Rimligt mäklararvode

Min särbo och jag planerar ett gemensamt boende (Brf) inom kort. Vi har två Brf:er att sälja och planen är att förhandla med 2-3 mäklare för ett “paketupplägg”. Marknadspriserna är 3,5M resp 4M efter senaste tidens nedgång. Båda ligger i attraktiva områden i expansiv region så det bör vara ganska lättsålt för mäklaren.
Det är ganska länge sedan jag köpte och sålde och har inte koll på vad som är marknadsmässigt arvode. Jag tänker att säljtiderna är lite längre nu och mäklarna behöver arbeta lite mer.
Jag tror mig ha ett bra förhandlingsläge eftersom jag vill ha ett paketupplägg.
Tacksam för reflektioner.

Det skiljer mycket beroende på ort och objekt, men räkna med 45-90 000 kr exkl. Hemnet. Bästa är att fråga olika mäklare, som du tänkt, och ta den som Inger mest förtroende.

1 gillning

Finns bra jämförelsesidor. Exemplevis ditthem.se och hittamaklare.se!

Tänk på att lågt arvode innebär att mäklaren måste ha fler objekt igång samtidigt och därmed har mindre tid för ditt objekt. Viktigt att veta att mäklaren lägger in det antal visningar som behövs för att sälja till bästa pris och inte försöker nå ett snabbt avslut. Det kan vara värt att ta den lite dyrare mäklaren.
/Fd mäklare

2 gillningar

Förhandla fram lågt baspris + hög kicker. Typ 10.000 för uppdraget + 20% på allt över 4 miljoner.

Jag va i full fart att sälja min lägenhet precis när prisraset började. Lägenheten är i centrala Göteborg.
Lägenheten var då värderad till ungefär 3.5mkr vilket var en siffra jag hade varit ok att sälja för, har för mig att det skulle kosta 2% upp till 3.5mkr sen 10% på allt över.

Alternativet jag hade va att det skulle kosta 2.8% rakt av, men kände att får jag mer än 3.5 så är jag nöjd, men risken va att jag skulle få mindre.

När prisraset kom så tog jag bort lägenheten från marknaden och hyrde ut den istället, ingen lust att sälja i en dålig marknad när jag inte har planer på att köpa något nytt direkt.

Men snabbt räknat så runt 70-100’ per lägenhet med värderingarna du nämner är väl ganska rimligt.

Det här låter som fantasipriser tyvärr. Räkna med minst 50 för uppdraget och 20% på allt över 4 miljoner.

I och med att det är 2 lägenheter så kanske ni kan deala till er fastpris på bägge på 100 istället, sen 10-20% på allt över vad ni är nöjda med, 3.5mkr resp 4mkr.