Så, hur körd är man egentligen om man inte lyckas sälja sin nuvarande bostad men har köpt en annan och satt tillträdesdatum?
Beror ju helt och hållet på förutsättningarna - stor skillnad om det står 0 eller 10 miljoner på kontot. Så omöjligt att säga något med så lite info tyvärr.
Ring runt till lite olika banker och se hur mycket du får låna, diffar säkert en del. Bygger nog på att du kan skrapa ihop lite kontanter. Men som tidigare sade - vad kostar husen?
Vi fick en bra deal på ett mindre radhus i ett område vi spanat in under något år. 2,3Miljoner, tillträde 29 September så vi ska hinna sälja och vi har lagt kontantinsats på 10% och har mer undanstoppat för kontantinsats.
Nuvarande boende köpt för 2,05 miljoner och marknaden här är mättad på lägenheter av vår typ här. 1,6 miljoner är lånade. Haft tre visningar senaste veckorna men ingen dyker upp.
Hustrun börjar eventuellt plugga till hösten men vi kan fixa bolån på endast min lön (dock inte på SBAB som vi har nu vilka tycker att en lön inte räcker, något som inte var problem med Swedbank när jag köpte den nuvarande lägenheten).
Vi har hyfsade marginaler men vill kika på ett ”Worst-case-scenario”.
Handlar väl om hur mycket belånade ni är i förhållande till era inkomster. Rörliga eller bundna lån? Övriga kostnader i budgeten? Finns en marknad för att hyra ut ett boende och på så vis få en inkomst? Kanske inte bästa tajmingen att börja plugga.
Vi har rörliga lån, har en lön på 40k men väntar på lönehöjning och kommer få retroaktivt från april.
Frisören i vårt hus menar att han vet folk som vill hyra och tror att 13k är rimligt för vår lägenhet. Tror dock inte banken går med på en sån lösning.
Såklart inte bästa timingen för att plugga men vi vet inte heller om hon är antagen än, därav worst-case.
Antar det är för tajt att behålla båda bostäderna på bara din inkomst? Annars hade ni kunnat hyra ut den förra bostaden.
Men, är inte ett alternativ att prisdumpa er lägenhet? Du skriver att marknaden är mättad. Tror du inte ni kan sälja om ni lägger er tex 100k under billigaste motsvarande bostad? Låter som ni har rätt god marginal för det. Så kan ni bara släppa detta och gå vidare med era liv.
Låter som en fråga för @Nestor.
Men om ni båda har inkomster runt 30-40k. Borde ni väl nästan ha råd att ha lån på båda? Ni borde väl landa runt 3-3,5 miljoner i lån då sammanlagt. Det känns inte alls orimligt att kunna få tänker jag?
Sen är väl frågan om er BRF godkänner att ni hyr ut lägenheten.
Men om ni får låna båda är ju worst case att ni kommer ha höga låne-/amorteringskostnader tills ni säljer lägenheten.
Banken kan ju ställa krav på att godkänna lånelöfte om den nuvarande säljs först. Då är det ju tråkigt.
Ni skulle kunna se om ni kan få en hyresgäst till den gamla bostaden där hyran täcker kostnaderna för det gamla lånet, prata med föreningen och se om det är ok att hyra ut i väntan på köpare, skriv sedan kontrakt, ta med det kontraktet till banken och visa upp som extra inkomst. Så kan de kanske gå med på ett lånelöfte ändå så ni kan flytta in i er nya utan att sälja innan.
Alternativt prisdumpa för att bli av med den lägenheten. Även om marknaden är mättad finns det ju de som hugger på ett kap.
Om hustrun min jobbar kanske vi kan räkna på 26k för henne men om hon pluggar, går det att lösa tro? Även vid ett dåligt scenario?
BRF tillåter uthyrning, många gör det här.
Så är det med SBAB som vi har nu, att vi måste sälja innan tillträde.
Precis, planen är nu att gå ner till 1,8milj för att förhoppningsvis få detta löst innan midsommar.
Håller tummarna för er!
![]()
Prata med banken/bankerna. Jag tror ni landar i:
- Att de vill se en försäljning av lägenheten (förbered er på att sälja billigt)
- Att uthyrning bara kan bli aktuellt om hon fortsätter arbeta.
Ibland kan banken medge ett brygglån. Får ni det skulle ni under en begränsad tid kunna äga båda bostäderna.
Brygglån bygger ju dock på att det finns ett påskrivet säljkontrakt för den ena bostaden. Annars är det bara 2st bolån.
Vi hamnade i den situationen för ett par år sedan.
Det som vi inte fick sålt var iofs en innerstadslägenhet ska tilläggas.
Men efter typ 18 visningar och några skambud senare så löste vi det genom ett utökat lån med banken och med mina föräldrars hus som borgen.
Vi hyrde sedan ut lägenheten för sjuka pengar och la ut den för försäljning ett år senare.
Vissa banker kanske ställer det kravet, men åtminstone min kontaktperson på Handelsbanken sa att det räckte med att det fanns ett uppdragsavtal med en mäklare för att sälja den gamla bostaden.
Vi lyckades behålla min lägenhet och köpa hus i november-22 med tillträde januari-23, vi hyr ut för oskäliga 13 och betalar 10% av pbb per år till brf för att få hyra ut.
Vi har LF, men förmodar att du oavsett bank behöver kunna bära både hus och lägenhet med din kalp.
Tycker det ser lite tokigt ut med en lön som ska bära lån på 3.6m, ni hade nog fått igenom detta upplägg om ni båda jobbat dock. Sälj å kvitta ev förlust är mitt råd, ni verkar ha gjort ett bra byte av bostad i en dipp, där ni tagit större hävstång. Ev utveckling framöver kommer gynna er mer i nya huset. Lycka till:)
Det skulle jag inte tro. Men det är väl bara att gå in på bankens hemsida och räkna på hur mycket ni skulle kunna få låna. Det brukar ju finnas räknesnurror där man kan räkna lite preliminärt.
Se där hur mycket du kan låna på din egen inkomst samt eran gemensamma.
Men spontant känns det som väldigt taskig tajming att börja plugga innan ni löst det här problemet.
Ett par spontana tankar.
Banker avskyr allt som inte är strömlinjeformat. Att hitta en ny bank är kanske inte helt lätt just nu.
Banker gillar oftast inte att räkna med uthyrning i sina kalkyler. I detta fall har den kanske inget val.
Just i ett sådant här fall är det bra att ha en bank lokalt och en personlig kontakt jämfört med en nishbank med enbart kontakt per telefon.
På något sätt kommer detta säkert att lösa sig. Finns inga spekulanter på er nuvarande bostad har ni begärt ett för högt pris. Det är bara att acceptera detta. Jag ser själv att Boli sänkt värdet på min egen villa med drygt 600 000 kr sedan toppnoteringen.