Försäljning av lägenhet genom mäklare

Hejsan! Är student som ska sälja min lägenhet inom en snar framtid. Som alla vill vid försäljning av bostad vill man ju att man ska försöka komma igenom utan att betala enorma kostnader för mäklare. Mitt problem är att jag aldrig sålt en bostad innan så har noll koll på hur mycket mäklare tar. Kan kostnader variera mycket genom diverse företag ? Kan man förhandla priserna? Vet nån om vissa företag tar mindre än andra?
Har en kompis som är utbildad till mäklare men vill inte fråga henne. Har som tumregel att inte involvera kompisar med privata affärer och även att inte göra affärer med vänner.
För er som vill veta siffrorna så är den köpt för 3mil och är ganska säker på att jag kommer få runt 4-4.5mil.

Har sålt några bostadsrätter och hus och har alltid utnyttjat mäklare och är nöjd med det.

Har valt mäklare genom att kontakta tre till fem mäklare på orten ( lokalkännedom är bra ) och boka in ett möte med säg tre stycken ( gärna samma dag med en timme mellan besöken ).

När dom kommer berättar kortfattat om hur jag vill ha försäljningen, beskrivit lägenheten/huset och sedan visat runt.

Ber sedan om deras förslag hur dom skulle vilja gå vidare och frågat om dom förstått hur jag vill genomföra och prioritera försäljningen ( snabbt/bra pris/inflyttningstid mm ).

Viktigt har alltid varit kemin dvs att vi förstår varandra och har rätt ömsesidiga förväntningar - avgiften är i huvudsak samma för alla mäklare.

Ha gärna med någon som känner dig med på mötet med mäklarna så att du har tillgång till ytterligare två ögon och öron.

Någon enstaka delar av procent i mäklararvode har liten betydelse - viktigare är att man kör försäljningen tillsammans som ett radarpar.

Har funkat bra för mig …

2 gillningar

Du kan inte rådfråga din kompis om såna här frågor men vara tydlig från början med att du vill att någon annan säljer?

Oavsett - du kan absolut höra av dig till 2-3 mäklare och ta ett möte med dem och sen spela dem mot varandra. Så har jag gjort och fått ner priset en hel del.

Här i Stockholm är min bild att en mäklare kommer kosta dig ca 60k. Vet inte om det är samma där du är men är du student och ska sälja en lägenhet för 4M så antar jag att det är en storstad och det blir typ samma.

Kom ihåg att mäklares främsta arbetsuppgift är att vara trevlig. Den vill ta bort allt som har med tvivel och ångest att göra ur bostadsaffärer. Stor risk att du tror att alla mäklare du träffar kan bli din bästa kompis. Och det är jättetrevligt, men försök ha det i bakhuvudet när du ska ta ett rationellt beslut… :slight_smile:

Tänker du en mäklare med fastpris då?

Jag har inte sett en enda mäklare som tar under 2% i Göteborg.

Jag hade räknat med 100k~ för att sälja en lägenhet för 4-4.5m.

Om möjligt- kolla upp och följ marknaden på liknande lägenheter i din stadsdel och se vilka mäklare som brukar sälja och få ut en bra peng.

Ta sen in offert från dessa mäklare och visa dem lägenheten.

Jag minns det som att det landar kring 50 tkr men då var det ett par vi år sen jag jämförde.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Träffa olika och jämför. Sen så är man alltid ute efter att tjäna så mycket som möjligt, dvs det kan vara lockande att välja den mäklaren som kostar minst men värderar din bostad högst (vilket sällan går ihop), så stirra dig inte blind på att en mäklare kostar pengar utan försök se det som en investering. Du säger själv att din bostad är värd 4 - 4,5 msek så låt då inte en extra kostnad på 20-30 tkr (utöver det eventuellt lägsta arvodet) vara det som gör att du enbart får ut 4 msek.

1 gillning

Näpp, hade mäklare här förra veckan som tog antingen 1,25 % av köpeskillingen eller fastpris + nånting över något visst värde.

I andra forum-trådar så har “Hemverket” dykt upp som alternativ till traditionella mäklare. Har själv aldrig använt mig av tjänsten, men du kan ju alltid kika och se om det skulle vara ett alternativ för dig. Enligt hemsidan är det 12 000 kr i fast kostnad.

Contact ⋆ Hemverket

Lycka till!

Om du bor i Malmö/Stockholm/Göteborg kan du testa norban.se. Ligger lite lägre i pris & modernare tjänst.

Hemverket så säljer man väl lägenheten själv?
Det hade jag inte rekommenderat någon att göra om man vill ha max betalt :slight_smile:

1 gillning

Jag skulle flyttat till Stockholm istället för Göteborg :joy:

Undrar varför det är så mycket billigare i Stockholm än Göteborg.

På BR diffar det ändå 0.6% i arvode i snitt mellan städerna.

Mäklare kostar men jag förmodar att både köpare och säljare ser det som en trygghet att gå via mäklare och därför kan priset bli något högre. Så egentligen kostar mäklaren kanske inte så mycket som det kan verka.

2 gillningar

Om köparen har exempelvis SBAB som bank så måste man gå genom en känd mäklare. Annars betalar SBAB inte ut lånet.

SBAB hade det som krav när jag köpte min BR iallafall :slight_smile:

1 gillning

Samma med Skandiabanken, tydligen.

1 gillning

Hade valt någon av de kändare mäklarna i området och jämfört priser. Tycker man ska hålla sig borta från olika tjänster som är billiga, för mig är det att vara dumsnål.

Hade även tyckt att något inte står rätt till med huset/lägenheten om det är någon typ av mäklartjänst och inte en “riktig mäklare”.

SBAB krävde inte bara kontraktsskrivning utan även objektsbeskrivning från mäklare. Det är väl ett standardiserat flöde som måste följas till punkt å pricka.

Då vårt hus inte hade förmedlats via mäklare (bara skrivits kontrakt hos mäklare) fanns ingen objektbeskrivning att uppbringa :slight_smile:

Det i kombination med långa väntetider i telefon gjorde att vi gick vidare med andra långivare som hade väl så bra erbjudanden.

Är man i en sits där man kan välja bank går det ju bra :slight_smile:
I mitt fall ville jag låna 5.5x årsinkomst och jag hittade ingen annan bank som gick med på det, så jag blev helt enkelt tvungen att använda mig av SBAB tyvärr.

Det är definitivt värt att anlita en bra mäklare istället för att försöka sälja själv. Bara den sannolika prisskillnaden i slutpriset lär täcka en stor del av arvodet. Det är ju också avdragsgillt, precis som de flesta av de andra kostnaderna runt annonsering, styling, etc. Som köpare skulle jag också vara ganska tveksam till att köpa av någon som inte använder mäklare.

En bra tjänst för att hitta bra mäklare som fokuserar på närområdet:

Ta dit några mäklare för en kostnadsfri värdering och ha sedan ett möte med dem där de förklarar hur deras process ser ut, tidslinje, strategi, vad som ingår i arvodet (Hemnet-annons ingår aldrig, men de flesta andra ställen brukar göra det), etc.

Ja, priserna kan definitivt variera en hel del, och du kan absolut förhandla arvodet.

Jag tror också att du gör rätt i att inte sälja via mäklarkompisen, oavsett hur duktig denna person är på sitt jobb.

1 gillning

Hade flera mäklare som kikade på min 1a i Stockholm i våras.

Vad jag vill minnas så ville dem alla ha någonstans mellan 30-50 tusen. Det går att förhandla lite men inga superrabatter skulle jag säga.