Vad tror ni, leder de kommande räntehöjningarna + att RB planerar att hålla räntan hög länge till en tuffare höst för de som har lån och ytterligare prisfall på bostäder?
Ja, sötebrödsdagarna är över och en nödvändig återgång till mer normala förhållanden har bara börjat.
Jag har sagt det förut i en annan tråd, vi är inne i stormens öga och snart är vi inne i stormen igen och stormen har tilltagit i styrka, så det är många som stormen kommer att göra illa senare i år, tyvärr…
De kommer att vara som två olika läger… Vissa kommer att drabbas jävligt hårt medans andra drabbas inte alls eller väldigt lite… Liknande för bostäder, vissa områden å typer av bostäder drabbas medans andra inte…
Jo, absolut. Vissa typer av bostäder har ökat i attraktivitet. De har också gått ner i pris men måttligt. Andra typer av bostäder behöver säljas med stor rabatt för att någon ska vilja ha dem alls.
Vilka bostäder är det som har ökat i attraktivitet och gått ner mindre? Energieffektiva hus? Lägenheter med riktigt bra lägen? Lägenheter i föreningar med god ekonomi?
Ja har man inte höga lån eller blir av med jobbet och man inte hade små marginaler sedan tidigare borde det gå bra. Bara man inte blir sjuk eller skiljer sig då.
Men har man belånat sig utan att vara beredd på att räntorna kan sticka iväg så mycket så snabbt så känns det ju inte så kul. Även om många kanske kan dra ner på det mesta annat för att betala räntorna är det ju inte roligt direkt. Jag tror det värsta beskedet då är prognosen om att de väntas förbli höga länge.
Jag finner första halvårets rekyl på bostadsmarknaden väldigt intressant och med konstig tajming. Varför skulle bopriserna göra minsta lilla rörelse uppåt under en tid då vår styrränta gått från 2,5% till 3,75%?
Därmed ställer jag mig tveksam till att de absolut sista procentenheterna vi nu får i höst, vare sig det är till 4,0% eller 4,25% styrränta, skulle göra så värst mycket för marknaden.
Om marknaden hade en förmåga att rusa under dessa omständigheter nu i våras förstår jag inte varför den skulle krascha av slutklämmen heller. Möjligtvis mattas av då bägaren börjar bli rätt överfylld. Det vore väl om arbetslösheten tog fart, men det ser knappast ut att hända i någon apokalyptisk omfattning.
Vi har hög långtidsarbetslöshet men nedåttrendande arbetslöshet för yrken där kompetenskraven är högre: Arbetsförmedlingen ser inga varningsflaggor | Tidningen Näringslivet
Värst är de för dom runt 30 år å neråt som bara sätt räntor på 1% å även dom som trott att de att är normal läge me den räntan… Alla vi andra som varit me längre sätt helt andra nivåer på räntan…
Men under våren verkade många anse att RB skulle höja sista gången under sommaren och att räntorna snart skulle sänkas. Vill man betala lika mycket när lånet blir en stor kostnad på lång sikt? Jag tror det var för att många tänkte att botten var nådd och ville passa på.
Må så vara. Men det vore fascinerande om bostadsmarknaden kunde “prisa in” styrräntor på 3,5%+ redan vid årsskiftet och samtidigt bli helt knäckt om styrräntan nu höjs typ en halv procentenhet högre
Samtidigt har bundna boräntor varit hyfsat statiska i över ett år också. Så jag tycker folk borde ha rätt klart för sig hur ränteläget ser ut framöver oavsett vad som står i Aftonbladet för dagen.
Jag tycker många jag pratar med tagit fasta på ”vid tidpunkt xx börjar Riksbanken sänka räntan igen”. Och då tror jag inte de tänker att den sänkningen ska landa i en ny bolåneräntenivå på 3,5 eftersom de upplever det som en extremt hög ränta. Yes, vi är åttiotalister.
Är det så?
Jag tycker att media, analytiker och alla däremellan har varit hyfsat tydliga och folkbildande i att nollränteåren är över. Men det kanske bara är inom mitt huvud och min bekantskapskrets.
Jag är nittiotalist
Hus som inte drabbats så mycket av höga elpriser. Sedan har marknaden blivit sämre allmänt också men det är en annan fråga.
Jag är runt 30 och trodde inte på ngt sätt att räntan skulle stanna på 1% för evigt. Däremot var/är jag och min (stora) generation i åldern då man köper hus, får barn och bildar familj. Så vad ska man göra om man inte här flera miljoner på kontot? Har kompisar som vill köpa nu men som inte ens får lån längre och knappt har råd till räntan. Så kanske bostäder går ner? Samtidigt har vi fortsatt bostadsbrist.
Så blir intressant att se vad som händer, vem orkar och kan hålla ut längst? Köparna eller säljarna?
Haha din bekantskapskrets har kanske lägre lån än min eller så är mina eviga optimister. Samtidigt så har ju alla fortfarande PTSD-FOMO från hur marknaden i Stockholm sett ut så länge nu. Vågar man verkligen låta bli att maxbelåna sig nu? Och lägenhetsköp i bra lägen är alltid goda investeringar och därmed basta. Det är svårt att ändra något som sitter så djupt inpräntat.
Det är samma million dollar question som jag undrar över. Tar säljarna in nya priserna i höst eller är folk villiga att fortsätta belåna sig som om inget hänt?
Hehe. Ptja jag bor i Linköping så priserna är inte riktigt lika blodiga som i våra storstäder
Har alltid funnit Stockholms bostadsmarknad särskilt häpnadsväckande och den senaste tiden har ju inte gjort mig klokare. I min värld både Stockholm ha fallit extra tungt jämfört med riket även procentuellt. Men så har fallet verkligen inte blivit.
Jag är väl något mer optimistisk till bostadsmarknaden än gemene man här på forumet. Men Stockholms bostadsmarknad spärrar upp även mina ögon
Jag håller med om att den här mentaliteten hänger kvar rätt så starkt trots omständigheterna. Någon gång ska det bara köpas. Det är antagligen ett jättestort stöd för priserna oavsett fundamenta. Kalkylen behöver inte nödvändigtvis gå ihop utan ett visst mått av spekulation i långsiktig prisstegring finns kvar.
Man undrar ju hur priskurvan hade sett ut utan krig och inflationstider
3,5% hög ränta hos RB??? Det var den normala räntan före finanskrisen 2007. Det borde väl även 80/90-talister fattat om om RB har 2% som inflationsmål torde de flesta ha en bolåneränta på 3,5-4,5%, eller? Varför trodde 80/90-talister att kalp-räntan var 7%??? Extremt stora skygglappar eller tvungna att flytta till större lgh/hus. Verkar som om de de flesta som behövde större lgh/hnus borde valt ett billigare område eller ngt färre kvm(el mindre hus/tomt)
Man kan väl kontra med “Varför ägde tex pensionärer långa obligationer/räntefonder 2021? Det är väl uppenbart att räntorna inte skulle vara noll för alltid. Varför ge bort pengarna?”
Pengar var ju inte bara kortsiktigt billiga utan även på väldigt lång sikt.