Funderar på att sälja min lägenhet inom 1-2 år. Blir första gången jag säljer något, hur går man tillväga för att välja mäklare? Vad ska man ta hänsyn till?
Tar in offerter hos olika mäklare… Då väljer du den du har mest förtroende för eller lägst pris…
Kika på vilka som säljer mycket i ditt område. Ta sen in offerter från dem. Att ha nån som kan marknaden och området gör att du har lättare att få lgh såld till ett rimligt pris.
Hur är kommissionsmodellerna? Vad är det vanligaste?
Beror på mäklaren och objektets värde skulle jag tro. Vissa har en fast avgift och andra %.
När jag sålde efter farsan så tog mäklaren 30tkr för allt, ink hemnet, foton etc.
Utgå ifrån att nästan alla “betyg” på olika siter är fejk. I Stockholms innerstad verkar de sämsta mäklarna ha typ 4,9 i betyg och när jag ibland på visningar träffat dessa övermänniskor har jag undrat om det verkligen ens är samma person som betygen tycks avse. I den mån betygen faktiskt är från riktiga personer verkar dom tro att prisuppgångarna generellt är mäklarnas förtjänst.
För någon som inte är så insatt, på vilket sätt är betygen fejk? Med andra ord, hur går man tillväga för att fejka betygen?
Att det är någon slags inflation i betygen kunde man nästan ha anat, men jag gick mer i tankarna att mäklarna ger viss rabatt på priset om hen får fem stjärnor i betyg av säljaren.
Mvh,
Jag tänker att det beror lite på var din lägenhet ligger.
När vi skulle sälja i en stor förening i Stockholm valde vi en mäklare som vi sett sälja många lägenheter i föreningen. Det var lyckat för hon hade bra koll på priser och hade även flera tidigare spekulanter som inte fått köpa när liknande lägenheter som våran sålts.
När vi skulle sälja i en del av landet där vi inte hade någon koll alls på lokala marknaden tog vi in offerter från 5-6 lokala mäklare. Utöver pris och upplägg för försäljningen bad vi dem även ange utropspris efter att ha varit och tittat på huset i fråga. På det viset fick vi ett hum om priset och kunde sortera bort dem som valde att lägga sig lågt och ta procent på “prisökningen” utöver utropspris. Med dessa data gick det bra att grafiskt se vilken mäklare som borde ge oss mest pengar kvar efter arvode. Det var inte enda parametern, bemötande vägde så klart också tungt. Det blev en lyckad försäljning.
Det här är bra och det i särklass viktigaste. Den billigaste av de stora i området är en möjlig modell.
Ett par lite ”mjukare” faktorer jag tycker är viktiga är hur mäklaren ”för” sig, både mot dig som säljare och sannolikt då även mot spekulanterna. Mäklaren är ”du” gentemot spekulanterna och på samma sätt som jag själv vill ge ett gott intryck gentemot andra människor så vill jag att min ställföreträdare gör det.
Jag vill ha en mäklare som jag tror ger mig goda råd om hur jag ska agera när väl buden kommer. Det kan vara innan bostaden hinner ut på marknaden, med olika typer av förbehåll för egen försäljning mm.
Därutöver såklart mäklarens erfarenhet, kunskap om den specifika marknaden och vilken ersättning mäklaren vill ha.
Ta ett par mäklare hem på besök och få ett intryck av hur de resonerar, föreslår utgångspris och vill ha betalt. Jag tror att du rätt snabbt väljer vilken mäklare du vill anlita.
Vi har använt oss av nätmäklare, typ hemverket. De fixar allt för en spottstyver av vad vanliga mäklare tar. De tar foton, lägger upp på Hemnet, tar allting med köparna och fixar alla papper. Supersmidiga.
Det enda du gör själv är själva visningen. På många visningar vi har varit på, har mäklaren stått i hallen/utanför och delat ut en broschyr.
Vid frågor som jag själv inte kan hitta i broschyren, får jag alltid svaret att hen ska återkomma, dvs fråga säljaren. Så summa summarium - visningen är inga problem att sköta själv.
Tillhandahålla en uppdatering som kan vara till hjälp för framtida läsare.
Att sälja i Stockholm hittills comission i allmänhet verkar vara 50-55TKR + 10% över belopp.
Hittills har hittat två oärliga mäklare som har ljugit för mig och sagt att de sålde de dyraste i BRF under de senaste 12 månaderna efter att en kort forskning fick reda på att det inte var sant.
Om du är intresserad av en mäklare, gå på en visning som mäklaren håller.
Det ger dig god information om mäklarens beteende vad det gäller kundbemötande och professionalitet.