Hej, ny här och ville dela lite tankar och få input inför ev beslut av försäljning av min BR.
Jag är så evinnerligt trött på bostadsmarknaden i Stockholm och min förmåga att timea så jävla dåligt.
I slutet av 2016 var jag nybakad från studier och fick min första fasta anställning. Lagom till att lämna min studentlägenhet så köpte jag en liten etta till mig själv. Detta var på en topp och när jag sålde den 2020 så tog jag en förlust på 100 000 tkr (i stort sett det jag hunnit amortera av under 3 år). M a o hade jag samma peng i egen insats som när jag började.
2020-2022 så hyrde jag i andrahand medan jag letade annan bostad.
Idag bor jag i en lägenhet som köptes våren 2022, precis innan det gick åt h-vete med räntorna. Dvs har kört rörligt hela tiden 4-5% och amorterat enligt krav 2%. Har varit lite tufft men ändå gått bra, jag är ingen lyxperson så det har bara varit att köra på och mätta munnen efter plånboken.
Har testat marknaden lite och trots ränte-nedgången så har det knappt lossnat. Prognos försäljningspris är ca -200 000 på vad jag köpte för.
Och summan blir att jag sitter med samma insats sen 2017, 2022 och nu 2025. Lägg till att jag också har betalat grova pengar i ränta 2022-2025 så har jag även gått back 200-300 000 kr under tiden.
Inte så kul när man börjar räkna på det.
Varför överväger jag försäljning nu?
Jag trivs där jag bor, men vill ha lite större, helst i samma område samt hoppa av skeppet till den BRF där jag bor.
Hade tänkt att vänta till hösten 2025 utifrån ett förhoppningsvis bättre marknad. Problemet är att jag har insyn i vår BRF som jag räknar med kommer höja sina avgifter under det här året, ev +10%, pga bristande underhåll och inga avgiftshöjningar 10-12 år bakåt. Höjning skedde 2023 och 2024 så den mackan har man också fått ta.
Jag går i tankarna att ett försäljningspris längre fram kommer ta stryk av föreningens höjningar, även om marknaden blir bättre i höst och det lossnar lite i budgivningar mm.
Så min fråga är hur fasen jag ska tänka kring ev förlust nu, eller riskera större förlust eller ev ingen förlust senare i år (beror på BRF och marknaden).
Förlusten påverkar ju direkt vad jag har kvar till nästa boende i egen insats, och i o m att jag inte har tidigare “vinster” att ta av och utrymme att utöka bolån så känns det som man sitter fast.
Jag vet att jag kan sänka mina krav, byta område och flytta längre ut och att detta är ett priviligierat problem.
Jag har ingen förväntan att göra storklipp på mina boenden som guldåren 2009-2015 men vill ju såklart ha en någorlunda rimlig resa i o m med löpande amortering att minska mina lån eller komma upp ett snäpp (snäppet avser lite högre pris mot t ex extra kvm, balkong, ett till rum mm)
Hur fasen ska jag tänka?