Köpa en bostadsrätt eller hellre spara och investera pengarna?

Hallå !

Jag har länge funderat på om jag ska köpa en bostadsrätt eller investera pengarna. Jag har tillräckligt med handpenning för att köpa en bostadsrätt. Samtidigt har jag en billig hyresrätt 15 minuter från T-centralen. Om jag köper bostadsrätter min månadskostnad kommer att öka mellan på 5000-6000 kr. jag har en 3.a just nu och bor med min dotter. Min fråga är, vad skulle ni göra om ni hamnade i den här situationen. jag är nu i ambivalent läge köpa bostadsrätter el försätta investera i aktier och fonder .

Med vänliga hälsningar

beza

Den tiden när stora kortsiktiga prisökningar kunde tas för givna är av allt att döma över. Om du vill flytta till bostadsrätt borde styras av var du vill bo snarare än pengaskäl.

Om du ska flytta till bostadsrätt borde fokus läggas på att göra en bra affär, snarare än att välja första bästa objekt. Att priserna ligger på en viss nivå enligt någon tabell är inte detsamma som att den prisnivån skulle vara allmänt gällande. Det sker affärer både över och under det genomsnittspris som rapporteras i statistiken. Att objekt säljs för underpriser beror ofta på slumpen. Genom att gå på många visningar och vara extremt strukturerad kan du göra en bra affär. Det krävs att du verkligen lär känna prisbilden, gatorna och hustyperna i ett område så att du har samma typ av koll som mäklarna har.

Hejsan
De som även kan vara bra att nämna är också att även ett underpris kan vara ett mindre bra pris. Detta eftersom den “allmänt gällande” pris nivån kan variera i den grad att vi inom en ganska kort framtid står inför en stark nedgång. Människor idag köper och säljer hus för högre och högre summor av varandra med hjälp av lån. Dessa lån består av bankaffärs pengar och ingår inte i inflations målet på 2% per år. Detta är en av många monetära inflationer i landet och utlandet. De sägs många gånger att man ska “Köpa billigt och sälja dyrt”. lätt att säga och svårt att genomföra. Men som de ser ut nu så tycker jag att de mesta är överpriser i jämförelse med värde. Men i allmänhet så är väl ett boende bättre att se på som så att man bor i det och inte ser det som en investering.

Detta ska inte ses som rekommendationer utan ses som tankar och funderingar som vi kan bolla tillsammans.

1 gillning

Det är naturligtvis så att prisnivån just nu är högre än tidigare. Det kan säkert komma prisnedgångar. Samtidigt är det arbetslöshet som är den stora faktorn bakom fall på bostadsmarknaden. Det kan alltså komma fall på börsen utan att bostadsmarknaden (utom vissa segment) påverkas lika mycket.

Att försöka vänta in en prisnedgång är en möjlig strategi men samtidigt kommer priserna sannolikt inte att falla så drastiskt över hela linjen så att det blir möjligt.

Det som också händer när marknaden går ner är att många finare objekt dras bort från marknaden. Vill man köpa en sådan lägenhet så försämras förutsättningarna. Kan man tänka sig att köpa en lägenhet med äldre standard så ökar möjligheterna att göra en bra affär vid en prisnedgång.

1 gillning

Jag själv bor idag i en hyres lägenhet så jag har lite samma tankar. Men jag inväntar på bättre priser och lägen då jag vill ha ett hus men känner att jag inte har bråttom. Det ska tilläggas att jag har mitt kapital investerat idag i råvaror för att följa med och samtidigt skydda mig.
Så jag följer gärna denna tråd och ser vad folk skriver med spänning.

1 gillning

En hyresrätt med bra läge och bra hyra är ju lätt att byta om man vill det i framtiden. Med en bostadsrätt riskerar man att i värsta fall bli låst. 5-6000 i sparande kan ju bli uppåt 1 miljon på säg 10 års sikt om du behöver spara tex till pension. Samtidigt finns friheten att konsumera mer istället för att spara och en större trygghet om inkomsten minskar under tiden.
Hade det varit jag hade jag nog behållit en hyresrätt i Stockholm om en motsvarande bostadsrätt blir så pass mycket dyrare.

4 gillningar

Det är tänker mest om värd ökning 3 mille på en bostadsrätter el investering av min handpenning på1/2 mille i aktier och fonder . Jag kan sänka ner min månadskostnads om jag är villig att flytta längre bort from T-centralen .

Vilken indikation har du bostadsrätter el hus kommer att gå ner i framtiden . Det har ökat hela tiden . Det tänker mest av värd ökning bostadsrätter fram för allt i stor stader. jag hittade inte en jag enkel beräkning för att jämföra mellan bostadsrätter och investering värd ökning .

Innan du funderar på de ekonomiska konsekvenserna:

1. Trivs du i din nuvarande hyresrätt? Fungerar den bra för dig och din dotter, resor, skola nu och i framtiden osv? Är du sugen på att eventuellt fixa och göra i ordning din egen lägenhet eller trivs du bäst med att bara “felanmäla” när något går sönder?

2. Sen utifrån det skulle jag fundera omkring att byta boende. Trivdes jag bra i hyresrätten skulle jag nog stanna kvar och ha pengarna investerade i börsen. Trivdes jag dåligt skulle jag börja söka efter nytt, eventuellt BYTA mot ny hyresrätt eller köpa bostadsrätt.

3. Här skulle jag börja räkna och fundera på bästa ekonomiska alternativet/utfallet. Dels att klara av den rejält ökade månadskostnaden (5000-6000kr EXTRA i månadskostnad för boendet är mycket i min värld). Det ska då ställas mot om det verkligen är värt det för en EVENTUELLT framtida vinst? Vissa tycker att börsen är högt värderad nu men det tycker nog de flesta om lägenhetspriserna också.

Lycka till oavsett vad du väljer :+1:

4 gillningar

Jag skulle nog säga investera då kan du sprida pengarna till olika branscher, ha en del i råvaror exempelvis guld med lägre risk. Sen stod huspriserna i stockholm stilla mellan 1875 och 1995 i stort sett. Ingen seriös investerare skulle väl våga sätta alla sina pengar i typ Castellum (fastighetsbolag) och sedan belåna 85% 15% kontantinsats men det är precis det dom flesta gör när dom köper bostad.

2 gillningar

Ökningen i månadskostnad, är den avgift, ränta eller amortering? Amortering är visst pengar som måste ut varje månad, men det är ett sparande, inte en kostnad. Generellt minskar ens månadskostnad om man flyttar till något motsvarande det man har i bostadsrätt. Sen tillkommer renoveringar etc., men om man inte vill ha allt nytt och fräscht så är det inga större pengar som går på underhåll och renoveringar.

Jag tror att det sällan är bra att sitta i en hyresrätt, rent ekonomiskt. Som någon gäst i podden sa vid ett tillfälle, att hyresrätt är ett lyxboende, och man betalar därefter.

2 gillningar

Att långsiktigt sitta i en hyresrätt är inte bra ekonomiskt. Däremot är det sannolikt att priserna inte kommer att fortsätta uppåt på samma tydliga sätt som hittills. Det kan också komma prisnedgångar. Det mest sannolika är dock inte att det kommer en reell prisnedgång som går att utnyttja enkelt. Istället kommer det olika perioder när bostadsmarknaden stannar av - när köparna blir nervösa. Istället för att få igång en rejäl budgivning så blir försäljningarna svårare. Det här kommer den märka som är inne på marknaden och går på visningar regelbundet. Den som däremot väntar sig att först läsa i tidningen att “nu har priserna sjunkit” och sedan ska börja arbetet med att söka bostad kommer att missa tåget. När det väl står i tidningen är det historia och nuläget ett helt annat. Det kan vara något lägre priser, statistiskt sett, men det är sannolikt att det är det här nervösa läget som erbjuder bäst möjlighet att köpa bostad för priser tydligt under normalpris. Jag menar då att objekt utan fel eller brister säljs för priser låt säga 10-15% under vad de normalt skulle gå för. Det här scenariot bygger på att vi inte får någon stor och omfattande kris som på 90-talet. Den typ av ekonomiska kriser som vi haft de senaste 20 åren har sett ut ungefär så här på bostadsmarknaden. Det har då handlat om kriser som inte haft sitt ursprung på bostadsmarknaden men som fått återverkningar där. Det har handlat mer om psykologiska effekter än om några fundamentala saker.

Om inte du har en spåkula så är det bara spekulation? :slight_smile:
En sak man dock kan vara tämligen säker på med bostadsrätt, är att ens boendekostnad blir lägre, bortsett från eventuell värdeökning. Såvida man inte bor i en felprissatt hyresrätt.

Visst kan man säga att det är spekulation men det är väsentligt att den som vill vänta på lägre priser förstår vad det konkret innebär. Naturligtvis kan en nervös period vara början på ett totalt sammanbrott på bostadsmarknaden, arbetslöshet, kris och misär men ska man kunna göra en ekonomiskt bra affär behöver man försöka vara mer rationell än marknaden i stort.

När jag tidigare gick på visningar och deltog i budgivningar hade jag en bild av att marknaden i stort var rationell och de flesta spekulanter välinformerade och “kompetenta”. Jag får konstatera att jag hade helt och hållet fel. Kompetensnivån hos den stora massan är rejält dålig och agerandet styrs mycket av ett flockbeteende. Det gör att den som är strukturerad och följer en genomtänkt plan sannolikt kan göra bättre affärer än andra. Det kan inte sällan innebära att gå på visningar regelbundet under en längre tid för att hela tiden konstatera att priserna fortfarande är på en för hög nivå. Sedan inträffar det saker som gör att det plötsligt går mycket lättare att vinna en budgivning. Är man på tårna då kan man göra en bra affär.

Jag tror vi står inför någonting vi inte riktigt har skådat tidigare då många av oss är en generation som inte riktigt förstår hur en ekonomisk deflation skulle påverka vårat förtroende för pengar. Förtroende är nämligen de som håller upp denna spekulations våg.
som jag tidigare nämnde så ingår inte bank affärs pengar in i inflations målet på 2% varje år. Denna monetära inflation sägs från olika människor bestå av olika nivåer av procent enheter. Allt ifrån 9-15% per år som gör att pengarnas värde minskar. Med andra ord så behöver du ha en avkastning som ligger mellan 7-10% plus per år för att behålla värdet i ditt kapital. Jag skrev en summa som är avrundad då de känns som att många “domedags profiler” överdriver lite extra för att få lite starkare reaktioner… men de ska tilläggas att de kan ju också vara värre…

En expert uttalar sig gärna som expert, men de är inte för än efter påståendet hänt som man kan se vem som var den verkliga experten.

När it bubblan sprack 2000 så hade börsen gått upp ca 100%, samma med finans krisen 2007-2009. Under dom senaste 10 åren så har S&P 500 gått upp med cirka 500%.

Dock skal sägas att ingen vill låta ekonomin krascha så man fortsätter skicka in stödpaket. Detta eftersom ingen vill se dålig ut ur ett politiskt och populärt synsätt. Men som tidigare nämnt så för varje krona som kommer in i systemet så minskar köpkraften i dina egna.

Hus=Ett boende
Aktier=Avkastning med hög risk om du är påläst, men även en påläst gör misstag.

En bra text som ofta sägs när du startar konton osv, “En tidigare uppgång på börsen är ingen garanti för uppgång framöver”
Men om du ska ge dig in i marknaden så var diversifierad och ha många olika godisar när du plockar på dig lösvikt.

2 gillningar

Det är jag inte förstår vad driver bostadspriserna att öka så nu . Det kan vara ” supply och demand ” el penningpolitiken.

Bankernas lånelöften, vilket i sin tur är beroende på ränteläget, reallöner osv.

Jag tycker som @Skogstomten att du ska satsa på ett boende som du trivs så bra med att du kan tänka dig att stanna där länge. Boendet får gå på trivselkontot, inte investeringskontot i första hand.

2 gillningar

Decennier av sjunkande räntor.

Om man jämför boendekostnad som andel av disponibel inkomst har priserna inte ökat speciellt mycket sedan 90-talet. Sedan är det en viss eftersläpning efter att räntorna sänkts innan folk vågar lita på att de nya lägre räntorna kommer att vara kvar.

Det är tom så att räntekostnader som andel av lönen är på närmast rekordlåg nivå idag. Väsensskilt från tex hur det såg ut innan 90-tals krisen.

1 gillning