Bakgrund:
Jag är stressad och orolig inför framtiden. Jag hoppas att jag kan få lite rådgivning från någon klok själ i forumet 
Jag bor själv i en villa med bolån på 3 milj. Det var aldrig tanken att jag skulle bo här själv, men det blev dessvärre så efter en bodelning. Idag har jag en fantastisk partner som jag vill gärna bo med i framtiden - i ett nytt hem. Jag har en bra inkomst och hoppas inte det blir några förändringar på jobbfronten.
Mycket har hänt i världen under väldigt kort tid och jag har inte riktigt hängt med i svängarna. Känner mig ung och dum nu när jag tittar tillbaka på utvecklingen senaste året och är besviken på hur jag inte agerade tidigare… 
Fråga:
Jag har en ränta på 2,14% som kommer att omförhandlas i november. Jag har några olika vägval och möjligheter som jag ser det nu:
1. Sitt still i båten. Kör vidare på rörlig ränta hos min nuvarande bank och härda ut. Med dagens räntor landar detta på 2,77% (7 248 kr / månad). Alternativt byt till en annan bank - 2,27 % (5 940 kr / mån). (Räntorna kommer säkerligen att höjas fram tills dess)
2. Bind räntan. Jag har möjlighet att binda räntan i ett år på 3,56% (9 315 kr/mån). (Har läst att den rörliga räntan kommer landa på denna nivå redan i januari)
3. Amortera ner lånet. Jag har 1 milj. som kan användas till att betala av en del av lånet. Då försvinner både min buffert och investeringsmöjligheter. Det blir en besparing på 2 309 kr / månad (2,77% boränta). Jag förlorar dock min ränta från sparkontot på 1,5%.
Två vägval utöver detta:
4. Hyr ut huset. Bra alternativ för plånboken, men risken för slitage och skador ökar. Huset är nyrenoverad så det finns inte mycket som kan gå sönder, men vem vet…
5. Sälj huset och flytta in med min partner. Sista utvägen, men tar bort all stress vad det gäller ekonomin. Tråkigt att lämna sitt hem som man inte hade sålt annars 
Vad hade ni gjort om ni hade varit i min sits?
Nu hänger jag inte med riktigt… vill du behålla huset eller flytta till ett nytt tillsammans med partnern?
Hyrt ut det. Alternativt låtit partnern flytta in hos mig. Tänk också på att du har ränteavdrag.
Tack för svar!
Tanken är att köpa/bygga något tillsammans i framtiden 
Jag är väl kanske inte i exakt likadan sits, men jag hade ett liknande problem.
Jag äger en BR i Göteborg som jag av olika anledningar inte trivs i och kände att jag behövde komma därifrån.
Jag hade ett par olika alternativ också (I prio ordning);
- Sälja den och flytta någonstans (Oklart var)
- Hyra ut och flytta någonstans (Oklart var)
- Bo kvar och leta jobb i Göteborg
I ett drömscenario hade jag sålt den och flyttat någonstans, men då jag köpte den i Maj 2021 så såg prognosen för att sälja inte så bra ut nu i år så jag valde därför att hyra ut istället, i samband med det så band jag min ränta på 1 år på 3.45% i Augusti i år (Under uthyrningsperioden, för att försäkra mig om att gå med vinst varje månad). Hade jag bott kvar själv hade jag nog lämnat räntan på rörligt.
Till saken hör att jag är egenkonsult och min lösning på boende blev att skaffa jobb på annan ort så jag är på tjänsteresa där mitt företag betalar för mitt boende!
Hyra ut är i min mening guld värt, sålänge du hittar en bra hyresgäst du kan lita på. Jag hade tur där och hyr ut till en bekant som letade boende som jag litar på till 100%.
Amortera ner lånet är ju en skön grej, jag skulle nog dock aldrig göra det med en klumpsumma på det viset. Jag amorterar månadsvis aggressivt istället motsvarande ungefär 5% per år. Klumpsumman på 1 miljon hade jag stoppat 800-900 på börsen och haft resterande på ett sparkonto med ränta som buffert. Jag hör till typen som ser amortering som en sparandeform. Så genom att amortera aggressivt månadsvis istället för att göra det som en klumpsumma så kan jag ha mer pengar på börsen idag snarare än att stoppa in pengarna över tid.
Får du bättre ränta hos en annan bank så byt bank!
Om du hyr ut huset (Nr 4) vart ska du då bo? Flytta ihop med sambo? Skaffa en hyresrätt?
@SebastianB
Tack för att du delade med dig!
Skönt att höra att allting har gått bra med uthyrningen. Jag är nog lite orolig för uthyrningsalternativet då det är mer som kan gå fel i en villa. Precis som du säger så gäller det att hitta rätt personer
Om jag valde uthyrningsalternativet så hade jag flyttat in med min partner som har BR. Jag ska bo hos honom nu under vintern så vi ser då om allting fungerar bra 
Jag räknade lite på klump-amorteringen och kom fram till att jag inte skulle tjäna så mycket på det så som räntorna ser ut i nuläget. Jag amorterar just nu 5300kr per månad vilket känns lagom för min del.
Du har ju en miljon i pengar? Känns inte som du behöver vara orolig direkt…
Jag hade bytt bank, kört på med rörligt och suttit still i båten tills du vetat vart du vill flytta med din partner.
1 gillning
Jag har tagit beslutet att köra vidare på rörlig ränta och har fått ett erbjudande från Landshypotek på 2,17 %. Jag grubblar mycket över vad jag hade kunnat göra, men landar ändå i att jag kan enbart bli klokare av mina misstag 
Det är inte säkert att denna ränta kommer hålla i sig en månad till, men min nuvarande bank kunde inte erbjuda bättre än 2,40 % och ränterabatten gällde enbart om jag flyttade lönekonto samt hemförsäkring till dem. Inte värt i min mening.