Nu vet jag inte riktigt vart jag ska börja men jag har tänkt och landat i att jag behöver råd.
Har idag en bra inkomst om ca 950tsk per år. Ett sparande på ca 800K (utdelningsportfölj, fondbas, lysa och en lekhink - detta har gått 82 % upp senaste 3 åren totalt, säger kanske inte så mycket) samt en bostad värd ungefär 5 miljoner med en belåningsgrad på 80 %. Utöver detta ca 20K på SKB. Tjänstepension på ca 150K där jag även löneväxlar 2500 per månad utöver tjänstepension på 2500.
Några utgifter:
Jag har idag en ränta på 1 % som löper ut i oktober 2023 för bostaden.
Leasingbil som kostar mer o mer pga räntan (trodde det var fast) den löper ut om ca 2,5 år, kostar nu 4732 kr. Månadsavgift ink parkering el osv 5037 kr, amortering och ränta 10K varav 6,6 är amortering.
Hur står jag egentligen mig idag? Och vad sjutton ska jag göra i oktober 2023 när bolåneräntan sticker iväg åt norr? Vad har ni för råd till mig? Är 28 år med sambo, inga barn, än.
Då har ni bättre marginaler än de flesta i vårt avlånga land. Ni kommer klara er alldeles utmärkt. Känner du oro kan du väl öva på en högre ränta genom att sätta över motsvarande summa månadsvis på ett eget konto.
Spontant hade jag prioriterat att amortera ner lånet till iaf 70% av det uppskattade värdet. Givet hur marknaden ser ut så är det ej orimligt att det är där vi egentligen är. Som ett yngre par med höga löner är det inga problem med skulden, mer än att det vore tråkigt ifall skulden överstiger värdet vid en eventuell försäljning.
Jag har valt att slutbetala ett billån där räntan gått från 2 till 4,5 %, samtidigt som vi fått en unge och en av oss är på föräldrapenning. Det gör jag för att få mer svängrum i ekonomin. Bolånet låter vi ligga kvar på 80 % även om vi kan lösa ned det till 70 %.
Tänker ni er köpa en dyrare bostad snart? Isåfall kanske en idé att amortera ned mycket eftersom lånet ändå kommer lösas snart och ni kanske behöver lägga in mer pengar i bostaden.
Ska ni bo kvar i 3+ år eller något hade jag låtit det vara, precis som jag gör själv nu. Vi går inte under av högre ränta och jag har hellre pengar på börsen som inte ska användas snart.
Ja eller inflationen äter upp pengars värde. Alltså har du 1 miljon i skuld om 5 år när du säljer så kanske det inte är lika kännbart som 1 miljon idag. Lik förbannat står du med en skuld istället för handpenning till ny bostad. Mer det jag tror många unga med relativt hög belåning bör ta i beaktning.
Sen ifall du amorterar eller bygger en egen buffert för att parera ett tråkigt scenario spelar mindre roll. Med tanke på ränteläget så är nog amortering under 2023-25 inte helt fel, ifall man ser till avkastning.
Förstår, jag tror det är svårt att komma ifrån leasingbilen vi har. Har hört mig för vad det skulle kosta att köpa loss den.
Vi bor bra för en eventuell tredje person i familjen, men drömmen blir ju radhus om +3 år.
Nej, jag tror inte vi går under heller, men alltid skönt att rådfråga och för att se vilka alternativ man har eller få en att tänka annorlunda.
Ni är i en jättebra sits. Utan att veta mer om er ekonomi än inkomst, bolån, samt bil skulle jag säga att ni inte behöver göra någonting egentligen. Det verkar ju som ni kan finansiera en högre ränta genom att “bara” sänka månadssparandet och inte ändra något annat, det är en lyx få förunnat
Tänk på att du får ränteavdrag på 30 %. Om det är viktigt för dig att månadsspara så kan du ju jämka detta - själv kommer jag se det som ett påtvingat sparande och bara få ikapp det på skatten istället. Bolån på 4 MSEK ger en del tillbaka ändå