode mål är 50.000 SEK till 5.300.000 SEK + 10% på den överskjutande delen. Vad tycker ni?

Jag tycker att det låter rimligt. Testa att kontra med något som känns ok.

När vi sålde vår lgh så sänkte jag det fasta arvordet men höjde procenten så att det blev ungefär samma belopp vid vad mäklaren tyckte var ett rimligt slutpris. Mäklaren tyckte att det var en ok deal.

Bra tankar. Intressant också med inblick i vad det kostar idag. Rent spontant gillar jag ju om de har incitament att dra ut på en budgivning lite längre då det är där det kan blir bra slantar och vinst.

Exakt, jag vill inte en sån mäklare som vill stänga budgivning så snabbt som möjligt

Vi körde Privatmäklaren - online mäklare. Fast arvode 17500 + Hemnet (2300kr). Han skötte allt förutom själva visningen, dvs öppna dörren, släppa in spekulanter och lyfta fram alla bra saker med just din lägenhet som du kan bäst. Vi blev väldigt nöjda!

3 gillningar

Toppen! Vem tog hand om budningsprocess, och mail/telefon frågor innan visningen?
Var ni nöjda med slutpris?

Vill bara göra ett inspel.

Tänk på att du vill ha en motiverad mäklare. Du kan säkert få ner bägge mäklarna i arvode men tänk på att mäklaren får ut ca 25% av arvodet efter moms (så tex ett arvode på 50k inkl moms blir 40k ex.moms, sedan 25% på det dvs 10.000 i lön innan skatt till mäklaren)

Om man nu vill motivera sin mäklare med en incitiamentsmodell så bör man även fundera på om man tror att mäklare blir lika motiverad om man trycker ner den möjliga lönen på arbetet.

Arvodena du har blivit presenterade är högst rimliga.

Den bästa mäklaren tenderar i slutändan bli den billigaste :wink:

Driver mäklarföretag med flera anställda mäklare sen många år tillbaka så jag vet hur surret går.

1 gillning

Jag tänker direkt på boken ”Superfreakonomics” och deras hårda siffror baserade på försäljningstid i relation till slutpris.

Har du några tips om hur man selekterar fram just en ”motiverad mäklare”?

Det kostar en del i annonser, administration etc. Så allt är ju inte precis vinst.

Ahaaaa! :rofl: Är det så illa där alltså?!

Vad säger boken? Försökte googla fram detta men hittar inget.

Vad säger forskningen i övrigt om mäklararvoden? Det enda jag läst är att lockpriser inte påverkar slutpriset, utan påverkar bara hur många som kommer på visningen men som inte lägger bud i slutändan.

Superfreakonimics är en fristående uppföljare till Freakonomics och handlar om hur man kan se på fenomen ur ekonomisk synvinkel. De skriver om prostitution, droghandel, amerikanska valkampanjer m m med ekonomers glasögon. Båda böckerna rekommenderas varmt.

Ur märklarkapitlet hade de tittat på när mäklare sålde den egna bostaden, hur mycket mer de fick ut och varför. Det kokade såklart ner till kunskap etc men också att tiden den låg på marknaden spelade en jättestor roll. Detta var genomgående i ett stort underlag.

Jag är inte hemma just nu, så jag kan inte citera, men finns intresse kan jag läsa om kapitlet och ta en titt på siffrorna. :slight_smile:

Korrekt.

Men då ska företaget i sin tur betala för lokal, arbetsgivaravgifter, div försäkringar som mäklarna måste ha, eventuell franchiseavgift (om man hör till någon av kedjorna (som i sin tur ligger på ca 10%) ) anställda som har fast lön (assistenter, mötesbokare m.m.) annonsering, marknadsföring, fotograferingar osv osv.

1 gillning

Detta är lite intressant, dock går den ej att applicera på den bostadsmarknaden i Sverige och hur man väljer att agera som säljare.

Snittiden för en försäljning i Stockholm kommun senaste året ligger runt 14 dagar (plus minus någon dag). Direkt om en lägenhet har legat till salu väsentligt längre än det så hamnar bostaden längre och längre ner i flödet och många börjar undra vad det är för fel på den. Man kommer inte hitta någon mäklare som skulle tycka det är bra att deras egna lägenhet är till salu i tex 30 dagar.

Men det handlar dels om olika prissättningsfenomen. I många länder så sätter man ut ett väldigt högt pris och så får köparna pruta på beloppet (vilket förlänger försäljningstiderna). Jämfört med i Sverige där det generellt (i storstäderna) går man ute med ett lägre pris, får en budgivning för att få fram ett marknadsvärde och därmed avslutar affären om alla är nöjda (vilket snabbar på försäljningstiderna).

Samt i vissa länder har köparna en mäklare och säljarna en mäklare. I Sverige så är det som bekant en mäklare som företräder köpare och säljare.

Ja, det var mest en kommentar på vad som dök upp i skallen när jag läste tråden. :slight_smile:

Jag skulle gå på följande när jag väljer mäklare:

1. Är lokal och säljer mycket i föreningen (om lägenhet) eller i närområdet.
  2. Goda referenser från dina bekanta eller på nätet (kika på tex hittamäklare.se eller reco.se som de flesta mäklarna använder som rekommendationssite).
  3. Känslan när jag träffar mäklaren hemma hos mig. Var öppen med vad du värdesätter och tycker är viktigt i just din försäljning.
  4. Hur länge mäklaren har jobbat. Jag skulle personligen inte anlita någon som varit aktiv mäklare under 1-2 år. Även om motivationen förmodligen är väldigt hög så finns helt enkelt inte erfarenheten där.
  5. Skulle även välja en mäklare som tillhör någon av de större kedjorna. Finns såklart väldigt många duktiga mäklare som driver egna varumärken men de större kedjorna säkerställer en del hygienfaktorer som jag tycker är viktiga.
  6. Glömde nästan det viktigaste, besök gärna din/dina tilltänkta mäklare på en visning och se hur de sköter visningen. Verkar de pålästa eller ej? Aktiva eller passiva?

Behöver inte vara i ovan nämnda ordning.

1 gillning

Mäklaren tog hand om budningsprocess, mail/telefon-frågor, papper , avtal, pengaöverföring och allt annat som behövs. Det enda vi gjorde var att visa lägenheten vid två tillfällen. Slutpriset blev långt mer än vi hade förväntat oss.

När vi köpte lägenheten var det en traditionell mäklare som hade hand om försäljningen. Hon stod nere i porten och gick aldrig in i lägenheten med oss på visningen. Visserligen på grund av corona, men ingen vidare införsäljning. Vi kunde ställa frågor om vi ville, men det var liksom inte mycket att fråga om. Sen träffades vi på mäklarens kontor vid flera tillfällen. Dessa tog lång tid och det skulle snackas och dricka kaffe och skrivas under väldigt mycket papper. Det blev en hel pärm med underskrivna papper, visserligen en fin pärm med mäklarens logga på, men det kändes lite too much för oss, hehe.

När min man visade lägenheten när vi själva sålde, frågade han alla om de ville han skulle följa med in. Alla tackade ja. Väl inne i lägenheten pekade han på bra grejer beroende på spekulanten. Till ett äldre par sa han att vi breddat dörrarna så nu kom man lätt in med rullstol/rullator. Till en ung kille, som kom med sina båda föräldrar, pekade han på att Ikea-köket hade 5 år på platsen garanti och således behövde föräldrarna inte bekymra sig. Vi hade fyra st som budade och det var på de sista 50 000kr det avgjordes. Vi tror helt klart att priset berodde mycket på att vi själva kunde lyfta fram fördelarna med vår lägenhet.

Vi ska snart sälja vår villa. Vi har haft två mäklare som tittat på huset och den ena ville ha 150 000 fast pris och den andra lite över 100 000 och sen någon procentsats. Helt galet för ett hus i Lund som mer eller mindre kommer sälja sig själv. Vi kommer anlita nätmäklare för 17500kr… känns helt ok nu när jag tänker efter :slight_smile:

2 gillningar

Ledsen om någon mäklare tar illa upp, men jag tycker inte en mäklare ska ha 150k för att sälja ett hus (oavsett moms, skatter och hur beloppet delas upp).
Argumenten brukar vara att en bra mäklare kan få upp priset med mycket mer. Men det är ett dumt spel då man efter ha sålt är köpare i nästa steg och får betala “extra” där.

Hade hellre sett rimliga arvoden och rimliga huspriser.

2 gillningar

Är det någon som har redan provat Norban ( Så funkar Norban. Sälj din bostad på dina villkor 🤝 Norban ) som är mer en hybridlösning? De tar fast arvode på 30.000kr som är rimligt. Från vad jag har förstått lägger man själv bostadsuppgifter via deras mobilapp, och det är forfarande Norban som är ansvarig för vardering / visning / budgivning / förhandling / kontraktskrivning.
Det kan känna mer bekvämt för en köpare att ha en visning gjort från en rimlig mäklare i jämförelse med Hemverket eller Privatmäklaren.

2 gillningar