Köpt hus men fast med lägenhet, tips?

Hej alla.

Första inlägget här, jag vet att jag sitter i en dålig sits så det behöver jag ej höra tack!
Jag har tillsammans med min fru köpt ett hus för ca 3 mkr.
Huset köpte vi i Augusti 2024 och fick tillträde Februari 2025.
Vi bestämde oss för att köpa hus då vi växt ur vår lägenhet med ungen.
Det långa tillträdet valde vi för att kunna sälja av vår lägenhet som vi köpt för 2 mkr i mars 2022.

Som ni säker kan gissa så lyckades vi inte sälja lägenheten och är nu fast med dubbla bostäder. Vi har försökt med att byta mäklare och det ena med det andra utan framgång, inte ens ett bud.
Vi har sänkt priset till 1.8 mkr och fortfarande ingenting.

För att täcka kostnaden för huset har vi tagit lån från familj, tills vi säljer lägenheten, där vi har ca 1.5 i lån till banken.

Vad har ni för tips? Tankar? Vad bör jag göra nu?

1 gillning

Tufft. Sänk priset lite till? Det är ju tråkigt att göra förlust men det är också svårt att leva livet med detta släpande som en kedja runt fotleden.

Om ni har fått lån till att köpa för 3 mkr kanske ni tjänar okej? 100k till i förlust låter mycket men sett till ett liv är det i högsta grad hanterbart. Havregryn till frukost och inga resor i ett par år, slicka såren och gå vidare.

Hej!

Jag beklagar sitsen… Det är stressigt med dubbla boendeutgifter såklart :sweat:

Men, det är ju i alla fall tur att ni inte har mer än just 1,5 miljoner i lån på lägenheten. För ni borde ju ändå kunna få mer än det i försäljningspris.

Eftersom bostadspriserna som index sjunkit mellan 10-20% sedan början av 2022 är det dessvärre inte allt för konstigt att ni inte verkar få 1,8 för den. Priset är nog för högt. Och ni kan ju trösta er mer att ni sannolikt hade fått betala mer än 3,0 miljoner för huset i en annan bostadsmarknad.

You win some, you lose some.

1 gillning

Tack för svar!
Det har vi funderat på.

Saken är att vi som tidigare nämnt, har lån till familjen som vi behöver betala tillbaka. Lån är på ca 400k, dvs säljer vi för 1.8mkr så behöver vi betala ca 100k exklusive mäklarkostnader.

Andra alternativet kan vara att hyra ut bostaden, dock har även det varit knackigt då vi kan tänka oss att förlora ett par tusen varje månad, men vart ska man dra gränsen?

Välkommen till forumet! :smiley:

Trist sits ni hamnat i, jag beklagar denna. Hur ser marknaden ut hos ur idag? Jag tänker inte på vad som ligger ute, utan vad som sålts i ert område.

Det är ju småskakigt i världen så att vissa håller i plånboken får man ju förstå, men vad är s a s ett attraktivt pris där lägenheten ligger? Hur har priserna förändrats på tre år etc.

Jag tror svaren finns där. Kanske hoppas ni för mycket? Dock vet jag ju inte var ni bor, så detta blir ju baserat på det som sagts. Lägenhetsmarknaden har varit trögrörlig ett par år nu.

Det låter ju rimligt att försöka hyra ut. Risken är väl att det kostar otroliga mängder energi att inte få avslut. Ni har ju redan tänkt på det såklart, men frågan är ju när man ska sälja isåfall och vad som säger att ni då får ett bättre pris.

100k i skuld till någon välvillig släkting kanske går att betala av ganska snabbt? Kanske är det ett bra väg framåt för en liten familj även om det fanns några kronor att spara på uthyrning. Allt är inte pengar, småbarnsår är ju rätt köriga även utan dubbla boenden. (edit: kom på att jag bara gissar ang småbarnsår…)

Ah ok, nu förstår jag nog… Ni har lån till kontantinsatsen på huset av familjen alltså? Jag utgår då från att ni inte heller har fonder/aktier eller annat att sälja av?

Men ja att hyra ut den vore väl kanske rimligt för att försöka maximera tidsutrymmet och slutpriset.

Ett annat tips bara för att underlätta vardagsekonomin i det korta perspektivet; Ni jämkar väl bolåneräntan varje månad så att ni får ränteavdraget i lön?

Det blir många tusenlappar i kassaflöde i dessa tider. Och det gör ju stor skillnad med dubbla lån.

4 gillningar

Vad kostar det att ha lägenheten tom? Det är första parametern du måste ta reda på samt bedöma om ni faktiskt har råd med, dvs. ni har kassaflöde för.

Tack alla för bra svar och trevligt bemötande, verkligen.

Som gissat ovan så stämmer det att vi är mitt i småbarnsåren med en 1.5 åring.

Jämkning vore absolut ett bra alternativ, tack för den!
Ekonomin klarar sig precis för dessa dubbla utgifter, dock lämnar det inget utrymme för spar/betala tillbaka privatlånen.

Runt lägenheten har inte mycket sålts, grannar har även de lagt ut sina lägenheter utan framgång.

Att hyra ut och förlora ett par tusenlappar varje månad verkar vara det alternativet som passar bäst, det innebär mer huvudvärk etc. men verkar som att vi måste bita i det sura äpplet.

Tacksam för all support, det är verkligen en skitsits…

4 gillningar

Beklagar verkligen- jobbig situation.
Hade nog också som har skrivit ovan dumpad priset på lgh för att få lite luft. Funkar inte det hade jag inte varit främmande för att sälja huset igen. Det är säkert mera lättsålt än lägenheten. En 1 1/2 åring kan alltid få plats ngn stans även i den gamla lägenheten. Ett nytt hus kan man alltid köpa igen i en mera kontrollerad situation.
Pengarstress som man inte vet när det slutar är jättejobbig.
Håller tummarna.

Det är en tuff sits.
Byt mäklare om det behövs ny energi i säljandet. Få en ärlig uppdaterad uppskattning om vad ni kan få för lägenheten idag. Är det ett accepterbart belopp - kör en ny säljrunda.

Om ny säljrunda:
Fota om lägenheten med dagsaktuella bilder. Skruva på sälj texten.
Justera priset så målbilden kan bli accepterbara beloppet med ett lägre utgångspris eller ok-beloppet på kronan.

Om det ser orealistiskt ut att få det ni behöver:
Flytta tillbaka till lägenheten och hyr ut huset, sälj lägenheten när ni har ekonomin. Hyra ut lägenheten kan vara värt att undersöka med styrelsen men behövs särskilda skäl som ni nog inte uppfyller. Alt sälja huset.

Detta gäller för Stockholmsmarknaden där jag arbetat som fastighetsmäklare.

Lycka till!

1 gillning

Sälj huset? Växer man verkligen ut en lägenhet när ungen är 1.5 år? Om man inte bor i en tvåa dvs. Men är det en trea är det knappast ett problem.

Det handlar ändå om en förlust på hundratusentals kronor, inte miljoner.

Ta direkt bort lägenheten från marknaden/internet så att den förlorar sin stämpel som svårsåld.

Byt sedan mäklare, förslagsvis till hemverket som tar en låg förmedlingsavgift. Lägg även ut lägenheten på blocket bostad. Kör på vitt och fräscht i styling, det hjälper rätt så mycket att fylla lägenheten med textilier och trendiga möbler och behöver inte vara så dyrt att få till. Ett fult matsalsbord kan t.ex täckas med en vit duk, häng gardiner från golv till tak överallt, måla allting vitt om lägenheten är i dåligt skick inkluderar även kök å köksluckor inklusive eventuella bruna fönsterkarmar/dörrkarmar.

Om ni så behöver gå ner till 1495 acceptpris, så kan det nog vara värt det för att kunna gå vidare, och som andra säger -huset fick ni troligtvis bra mycket billigare än 2022.

Sänk priset tills någon köper den.

Det är svårt att svara på när man inte kan den lokala marknaden där du befinner dig. Har du själv någon idé om vad det beror på att ni inte får sålt? Vad är en normal säljtid på din marknad? Har mäklarna inga idéer om vad det beror på?

Jag tänker nämligen att beroende av skälet till att det inte blir sålt så kan man välja att agera på lite olika sätt. Är det så att det är en bygd där inflyttningen är låg och det är allmänt lågt tryck så är det ju knepigt. Då är det väl i princip bara sänka priset som gäller.

Är det mer en tillfällig dipp som förväntas gå över så skulle jag försöka hitta någon kreativ lösning som involverar uthyrning.

Är det just er lägenhet som är problemet är det ju styling som gäller, man kan behöva “förklara” för potentiella köpare hur fin lägenheten kan vara och hur den kan inredas för att funka optimalt.

Inte säkert att hemverket kommer ge bättre resultat på sista raden. Då behöver säljaren själv hålla visningar, klura ut vad den stora massan vill ha i marknadsföringen mm.
Är lägenheten belägen i någorlunda stor stad är mäklare att föredra.

Ring 3 mäklare, be dom titta på annonsen, hör dig för. Träffa dom som är intressanta. Det som mest liknar energifull nystart, prissänkning, rimlig (!) värdering är bra. Mäklare tjänar inga pengar på att inte sälja.

Sen är det bara att åka med och hoppas ni når något helt ok.