Personligen resonerar jag som så att om jag blir arbetslös. Kan jag klara bostad osv ändå. Man kan se det på olika sett som tex kan jag vid arbetslöshet med a kassa och 4% utag på investeringar klarar sig osv. Ni är ju 2 så i det fallet kan man säga kan ni klara er på 20 000 i månaden (worst case scenario). Och hur mycket mer får ni med 4% utag från investeringar. Där är en bra utgångspunkt för att ej bli tvingad och flytta pga arbetslöshet.
Skulle säga att du har rätt. Om lönen följer inflationen blir lånet som står still mindre och mindre i förhållande till allt annat. Givet samma räntenivåer blir även räntekostnaderna mindre i jämföresle till din framtida ekonomi. Har du dessutom en sparkvot och håller i den så kommer även sparandet vara större i förhållande till lånet allt annat lika. Om bostadsvärdet följer inflationen får du lägre belåningsgrad med åren utan amortering.
Många positiva effekter med andra ord.
Jag kan inte referera till varken kostnadsbilden eller löneläget, men jag har bott i två villor och ett radhus (samt några hyresrätter)
Radhus (det vi hade, byggt 78 i betong) hade ju en del stomljud från grannarna, inte bara närmast utan även ett par hus bort
Vårt var relativt nymålat, men det låg på varje ägare för sig att sköta, så det var ju en del spridda skurar i husens skick så intryck utifrån så påverkades i alla fall jag av helheten.
Samfälligheten hade appropå det inget ansvar för det yttre, så blev det läcka i taket fick man lösa det själv, problemet är ju att taket var heltäckande för hela längan så det innebar ju att det i princip inte gick byta tak ordentligt utan att alla i längan ville det, Detta drabbade inte mig personligen men en granne, lösningen fick ju bli att nödlösa problemet och lämna det så.
Fördelen var ju en väldigt överkomlig avgift, men i efterhand så hade jag mycket hellre sett en högre avgift och mer stöd från samfälligheten för yttre underhåll.
Nu sitter jag i en villa igen, jag vet åtminstone att om det skiter sig så är det mitt ansvar, möjligt med lite stöd från försäkringsbolaget, men jag kan skapa min kriskassa som jag finner hjälpligt. I föreningen var det typ bara en till som hade min syn på problemet. Så vi flyttade innan skiten träffar fläkten.
Nu skiljer säkert detta sig mellan olika brf, men kan ju vara värt att nämna att se över hela konceptet för den bostad ni tittar på.
Med all info vi har nu verkar räntan på väg ned och priserna kommer således att gå upp. Passa på säger jag.
Betala absolut minimum i kontantinsats. Högre lån i nuläget gör er bara till bättre bankkund. Sen kan ni ta allt som ni tänkte betala in och sätta in på fonder på banken ni lånar till bostaden från. Då vet de att det är helt riskfritt och ni kan kamma hem mer än 4%-reducerat ränteavdrag.
Har ni någon oro för att situationen ändras och vill Super spara så är det ju det alternativet ni ska ta, inte köpa ett annat objekt för bara en miljon mindre.
I min erfarenhet kommer ni med den inkomsten att få lite möjligheter till investeringar eller satsningar där ni helt enkelt behöver lite mer likvida medel, och då är det trist att inte ha det. Sen kan ni spara på banken tills ni kan dra ner belåningsgrad under 70% eller kanske ännu bättre, värdera om så det blir mer eller mindre gratis pga renovering eller värdeökning.
Det räcker väl om lönen följer inflationen, den behöver inte överstiga?
Deras lån kommer ju minska med 2% per år, och allt annat lika så kommer ju inflationen/tiden äta upp lånet även om lönen bara följer inflationen?