Sälja lägenhet med storförlust eller hyra ut?

Köpte och renoverade 25kvm lägenhet för totalt 1.7mil år 2017. (Japp, överpris på toppens topp).
Lägenheten är från 60-talet med låg belåning per kvm och lägst avgift i området.

Lägenheten är billig i drift (driftkostnader+ränta kostar 5k/månad) och har varit perfekt medan jag studerat. Sedan jag började arbeta efter studierna har jag sparat 20k/månad.

Nu är jag fastanställd på ett välbetalt jobb som jag trivs med på andra sidan Stockholm, och jag har insett att jag prioriterar min tid (i dagsläget pendlar jag 3h per dag) och vill flytta närmre.

Mentalt har jag precis kommit över att kunna ta en förlust på 400k…Förra veckan bestämde jag mig för att anlita mäklare och sätta utgångspris på 1.3mil (Enligt Booli och mäklare är värdet mellan 1,25-1,35mil). Den har inte kommit upp än.

I dagarna kom det en exakt likadan lägenhet (25kvm i samma förening, 100m bort) till salu för 1 mil. Enda skillnaden är att jag har ett renoverat kök i toppskick medan den andra har gammalt kök.

Nu står jag i sitsen att jag inte vet vad jag ska göra. Känner mig inte redo att ta en så mycket större förlust (definitivt inte -700k), tror inte jag kommer kunna återhämta mig mentalt.

Har sett över möjligheten att hyra ut bostaden om jag inte skulle få den såld för att få in pengar och därmed minska förlusten.

Med nuvarande ränta 4.5% kan jag tjäna 5k/månad genom att hyra ut (men marginalerna blir mindre med kommande höjningar samt att detta ska täcka slitage). Kan hyra ut i 6 månader i taget i upp till max 3 år. Och i det här fallet kan jag flytta hem till föräldrar som bor i närheten av min nuvarande bostad. Detta löser dock inte problemet med att behöva pendla 3h om dagen. Och helst flyttar jag inte hem till föräldrar då jag närmar mig 30.

Vad hade ni gjort? Tagit smällen? Hyrt ut och flyttat hem till föräldrar? Hyrt ut och försökt hyra i andra hand närmare jobbet? Bott kvar i ett år, spara pengar och försöka få lägenheten såld under tiden?

Om ni hade tagit smällen, hur kommer man över en storförlust 500-700k mentalt?

Som plåster på såren har jag räknat med:

• Att jag haft en billig bostad under studierna
  • Att jag kan göra avdrag för delar av förlusten (kan få tillbaka ca 50-75k)
  • Även om jag säljer med stor förlust så kanske jag kan köpa mitt nästa objekt något billigare.
  • Jag vill bo närmare stan och inte vara beroende av Pendeltåg, även om jag säljer med förlust så är det i rätt riktning.
1 gillning

Kan inte råda dig i din speciella situation, men vill highlighta att du har många år på dig vad gäller “property ladder” att hämta hem ev förlust. Men så klart svider det… Vi gjorde ett tapp på 800K vid lghsförsäljning vid kraschen 2007/2008. Inget vi ligger sömnlösa över nu dock…

1 gillning

Jag hade lagt ut för 1,3 mkr trots allt alternativt avvaktat något och sett hur det går för den andra lägenheten. Samt letat statistik från liknande försäljningar i närtid.

Har följt en del budgivningar på sistone. Bra lägen, dock utanför tullarna. Där har många budgivningar gått upp flera hundra tusen trots den “tröga marknaden”. Dock har de säkert satt lägre utgångspris jämfört med vad de hade satt för 1-2 år sedan.

Om den som lagts ut för 1 mkr går för 1,1-1,2 borde du ju kunna få ut minst cirka 1,3 för din. Är det motsvarande våning, utsikt osv också?

1 gillning

Jag ser inte att avkastningen blir särskilt hög. Bättre att satsa pengarna på annat.

Min är på våning 3/3 medan den är på våning 1/3. Min ligger något längre bort från stora vägen. Ska tillägga att jag har en loftsäng vilket den inte har.

Hej! Det finns flera trådar på detta tema med intressanta kommentarsfält som du kan läsa. Se länkar nedan. Summa summarum kan man se det på två sätt. Antingen att bara maxa plånboken, och då kanske svaret blir att hyra ut. Eller att lämna ett orosmoln bakom dig och gå vidare, och då kanske svaret blir att sälja med förlust.

(Finns ju förresten ett annat sätt att räkna också. Jag gissar att om du hade hyrt motsvarande lägenhet hade du fått betala ca 7000 kr/mån, eller tot ca 400000 på 5 år. Så åtminstone en sån förlust motsvarar egentligen bara att ha hyrt en fin lägenhet några år. Att ha haft en fin bostad där du trivts har också ett värde.)

Lycka till och berätta gärna hur du gör.

2 gillningar

Tycker att den bör vara dyrare eftersom den ligger högst upp.

Kanske har priserna sjunkit generellt så att den du köper är billigare. Då blir det iaf bara förlust i en ände.

1 gillning

Du ska flytta till andra sidan Stockholm och därmed köpa/sälja på ungefär samma marknad, så förstår inte riktigt problemet. Om du istället för att titta på hur mycket vinst/förlust du gör på den här enskilda affären ser det som att du byter din nuvarande lägenhet mot en motsvarande på andra sidan stan så du slipper pendla 3h/dag, känns det lättare?

Ett annat alternativ är att du hittar motsvarande jobb du har nu fast närmare.

15 gillningar

Precis så tänkte jag med.

Dessutom; säljer man liten/billig lägenhet billigt, och samtidigt köper en större/dyrare lägenhet (om det är det man vill ha), så har man gått ner med något litet för att kanske gå upp med något större sedan.

2 gillningar

Försök att köpa den andra lägenheten för 950.000 och sälj för 1.15 miljon!
Du gör vinst samt tar bort den “billiga” miljonlägenheten från marknaden.

2 gillningar

På andra sidan stan där du har tänkt flytta har säkert prisarna fallit också, väntar du till din nuvarande lägenhet blir dyrare kommer det att bli dyrare också på den sida du vill köpa.

Många väntar att ränta ska falla neråt för att köpa bostäder( då väntar man att köpa mycket dyrare bostäder)

En reflektion utifrån brf perspektiv så är upplåtelser i andra hand idag ochså en uppmärksammad fråga som inte minst i rådande situation kan skapa effekter som i sin tur påverkar en brf på olika sätt. Rättsfall i hyresnämnden har också talat sitt tydliga språk hur en brf kan agera på frågor om upplåtelser i andra hand. Finns det relevanta skäl så kan tillåtas och också sättas maxtid 1 år och då bör en medlem tro att skälet till upplåtelse då är borta. Det finns föreningar som inte tänker på vad upplåtelser i andra hand kan skapa för effekter för föreningen, medan andra speciellt idagsläget har fått upp ögonen för att det i grunden finns en förening som ska tänka och fungera kollektivt för att kunna fungera över tid.

Man har inte levt livet om man inte gjort en del dåliga affärer :green_heart:

4 gillningar

3h i pendlingstid är ju helt förjävligt och jag (som har 0h i pendlingstid) hade verkligen gjort allt för att få bort det.

För mig hade 500-700k förlust lätt varit värt att undvika det.

Du sparar redan 20k i månaden… Men jag hade aldrig tackat ja till ett jobb med 20k mer än idag om det hade inneburit 3h extra.

2 gillningar

Lägg ut lägenheten till det priset du vill få det sålt åå, så se vad som händer. Det är inte bråttom känns det som. Har du tur finns en som vill köpa så är det färdigt.

1 gillning

Förlusten har redan inträffat, den har bara inte bokförts på bankkontot än. Det är som en räkning som ligger i ett oöppnat kuvert.

Ända tills du säljer eller hyr ut din tomma bostadsrätt så ligger den där och tickar ränta och avgifter.

Driftkostnaden är 5k/månad och räntan är runt 4k/månad. Det är 108k / år.

Skulle du vara villig att t ex vänta 7 år och betala 750k i ränta och avgifter för att slippa ta en försäljningsförlust på 700k?

9 gillningar

Tack för kloka svar! Det har hjälpt mig att fatta beslut!

Det är mer värt att bli av med den och spara 3h/dag, mentalt känns det också bättre att inte behöva jaga hyresgäster osv.

Som det ser ut nu, kommer jag lägga upp den för 1.3 och hoppas att den säljer. Kommer uppdatera här hur det går.

16 gillningar

Klokt! :blush::+1:

Vi håller tummarna för smidiga affärer och försvunnen pendlingsplåga.

6 gillningar

Var bor du och vad jobbar du? Du kanske kan få ner pendlingstiden drastiskt genom att skaffa en billig bil? Detta i kombination med att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan?

Hade övervägt andra lösningar om möjligt.

Håller tummarna för dig! Att bli av med pendling är så värt och gör att du kan fokusera på annat i livet; karriär, familj, träning, återhämtning, allmänt mindre stress. Detta kommer från en som själv tyvärr ägnat för mycket tid åt pendling, upp till 3 h/dag som dig. Vår senaste flytt var till stor del för att minska pendlingstid och jag kunde inte vara mer nöjd med beslutet. Låt inte dina bästa år rinna dig förbi.

2 gillningar