Priskrasch i mellanstora städer

Jag är lite orolig för BRF utveckling i mellanstora städer. Min förening som är relativt nybyggd runt 2016, är priser är ner ca 30-35% sedan topp. Exempelvis lgh på 110 kvm som gick för 3,2 mkr 21/22 går nu för 2,2. Treor på 70 kvm gick på topp för 2,7 mkr o nu för 1,9 mkr. Tvåor på 55 kvm gick för 2 mkr går nu för 1,3 osv. Priserna är ner motsvarande vad de kostade att bygga runt 2015 års nivåer exkl tillval osv. Sedan husen var klara har föreningen amorterat av på lån enligt plan samt extraamorterat några år också. Och i 2025 års redovisning bedöms föreningens ekonomi som god o jag tycker det ser helt ok ut för o va såpass nybyggt. Avgiften är höjd 30 % sedan 2022 och då är lånen omförhandlas med nya “normala” räntenivåer runt 3%, men så verkar de vara i väldigt många nyare föreningar.

I mitt område är de ca 80 försäljningar sedan 2017 och många är back upp mot 1 mkr (30% upp mot 40% prisfall i extrema fall), särskilt de som köpte 2021-22. Jag själv har köpt för ca 2019 års nivåer så är “bara” back 10-15% troligen, så kunde såklart vara värre. Och endast de som är kvar sedan start är typ +/- 0 (nominellt).

Reellt är det ju prisfall med närmare 50% från pristopp, är inte detta en historiskt krasch likvärdigt med 90 talskrisen, fast med högre summor inblandat? Men så läser man i nyheter att priserna går upp, nu vänder det, nya toppnivåer i Stockholm osv. Men så är de i princip kollapsad marknad i flera mellanstora städer där folk lever i en helt annan verklighet.

Följer även lite andra brf o ja ser prisfall i en hel stadsdel upp mot 50-60 % I vissa föreningar. 17k/kvm → 8 k/kvm exempelvis. (Äldre föreningar från 50-70talet, lägre kvmpris såklart men i procent extrema fall)

Fler i samma situation? Man blir ju deprimerad av de o ser sin största ekonomiska investeringen rasa såhär, lever vissa städer/områden i “90-tals krisen” (gällande prisfall) i lokal nivå? Detta måste ju påverka konsumtion/investeringsvilja etc i hela städer.

Villor inte alls ner lika mycket, kanske ner 10-15 % från toppen.

Såklart man ska tänka långsiktigt o inte se bostaden som en aktie, men detta är ju brutala fall verkligen.

För de som exempelvis vill byta upp sig från lgh till villa börjar ju “mellanskillnaden” bli astronomisk, insatsen finns inte kvar o många skulle istället ha ett lån som överstiger värdet.

Mycket text, men är det andra i liknande situation och hur tänker ni?

12 gillningar

Jag är verkligen ingen expert, så hoppas på fler svar här. Men handlar inte detta om den stora överetableringen av nyproduktion i många mellanstora städer, tillsammans med den långdragna baksmällan på nyproduktion efter lågränteåren?

Jag var i samma situation för några år sedan och sålde på ± noll, vilket nog var en del tur. Jag tänker att det är en bra lärdom i att dynamiken i bostadspriser är mer komplex än “upp upp upp”.

Också en bra påminnelse om att bostäder köper vi för att bo i, i alla fall på medellång sikt?

9 gillningar

Jag håller med. Vi köpte en bostadsrätt på spekulation 2021 och tänkte behålla för värdeökningen och hyra ut i 1 år. Först steg den i värde med ca 25% men efter 10 månader rasade allt och nu säljs de för 10% under nypriset och detta är ju som du säger nominellt.

Tycker också det skrivs för lite om detta.

6 gillningar

Tittar man på månadsutgiften för en normal köpare med avgift+ränta+amortering så tror jag säkerligen den blir den högre 2026 än 2022, men med dagens räntor så blir det ändå mycket mindre pengar till själva köpet.

Och här var jag och kollade på en lägenhet som till slut såldes för 140k/kvm häromdan. Även rekordpriserna är lite deppiga för oss som letar större. Det var inte ett särskilt märkvärdigt objekt ens. Fattar inte hur priset hamnade där i slutändan.

2 gillningar

Japp fördelen är väl den såkallade bostadsbubblan är “spräckt” i dessa städer

Det här med att bostadsvärdet alltid går upp har jag aldrig fattat. Det finns mycket forskning som visar hur många årslöner som krävs för att kunna köpa en bostad, och att antalet årslöner som krävs har gått upp över tid.

Men någon gång måste det sluta gå upp och justeras neråt. Annars blir det ju total kollaps…

5 gillningar

Man kan ju funderar va som skulle hända om marknaden skulle falla procentuellt lika mycket där!

1 gillning

Jo, visst. Jag skulle bo mycket större, i varje fall.

8k/kvm kommer jag nog aldrig få se iaf. Grannen mittemot mig sålde för 131/kvm. Galenskap.

Stockholm är loket, resten av tåget kommer förr eller senare också fram till stationen.

Det må vara ens största investering, men storleken tar dock sällan bort risken.

Sitt still, fortsätt spara.

1 gillning

Stockholm för stort för att falla antar jag? Då dyker väl regeringen/banker och räddar befolkningen.

1 gillning

För att nå 2022 års toppnivåer (som Stockholm är på nu) i min stad ska priserna isåfall upp 50%, det tar nog väldigt många år (10+ år troligen) om det ens händer igen. Får va glad om man någon gång får tillbaka 2019 års nivåer som jag köpte på.

Men får fokusera på sparande istället o sitta still i båten.

2 gillningar

En viktig skillnad i Stockholm är att hyresrätt i princip inte är ett alternativ. Många är dessutom köpstarka. Och det finns ett rejält underskott på attraktiva bostäder. Det finns mao fler krafter som drar upp och färre krafter som drar ner priserna om man jämför med mindre städer. Tillgång och efterfrågan.

Skulle dock inte rekommendera någon att satsa på ett helt nybyggt område, inte heller i Stockholm. Det finns alltför många osäkra variabler i nybyggda områdens prisutveckling på sikt.

12 gillningar

Jag skulle bara köpa brf lägenhet i antingen Stockholm eller Göteborg. Småstad så skulle jag hellre hyra.

Jag tror på att många småstäder kommer se en sjunkande befolkning framöver all vill till dom riktiga städerna

2 gillningar

bostadsrättsmarknaden i Stockholm är väl lite speciell då man i princip inte kan få en hyresrätt där, om den inte är nyproducerad. Enda sättet är ju i princip att köpa sin bostad.

I många mindre och mellanstora städer finns det ju en fungerande hyresmarknad.

3 gillningar

Helt sjukt hur politiken har gynnat er. Det här är artificiellt skapat och inget annat. Easy att prata om marknaden när man själv gynnas av den. Därför borde ni skattas betydligt mer på era bostadsvinster.

4 gillningar

Nja jag vet att jag tjatar om det i tråd efter tråd men det handlar också om en enorm inflyttning till Stockholm. Sthlms kommun har ju ökat befolkningen med 50% sedan -90. Så trycket har också ökat pga kraftigt ökad efterfrågan.

2 gillningar

Ja även det skapat :slight_smile: Exempelvis via invandringspolitik eller var universitet tillåts etablera sig.

Nu spekulerar jag lite :slightly_smiling_face: men det som borde “rädda” mellanstora städer på sikt är väl totalt byggstopp i många år och även byggkostnaderna antar jag. Det är ju i princip helt omöjligt att sälja nya lägenheter idag, då man kan köpa en 3-10 år gammal lgh för ca 25 k/kvm, medans en helt ny med samma standard kostar 35-50 k/kvm+ i mellanstora städer (i min stad iaf), prisglappet är enormt. Talar i egen erfarenhet då de försöker sälja nya lgh ett par hundra m bort för dessa summor från vårat område. Ekonomiskt självmord att producera något som säljs för hälften av produktionspriset.

Och hyresrätter är väl samma problem, få vill betala de hyror (utan artificiellt stöd från staten) som behövs för att de ska gå att bygga. Och då byggs inget.

Tillslut kommer väl ökade hyror varje år, hyrrsrabatter som försvinner, ökad befolking (även om måttlig) öka attraktivitet för brf, även i mellanstora städer.

Hyresvärdarna har väl inte fått i närheten de hyreshöjningar de “behöver” för att kompensera alla kostnadsökningar, tillslut behöver de få igenom det, annars förfaller husen.

2 gillningar

Vi har förvisso flest hyresrätter i Sverige :slight_smile:

38% av bostäderna innanför tullarna är hyresrätter. I Stockholm stad ca 45%.

1 gillning