Hej alla, ännu en passiv forumstalker som gått och blivit aktiv deltagare
Min fråga till forumet: Med hänsyn till det höga ränteläget som förväntas att hålla i, bör man, om möjligt, undvika att ta bolån?
Bakgrund: Vi har fått ett förstahandskontrakt på en nybygd lägenhet som gott och väl räcker för oss två, men vi vill (och kan) köpa hus då vi planerar att skaffa barn inom de närmsta åren.
Vi har god ekonomi, med över 110,000 brutto i en medelstor stad i Norrland (Sundsvall) så vi har inga problem att köpa ett hus och betala de höga ränteavgifterna. Det lockar att titta på hus nu då många kåkar i den klass vi söker är nedsatta med upp till ~15 % vilket nästan är en “rabatt” på 1 MSEK.
Frågan är ifall det är värt att slå till i denna makro-ekonomi, där räntekostnaderna mellan en ränta på 2 % och 4,4 % skiljer sig med med mer än 5000 kr i månaden, när dessutom verkar denna ränta att se ut att stiga innan den sakta går ner igen.
Logos: Det är onödigt att ta på sig så pass stora lån (>4 MSEK) när ränte-läget är så ofördelaktigt och osäkert. Genom att hålla oss utanför marknaden nu så kommer vi kunna spara en hel del pengar, och ändå kunna köpa hus när “det blir dags”
Patos: Hittar vi drömhuset just nu så kan vi få en pang-deal, och vi har råd att betala en högre ränta tills att det går ner igen då jag kanske får tillgång till ett hus jag annars inte skulle kunna köpa
OBS. Köper ej hus för att ‘spekulera’
Ser fram emot att höra hur ni tänker kring dagsläget!
Att ta sig ordentligt med tid, lära sig marknaden och kanske lägga vissa skambud under resans gång låter som en bra strategi. Chansen att priserna ska gå ner mer innan de går upp framstår som stor.
Att gå på många visningar och följa prisbilden mer i detalj i den specifika nisch du har intresse för är smart. Det är inte alls givet att just den nischen utvecklas enligt de procentsatser som du läser om i tidningen. Och när du läser om olika procentsatser så är det också för sent att agera.
Svårt att sia om framtiden, men känslan är ju att man inte behöver ha bråttom. Å andra sidan, när det känns rätt kanske priserna redan stigit igen… Det är ju när det känns “dåligt” man ofta gör klipp.
Men hade jag varit er hade jag bott kvar i hyreslägenheten tills ni hittade drömhuset, och försökt att inte tänka på “marknaden” eller gissningar om framtiden.
Tack för bra svar! Det känns rimligt, förlorar väldigt lite på att “vänta” på drömhuset. Blir det till ett högkonjukturs-pris så blir det så… Men man kan såklart hitta en “drömshus” inom 1 år likväl som 4 år, vilket får en ganska stor skillnad i hur mycket ränta man betalat…
Jag tänker att om man hittar ett så kallat drömboende, köp de om man har råd… Att tänka bostaden som investering så är de investering i trivsel å inte pengar… Du ska helst bo där 365 dagar om året å trivas… Penga investering kan göras på annat…
Ja, fair enough. När vår nuvarande situation ändå är tillfredsställande, och vi inte akut ‘behöver platsen’, så borde kraven på “drömboende” vara tämligen högt, dvs åtminstone ett “once in a decade”-hus. Håller du med?
Jag skulle säga att månadskostnaderna (exkluderat amortering) dubblas till 16000 kr i månaden. I vissa hus vi tittar på skulle vi ha möjlighet att hyra ut ett plan för 10/12,000 kr i månaden - detta skulle göra att kostnaden skulle bli ungefär samma (antagligen lite dyrare) än vad vi har idag
Om du inte köper för att spekulera, köp drömhuset om när det dyker upp! Om det så är imorgon, om ett eller tre år. Priserna kommer sannolikt att falla mer närmsta tiden, och förmodligen ligga ganska still därefter. Du blandar ju in ekonomiska aspekter och ställer frågan i det här forumet, så jag antar att du inte är helt ointresserad av ekonomin. Det finns en lång tråd som behandlar bostadsmarknaden här, läs den och se själv vilken sidas ( Team stigande vs. Fallande priser) argument som du tycker verkar rimligast. Men i ditt fall och med era löner låter det ju bara som att ni ska köpa när ni hittar huset ni vill bo i. Då bor ni där ni trivs och har uppenbarligen absolut råd!
Intressant. Var vänder man sig för att hitta en oberoende mäklare? Tänker du som jobbar i att ‘söka’ för en, eller mer för att ‘objektivt’ värdera husen?
Tycker att jag lärde mig mycket av att gå på visningar, fotade en del eftersom minnet är lite godtyckligt. Alltid skönt att inte vara stressad och kunna fundera över beslutet. En mäklare sa vid något tillfälle att människor generellt funderar mer över ett par jeans än över ett husköp.
instämmer! också väldigt bra att gå fler än 1 gång på visning. Mäklare brukar vara väldigt samarbetsvilliga där. Du upptäcker så mycket mer den andra gången!