Största boprisnedgången sedan 90-talet?

Enligt en artikel nedan så ska bopriserna ner med 10% från toppen någon gång i slutet av 2023.
Min första reaktion är att det är ju inte så mycket.
Känns som en mindre korrigering och inte någon krasch som andra befarar.

Vad tycker ni? Om det skulle bli 10%, är det en stor krasch enligt er?

https://www.privataaffarer.se/nordea-blir-storsta-boprisnedgangen-sedan-90-talskrisen/

Nej, 10 % prisnedgång från toppen är inte en krasch, inte ens en liten krasch.

Det står det också i artikeln:

Det är ingen krasch vi talar om (…)

4 gillningar

Nej, 10% nedgång är ingen crash, utan mer en korrektion.

2 gillningar

-10% är inte så mycket i medel, men kan samtidigt innebära stora nedgångar på långt över -10% i vissa delar. Krisen på 90-talet ledde till cirka -20% i medel men mer än -50% eller -70% på sina ställen. Krisen 2007-2008 ledde även det till cirka -20% i medel i USA. Med tanke på hävstången som finns på bostadsmarknaden så krävs det inte så himla stora rörelser för att det ska få stor effekt.

Så nej, ingen krasch men skulle fortfarande vara största nedgången i Sverige sedan 90-talet.

3 gillningar

10% var väl ungefär nedgången i Stockholm 2018, efter amorteringskravens införande. Återhämtade sig ju dock på 1-2år, sen kom coronaboomen och körde upp 25% till… Skulle inte kalla det en krasch direkt, även om det såklart var kännbart om man köpte och sålde på precis “fel” tidpunkter.

Edit, då infördes ju krav på 1-3% amortering för de flesta, säkrt minst 2% iaf för de som maxbelånar och sätter priserna. Att jämföras med räntehöjningar på ~2%enheter på 5-års räntan (hittills). Räntan är ju dock avdragbar 30% så jämförelsen kanske bör vara 1,33%enheter mot amorteringskravets 1-3%

3 gillningar

Det är inte en krasch och inte ens en speciellt stor korrigering. Vi kommer fortfarande vara långt över nivån som va innan pandemin.

Viktigt att komma ihåg att lobbyisterna på Nordea säljer bolån och därmed har vissa skäl att skriva en sån här artikel.

6 gillningar

Nej, inte ens i närheten av en krasch. Däremot kan säkert enskildas ekonomier krascha om de inte rättar mun efter matsäck, men det är ju en annan sak.

2 gillningar

Finns väl inget som pekar på nära förestående krasch just nu. Men jag som hoppas på att komma in på marknaden (nåja, är där delvis redan) kan ju drömma om en 50% nedgång eller mer.
Men en sådan förutsätter tyvärr att det gör ont på så många andra vis. Inte alls säkert att man tillhör de som kommer ut på andra sidan helskinnad. Men de som är unga och bor hemma i en hyresrätt får en möjlighet att få bostad.

Ett kraftigt boprisfall förutsätter saker som rejält ökande arbetslöshet. Varför annars skulle folk hamna i så akut kris att man inte kan betala sina kostnader och bara bo kvar och härda ut - en situation som håller uppe priserna.
Vidare kan kanske fortsatt hög / extrem inflation, utan kompensation i form av löneökningar leda till trista privatekonomiska effekter för många.

Kraftigt ökande räntenivåer. Om vi hamnar på +4 % som 2007-2008 tror jag många får problem. Skulle vi långvarigt ligga på 10% som det tydligen var på 90-talet så lär mer än en familj få gå från sin bostad.

Ovan tillsammans är väl det som ligger i risk för att kunna hända, men knappast så att man kan hoppas på det. Men en sättning och att luften går ur vore ju trevligt och rimligt.

1 gillning

Hur stor är ”en sättning” tänker du dig?

1 gillning

Många föreningar som jag har kollat på, skulle vid en ränta på 10% förmodligen inte klara sig.

I princip alla nyproduktioner har väl 12tkr/kvm i skuld (och detta är VÄLDIGT lågt räknat). 10% ränta på det, vore nog spiken i kistan för i princip allihopa.

Men tror man verkligen på det, kan man binda ränta idag, 10 år, på ~3 procent (som privatperson). En förening får sannolikt mycket bättre.

Personligen för mig, så om räntan går upp till 10%:

Föreningen ökar avgiften med total 17x8% (räntekänsligheten är 17%, och vi har i snitt 2% i ränta på våra lån i dagsläget) = 136%. I dagsläget har vi 3641 i hyra, och det blir ungefär ~8500 i avgift. Mina egna räntekostnader skulle ligga på c:a 7000. Driftkostnad är på ungefär 1500 kr (el/vatten/etc). Totalt ~17000 (8500+7000+1500)

Visst det hade inte vart kul, men det hade absolut gått att klara av. Då är jag ensamstående. Får ut mellan 35-40k netto i månaden.

Hade man delat på hyran hade det var 17000/2 = 8500.

Men som sagt, hur hade allt sett ut om vi hamnade på 10%?

1 gillning

En sättning är tänker jag mig är en långvarig nerjustering om ca 10-15%. Hurvida sättning är en “korrekt” benämning har jag inte koll på. Men så tänker jag mig. En Krasch är väl när vi kommer över 20% eller kanske 25% tänker jag mig. För det är väl först där runt 20% i prisnedgång av bostadspriser det blir dynamiskt, att prisnedgången blir drivande neråt i hela ekonomin. (det kanske sker redan tidigare?)

För det tog jag inte upp i mitt tidigare inlägg, att det lär ju bli en direkt effekt ovanpå det andra. Att ett sådant tapp i privatekonomi hos en stor del av befolkningen, där en allt större del av den dagliga ekonomin går till att bo leder så klart också till minskad konsumtion i resten av ekonomin också. Allt påverkas negativt då.

Det hoppas jag på. Det är hög tid att de som tagit störst risk också får känna på nedsida. Speciellt huspriserna måste ner i paritet med löner så att folk kan arbeta sig till bostad och inte bara hävstånga sig på tidigare ägande/arv.

3 gillningar

Sedan ska man vara försiktig vad man önskar efter.

Personligen kommer jag inte lägga en krona på t.ex. restaurang/bio/nöjen etc. utan enbart spara och amortera. Vet inte om många tänker som mig, men förmodligen kommer väl jobb inom s.k. serviceyrken att ryka.

Detta kommer väl också drabba dom vars önskningar är att bostäderna ska gå ner mycket, p.g.a. höjd ränta. Tyvärr slår det väl tillbaka när deras dotter/son förlorar jobbet p.g.a. ingen vill slösa pengar på något som inte absolut behövs i dessa tider.

Men det är bara min reflektion. Är rätt glad att jag jobbar inom IT och har en bakgrund inom Automation, för när dessa jobben ryker, är det förmodligen inte så mycket kvar att göra.

4 gillningar

Hur räknar man då man säger att det gått ner 10 % i hela landet i snitt? Skulle kunna tänka mig lite olika modeller.

1 gillning

Går bostadspriserna ner 20% så är vi tillbaka till priserna som var innan pandemin. 2 års uppgång borta, men värre än så är det inte.

1 gillning

Det är precis vad som kan hända om RB trycker upp räntorna för mycket, köpkraften går ner kraftigt, företagens försäljning går i backen och arbetslösheten stiger (depression).
Det är en balansgång på slak lina att försöka hitta rätt räntenivå.

3 gillningar

räntan upp från 1% till 6% eller så. nedgången blir mycket större än 10%, det säger sig självt.

Såg en bra video häromdagen:

Men nedgången sker nog, än så länge, rätt ojämt. Där vi letar, mindre ort i Skåne, kostar helt normala villor runt 4-5 miljoner. Det är många otåliga budgivare som ska eller snart ska bilda familj som vill köpa! Stor efterfrågan men litet utbud. Har svårt att se att det ändras inom kort.
Kollar man här har dock många börjat få räntor på 2-3% redan. Boräntor - Jämför boräntan med andra - Byggahus.se

Definitionen krasch bör innefatta såväl storlek som tid. Minus 10% under en tidsperiod av ett år är ingen krasch men en nedgång med 10% på en vecka uppfattar nog de flesta som en krasch.

2 gillningar

Det är nog Stockholm som styr i vanlig ordning. Stockholmare är mest FOMO känsliga.

1 gillning