Är det verkligen billigare nu?

Hej!
Den här frågan har kanske ett uppenbart svar för er men det är ofta de viktigaste frågorna.
Jag har förstått att husmarknaden är relativt billig nu eller att det är smart att köpa nu.
Men är det verkligen billigare för mig, en köpare, då räntan ju är mycket högre och jag betalar ju då mycket mer i ränta än tidigare? Eller menas det med “billigare” att det nu sannolikt är billigare än vad det kommer vara om 6-12 mån och framåt?

Jag äger inte hus men kikar på fritidshus runt 1-2 milj.

Stämmer detta verkligen?

Vet du någon som kan förutspå framtida priser så kan du bli nästan oändligt förmögen.

3 gillningar

För det mesta menas det nog att prislappen har sjunkit från tidigare nivåer.

2 gillningar

Jag hade nog hellre köpt på 2021 års prisnivå med 10 års bunden boränta på den tidens räntenivå, om man säger så :slight_smile:

Så nja… Det är absolut inte billigt i termer av faktisk månadskostnad idag. Såvida man inte betalar bostaden kontant och bekvämt struntar i att räkna med en alternativavkastning.

1 gillning

Lägre pris än för 1-2 år sedan men högre boendekostnad för en belånad ägare.

Hur priset, eller räntan för den delen, ser ut i framtiden vet ingen. De som säger sig veta gissar mest :slight_smile:

2 gillningar

Billigare idag om man kan casha sin bostad men för den som behöver ta lån så blir ju månadskostnaden fortf hög iom att räntan gått upp.

Cash is king helt enkelt :slight_smile:

Sen vad är billigt?
Det är billigare än på toppen men ingen vet om det ska fortsatt ner.

1 gillning

Billigare att casha är det ju bara så länge utlåningsräntan stigit mer än inlåningsräntan.

1 gillning

ah precis! jag andade lite att det är så det ligger till.

1 gillning

Har du råd och tänker behålla det du köper flera år, är det nog alltid läge att köpa.

5 gillningar

Hej!
Ingen vet såklart.
Men personligen, så tror jag att det är bra köpläge i höst.
Vi har nog inte riktigt sett fulla effekten av räntehöjningarna eller den tilltagande bristen på efterfrågan och ökningen av utbud.

#Riksbanken går mot en total katasrof kronan kommer att falla med hyper inflaton som följd riksbankens dåliga betende med minus ränta med hypris folk som trodde pengar va gratis om ni inte höjer räntan ridikalt kommer vi att få betala ett mycket högt pris mycket högt

Hybris råder med folk som aldrig varit med om en lågkonjuktur speciellt när man kommer från en ornomal idiot tid när folk bettede som idioter detta återhämtar sig mellan 10-20 år

1 gillning

#Riksbanken visst kan ni undan hålla nya räntehöjningar men sänk kronan vi är nya venezuela bara kör mot överbelånade svenska idioter så få 15kr mot euro då blir det inte roligt

Haha Venezuela ligger tyvärr på en annan nivå (säger jag som kommer därifrån). Men jag förstår rädslan och tanken, det är ju bara bäbisnivå jämfört med Venezuela.

2 gillningar

vänta och se om inte riksbanken höjer mycket ska du se va kronan tar vägen

jag är ofta i danmark efter som jag bor där jag gör köpenhamn är min huvudstad 200 kr för en 100 för en dansk lapp inte roligt en jag bor inte i 08 land

Högre utgift varje månad nu självklart. Med 20% lägre pris men 3ggr högre ränta är det väl övertydligt. Men Lågt inköpspris har du nytta av för all framtid.
Hög ränta är rimligen kortvarig och det är därför allt annat lika bäst att köpa långsiktigt när räntan är hög om man klarar av den höga räntan . Ingen vet dock säkert men det gäller för allt i denna värld.

2 gillningar

Historiskt sett är det så, i kriser med inflationstider är det press både på pris och realvärde, har man en stålmage och köper då så har det varit en bra affär då lönerna på sikt hinner ikapp. Dvs man skall handla när blodet flyter på gatorna.
Men det finns ingen som vet om det blir likadant denna gång, om det tar 3, 10 eller mer år innan vi är ikapp.

Många fokuserar onödigt mycket på tabeller som säger att priserna gått upp/ner med X%. Det är en meningslös siffra och den säger lite eller ingenting om hur det faktiskt ser ut på bostadsmarknaden.

Om målet vore att göra en mer riktig lägesbedömning skulle det sannolikt vara mer relevant att leta efter helt andra nyckeltal. Antalet objekt som sålts med budgivning resp. under utgångspris är en parameter. Antalet osålda objekt, som dragits tillbaka, är en annan.

Sedan är det också det att bostadsmarknaden är lokal. Det gäller dels geografiskt med olika orter och områden dels i olika segment - objekttyper och prisklasser. Det mest intressanta är ju ändå hur marknaden förändra(t)s i det specifika segment som du är intresserad av.

Jag skulle inte själv använda samma nyckeltal för att utvärdera den lokala marknaden som den nationella. Den slumpvisa skillnaden gällande vilka objekt som annonseras ut och ev. säljs är helt enkelt för stor. Här borde fokus ligga mer på att utvärdera de specifika objekten och titta på dels allmänna tendenser dels slutpriser i kronor och öre.

Under sämre tider ökar skillnaden i pris mellan bättre och sämre objekt. Det första man bör fråga sig är därför - är jag beredd att köpa ett sämre objekt? Vilka parametrar är det som skiljer de bättre och de sämre objekten åt i mitt segment? Är det saker jag kan leva med? Är det saker som går att åtgärda? Handlar det om åtgärder där kostnaden går rimligt väl att bedöma?

För att kunna göra en bra affär är det helt nödvändigt att gå på många visningar. Du lär dig då marknaden. Det handlar alltså om att veta vad man söker och gå på många visningar av objekt som motsvarar den bilden. Vet man inte exakt vad man söker behöver man gå på ännu fler visningar för att komma fram till det först.

Att sikta in sig på objekt som man ”precis har råd med” är en dålig strategi. Det leder lätt till att just de där objekten med ”rätt egenskaper” blir något för dyra och att du blir sittande med ”resten”. Du ska helst ha en budget som ligger kanske 10% över vad ditt tänkta objekt i slutänden förväntas kosta.

3 gillningar

Stort tack!