gemensam lön ca 150k brutto (~100 netto). Normal möjlighet till löneutveckling.
har nyss sålt nuvarande hus och har tillgångar på 1.9mkr.
1 barn i tidig dagisålder.
30 år
Vi har äntligen hittat ett jättefint hus för 8mkr. Alternativet vi väljer annars är ett brf radhus för kanske 6-7mkr.
Skulle ni vågat låna låna 6.8mkr för att köpa huset eller har vi hybris av våra goda inkomster och bör sänka våra krav och bo billigare?
Är medveten om att oväntade saker kan hända. Förlora jobbet, sjukskrivning. Men tänker samtidigt att man ändå ska planera för det liv man vill leva och i värsta fall får man ta smällen, sälja och flytta till billigare om ekonomin inte längre går ihop.
Dessutom känner jag att vi är tidigt i livet, med riktigt bra inkomster och planerar att bo här länge. Varje år kommer vi amortera ner 2% samtidigt som inflationen käkar upp lånet och lönerna sakta ökar. Den värsta ekonomiska perioden blir de första åren, och enligt kalkyl ser det ok ut att ha boendeutgifter på 30-35k med en nettoinkomst på 100.
Det känns inte som ett orimligt pris för en bostad med tanke på er inkomst. Jag tror att det är ett bra läge att gå in långsiktigt på bostadsmarknaden nu.
För övrigt berättar du inte så mycket om objektet. Är det ett attraktivt område? Ålder på huset? Hur ser det ut med renoveringsbehov och driftkostnader?
Ett hus kostar pengar och oförutsedda utgifter handlar ofta om hundratusingar.
Om era yrken känns trygga så kör på det. Skönt att förhoppningsvis hamna på rätt ställe direkt. Mellan raderna låter det också som att den typen av hus inte dyker upp allt för ofta.
Jag skulle ändå säga att liknande objekt dyker upp titt som tätt. Ingen jätteraritet. Huset är 25 år gammalt och har renoverade badrum och kök får några år sedan. Inget som behöver åtgärdas till en början. Men efter ett par år lär det behöva investeras lite i att förbättra energiklassen (D).
Om det sannolikt inte behövs för stora investeringar på huset i närtid och givet att objektet sannolikt är attraktivt på sikt hade jag med era inkomster hoppat på tåget.
Men kan ju oftast i värsta fall sälja.
Vi lånade ca 7,5 i höstas, dock med 3 M kontantinsats. Har löner precis under era, samma ålder och numera två barn. Resonerade liknande, att vi hamnar rätt och att det blir några tuffa år i början, men att det förhoppningsvis blir lättare att bära om ett antal år. Sen blev det extra tufft när andra barnet kom och därmed föräldrapenning, men funkar fortfarande även om en del grejer får vänta.
Om ni drömmer om det, kör! Vi har inte ångrat det en sekund trots att räntorna kostar.
Edit, boendekostnader ca 29k ränta och 12k amortering för tillfället. Sen typ 5 k försäkring, el vatten osv.
Med familjens lön på 100 papp, så frågar jag mig varför ni lånar 85%?
Med de inkomsterna så måste det väl finnas kapital att ta av? Eller spenderar ni hundra papp varje månad i nuläget?
Med lån på 6.8 miljoner, så får ni inte fullt ränteavdrag från alla andra skattebetalare. Säg att ni får ett lån på 4%, då kommer ni att ha räntekostnader på 272 papp mellan er (första året, typ). Ni har givetvis pengar att ta av, men jag tänkte bara nämna det.
Tänkte bara säga att “inflationen äter inte bara upp lånet”, utan det kräver att man har en löneutveckling som är högre än inflationen. Det vet ni redan, men tänkte skriva det för alla andra.
Om man har sämre löneutveckling än inflationen, så blir det jobbigt.
Räknade på det lite snabbt med rörlig ränta om 4,5% och 2% amortering och får kostnaden till 36800. Men ni ska kanske binda lånet? Sen följer det ju massa andra kostnader så jag hade räknat mellan 40-50k eller mer. Egentligen omöjligt att säga då jag inte vet vad det kostar att driva huset och vilka överraskningsrenoveringar som kan komma.
Oavsett, kan och vill ni och är överens om att ni kommer vara flexibla om något inte skulle bli som det är tänkt så varför inte? Är allt väl genomtänkt och diskuterat så har man gjort vad man kan. Tycker ni ska gå efter det ni verkligen verkligen vill ha
Med ränteavdrag på en kalkylränta av 4% så landar det runt 30k, varav ca 10k är amortering. Driftkostnad på över 10k per månad låter ändå lite i överkant? Men absolut klokt att vi tar höjd för högre driftkostnader.
Min partner har inte varit ute i arbetslivet så länge och min lönekurva har nyligen skjutit i höjden. Därav har vi ”enbart” 1.8mkr att tillgå.
Taket för ränteavdrag har vi faktiskt inte resonerat kring, det tackar vi för🙌 kan vara bra att lägga aningen större kontantinsats för att inte överskjuta allt för mycket i räntekostnader.
Ja okej, så då binder ni på 2 år antar jag. 10k är säkert i överkant för att bara hålla sig flytande, men själv finner jag ett lugnt i att förvänta mig det oväntade.
Återkom gärna med hur det gick Jag och sambon tänker oss något liknande om ett år eller två
A-kassa och inkomstförsäkring första åren kanske. Men jag tror ni ligger bra till. Vet många som köpt hus med lån på 5mkr med halva er lön. Där är det kärvare nu men på sikt bör även det bli bra när man snabbspolar 30år och lånet bleknar i jämförelse med inflationsjusterade husvärden o löner
Jag hade inte tyckt det var värt en så hög fast månadskostnad.
Men ni är inte jag
Om ni tar klivet hade jag sett till att investera motsvarande belopp, 30-35 tusen per månad. Annars är det för dyrt.
Lyckas ni hålla 10% utveckling per år och sparar 32000/mån så har ni om 10 år ungefär samma belopp på portföljen som ni nu tänkt låna.
När ni har ett sånt kapital sparat och är uppåt 40-årsåldern skulle det motsvara en ytterligare fast inkomst på 28000/mån om ni plockar ut 5% av portföljen.
Kort sagt, jag hade inte skaffat mig en högre boendekostnad än att jag kan spara undan samma belopp när ni har en så bra samlad inkomst.
Gör ni det kommer ni kunna ge ert barn en fantastiskt bra framtid, och är inte beroende av att det fortsätter gå så bra som det verkar göra just nu.
Barnet kommer inte bry sig så mycket ifall ni bor fint eller enkelt förrän när det är uppåt tonåren möjligen.
Driftskostnad hade vi större än så vårt första år. Men det beror väl också lite på hur en räknar.
100+ gammalt hus
sotning av många eldstäder
Direktverkande el
Djupborradbrunn (visade sig att vattnet var väldigt salt, extremt hög radonhalt, järn, kalk, ja hela paketet, maskinpark fanns, men e.g reversed osmosis filter kostar 12kkr att byta när jag hade lärt mig hur jag skulle göra, det behövde vi göra 2 ggr per år, minst. Annars var det vatten ransonering. Alla magnetventiler och tryckströmbrytare dog efter hand)
Ebskilt avlopp (slamtömning)
För att få ner dessa kostnader har vi, borrat ny brunn (hittade ett företag med saltvattensgaranti)
Bergvärme (konverterat direktverkande el till vattenburna radiatorer)
Nu är ert hus “nytt” men tänk gärna på hur får ni vatten och värme och om det är något som kommer att påverka era driftkostnader avsevärt?)