Över tid så har normal / snitt ränta gått ner.
Men det finns ju en gräns för det med och den bör ju vara mer eller mindre nådd.
Teoretiskt kan vi såklart få samma räntor som på 80-90 talet igen men konsekvenserna skulle inte vara roliga.
Över tid så har normal / snitt ränta gått ner.
Men det finns ju en gräns för det med och den bör ju vara mer eller mindre nådd.
Teoretiskt kan vi såklart få samma räntor som på 80-90 talet igen men konsekvenserna skulle inte vara roliga.
Och ändå 800 000+ i bostadskön.
Men vi behöver inte babbla om Sthlm i denna tråd. Mitt inspel handlade mest om att förklara varför det inte går att jämföra bostadsmarknad med bostadsmarknad, det är väldigt olika förutsättningar.
Kan verkligen räntorna gå upp så mycket i Sverige när man ser hur hushållens konfidensindikator/konsumtion rasat så mycket som vi sett senaste åren.
På 80-talet var vi inte alls lika belånade. Idag räcker det med en ränta på 4–5 % för att konsumtionen ska rasa o vi ser prisfall upp mot 40-70% i vissa stadsdelar/områden. Nu är de ju såklart inte bara de som påverkar, utan att allt annat har blivit dyrare med, överutbud i vissa segment/områden/städer osv.
Eftersom vi är så känsliga för räntan, fungerar varje höjning som en mycket kraftigare broms nu än förr. Om Riksbanken skulle höja till 80-talsnivåer (där räntan ofta låg över 10 %) skulle hela det svenska banksystemet och bostadsmarknaden kollapsa totalt.
Hushållens tro på framtiden och deras köpkraft redan kraschat (av en höjning från 0→4%→1,75%). Riksbanken vill dämpa inflationen, inte utplåna hela Sveriges BNP.
Nu börjar vi se effekten av räntehöjningarna när vi har kanske västvärldens, eller om inte till o med hela världens lägsta inflation just nu.
Ja, utanför storstäderna är det nog tufft. Jag bor mitt i Linköping. Här har det kanske gått ner litet.
Jag bor i en trea för 10 000 per månad. Men om jag skall köpa för typ 3Msek i grannhuset blir ju kostnaden 15-20 000 i månaden. Varför skulle jag köpa. Bättre att köpa fonder om jag vill investera.
Jag anser att priserna bör ner mycket mer.
Ja hyresrätter har sannerligen haft några guld-år nu. (Dock inte hyresvärdarna misstänker jag)
Sen är de såklart viktigt att man inte jämför äpplen med päron. Att man inte räknar in amortering i jämförelse då det är ett sparande, utan endast avgift+ränta efter avdrag+annat som ingår i hyresrätten. Dock såklart alternativkostnad på amorteringen men det är ju inte heller garanterat med utveckling på börsen.
Sen att man jämför standarden på hyresrätten vs bostadsrätten, kanske ingår mer i avgiften som man måste lägga på hyran, kötid för hyresrätten?, byggår, större balkonger kanske, ev “bättre” grannar osv om man ser värde i sådant vilket såklart är svårt att sätta en prislapp på exakt. Men är de en exakt likadan lgh är de såklart en bra deal.
Ja, det var det jag menade med att konsekvenserna inte blir roliga. Men jag skulle inte våga mig på att påstå att det är omöjligt ![]()
Jag skulle säga att 2022 och 2023 var extremt tuffa för svenska konsumenter, på ett sätt som inte riktigt pratats speciellt mycket om. Sverige var kanske det hårdast drabbade landet i hela EU under denna period, med en extrem räntechock från kraftigt negativa realräntor, samtidigt som hushållens kostnader för exempelvis el, mat och bränsle, men också det mesta annat, sköt i höjden. Vi hade stora reallöne-tapp samtidigt som penningpolitiken var kraftigt åtstramande.
Svensk industri klarade sig hyfsat eftersom omvärlden var starkare och kronan tappade så mycket i värde, men för hushållen, och därmed bostadsmarknaden, var det brutalt.
Men, det är å andra sidan historia nu. Sedan 2024 ser det mycket bättre ut för konsumenten. Nu är reallöneutvecklingen god, räntan har kommit ner en massa och skatter har sänkts. Men, ändå sparar hushållen väldigt mycket fortfarande, och det är nog naturligt med viss post-traumatisk stress efter chocken, vilket håller tillbaka konsumtionen, nyupplåningen och bostadspriserna.
Så ja, chocken underskattades nog, men det är inget vi lever i längre sedan ett par år tillbaka, utan nu är det nog mest att hushållen fortfarande har handbromsen i lite av försiktighetsskäl som gör att bostadssektorn är så pass dämpad.
Jag tycker man borde behöva betala vinstskatten direkt. Jag tycker också man borde betala högre skatt ju kortare man ägt vid försäljning för att motverka just spekulation på kort sikt.
Nu ligger ju iofs de flesta universitet inte i Stockholm och typ alla jag växte upp med pluggade på annan ort.
Ja, i förlängningen tjänar ju ytterst få på att sådana här marknader tillåts gå bananas
Bostäder är till för att bo i i första hand, inte som spekulationsobjekt. Sen kanske hyresmarknaden behöver luckras upp en aning. Tycker det är tråkigt för de som hamnat i en taskig sits pga hur det utvecklats, oavsett stadens storlek.
Nog finns det sanning i att det är artificiellt otillräckligt, men Simino har en viss poäng med att det finns väldigt många som vill bo på en plats. Ta lägenheten jag kollade på där i förrgår, med utsikt över Riddarfjärden. Det finns ju bara ett visst antal som har det, och då är väl folk villiga att betala för det. Lite avlägsen och vinklad vy, men ändå. Reglerna går att ändra på, men det går inte att skapa mer innerstad direkt…
Nej men frågan är varför människor vill bo på en viss plats. Det är ingen slump och det beror ofta på politik. Det finns annars många andra vackra platser i Sverige.
Men ja, jag förstår marknadslogiken. Men jag går inte med på att det är nån slags naturlag. Säger inte heller att det nödvändigtvis behöver vara fel. Men att politiska beslut har skapat en skara miljonärer, främst i storstäderna, bara genom att äga sitt boende, är ett faktum.
Det är exakt samma mekanism som facket ibland anklagas för, att skydda de som är inne (jobbar) på bekostnad av de som står utanför men som vill in (de utan arbete). Bostadsmarknaden har gynnat de som redan har eller som haft möjligheter att “hoppa på tåget”.
Kan det vara att olika städer har olika incitament för stadsplanering beroende på hur kommunen tjänar pengar?
I mellanstora städer tror jag kommunen får en klumpsumma per skalle via kommunala utjämningssystemet. De kanske planerar fler boenden för att få större kommunbudget, då?
Andra städer, typ Stockholm, får inte något av utjämningssystemet. Istället får de intäkter direkt via inkomstskatt. De tjänar mer på att locka höginkomsttagare och hålla “tärande” medborgare borta genom att begränsa bostadsutbudet och inte tillåta nybyggnation i stadsplaneringen.
Det handlar om miljardbelopp. En rejäl andel av många kommuners budget kommer från “många invånare” som ger omfördelningsstöd snarare än “produktiva invånare”.
Många köper så dyrt de bara kan. Hur dyrt de kan sätts av bankerna och bankerna tjänar mer desto mer de lånar ut. Politikerna fjäskar genom att göra sitt för att spä på priserna. Mäklarna tjänar mer ju dyrare det blir.
Givet detta fattar jag inte hur priserna generellt skulle kunna vara på ngt annat sätt än så dyrt det bara går.
En fastighet består i stort av två komponenter. Marken och byggnaden. Marken stiger i värde över tid och byggnaden faller/slits ut. I en bra affär kan marken stiga fortare än byggnaden faller.
Det blir dock väldigt konstlat om man ska forcera upp priset när det inte finns grundförutsättningar, t.ex för dyr byggnad på för billig mark.
Tror att fler kommer vakna inför det faktum att dyra byggnader även blir dyra att underhålla.
Min gissning är att man i mindre städer, precis som i större, inte lyckas med att bygga det folk vill ha. Pga markpriserna bygger man för tätt och för högt, just nu också gärna i mörkbrunt tegel. Man bygger inte områden som är tillräckligt trevliga där folk verkligen trivs. Och lägenheterna har skum planlösning för att maximera, väldigt små sovrum tex. Dåligt med riktig förvaring. Då flyttar folk relativt fort och så blir det så där instabilt i området.
Låter som ett bra tillfälle att byta upp sig till större boende. Har ni sådana planer på sikt kanske ni ska fundera på det redan nu. Härlig rabatt på större/dyrare objekt.
Jag skulle säga att trenden att färre företag erbjuder remote och istället går mot 2-4 dagar på kontoret påverkar mycket. Hade det dykt upp mer möjligheter att jobba remote hade nog de från storstäderna flyttat ut och drivit upp priserna
Har denna trend, alltså hemarbete generellt, verkligen haft sådan påverkan på bostadspriser? Jag tror inte det är så stora antal som haft den möjligheten (eller får minskad sådan nu) att det påverkar.
Har stött på flera personer på jobbet som är sugna att flytta till typ Gävle men inte får jobba remote och därför stannar i Stockholm. Antar att det är samma i alla storstäder.