Har panik över ett dåligt bostadsköp

Hej!
Har lite panik över mitt bostadsköp. Köpt en fin lägenhet (2a, 2,3milj) i en bra förening i februari efter en separation. Den var förhållandevis dyr men kände att föreningen var riktigt stabil och efter separationen ville jag landa någonstans där jag trivdes.

Lyckades låsa räntan på ca 1,2-1,4% i tre år vilket var tur. Fick lägga en stor del av mitt sparande som insats. Mina månadskostnader för boendet är ungefär 4k (brf) + 3k (amortering) + 2k (ränta).
En månadshyra bjöd föreningen på i år pga bra ekonomisk situation.

Jag har ganska mycket ångest av att jag verkligen köpte på peaken. Kvadratmeterpriset var högre än många övriga i området (mellanstor stad), och om det tar år för priserna att återhämta sig så är jag låst till denna lägenhet och kan inte sälja den inom 2-3 år om jag skulle vilja flytta då jag inte vill förlora en stor del av mina besparingar. Har jag missförstått situationen eller är läget så mörkt som jag föreställer mig?

1 gillning

Jag skulle säga “den dagen, den sorgen”! Du har en fin lägenhet du trivs i, njut av den! Ingen kan veta hur det ser ut på börsen i framtiden, men du har ett bra ställe att bo på som du har råd med och det är något man inte bör underskatta :slight_smile:

25 gillningar

Jag gjorde liknande med mitt senaste bostadsköp och har löst det genom att hyra ut den istället och flyttat någon annanstans :stuck_out_tongue: Ser det som en långsiktig investering just nu dock, skiljer sig kanske där på oss. Men jag är inte orolig öht även fast den gått ner 10% sen jag köpte den. Det kommer va igensparat på 1-2 år.

Hyr ut tills du kan sälja med vinst eller tills den du hyr ut till har betalat mellanskillnaden på förlusten.

Du har ju ändå låst räntan så kan inte sälja den inom 3 år ändå, innan det har det ordnat upp sig ska du se! :slight_smile:

Om du planerar att sälja och köpa en ny bostad i Sverige inom ett spann på någon månad så spelar det ingen som helst roll när du säljer, för du kommer köpa i samma marknad också.
Du må gå med förlust på din nuvarande, men å andra sidan är den nya du köper prissatt efter samma nivå.

Ett av de vanligaste misstagen / missuppfattningarna folk gör på bostadsmarknaden är att man “inte vill sälja för billigt” - Men glömmer samtidigt att om man säljer billigt kommer man även köpa billigt. Det blir ett nollsummespel i slutändan.

2 gillningar

Vet du vad priserna kommer stå i om 2-3år?

1 gillning

Köpte du den för att bo i den? Bo sedan i den.

5 gillningar

Dagen du säljer köper du säkert något annat. Vinsten/försluten kvittas då troligen mot kostnaden i det nya. Oroa dig inte så mycket, utan njut av en låg låst ränta några år!

Ingen kan förutspå marknaden (även om många tror sig kunna). Ibland har man tur, ibland otur. Du har iallafall inte lagt hela din förmögenhet i rysslandsfonder! :slight_smile:

4 gillningar

Det är ju inte direkt som att börsen gått som tåget den heller under den här perioden… så jag hade inte haft jättestor ångest sålänge det egna kapitalet är utraderat, dvs. du skulle stå med en restskuld om du säljer.

Problemet sitter i dina förväntningar och tankar. Du har förhoppningsvis köpt en bostad du vill bo under ett antal år framöver. Har du inte tänkt bo i den under minst 5 år har du nog istället lärt dig en läxa för livet och kan i framtiden ta bättre beslut. Vi är många som tagit dåliga beslut på grund av den oväntade situationen som uppstått, så du är inte ensam.

Oavsett vilket så kommer din vardag inte påverkas av att värdet på bostaden går ner eller räntan ökar förrän om flera år framåt så det finns egentligen ingen anledning att börja oroa sig i dagsläget.

2 gillningar

Vill du bo där ett antal år och har råd att göra det så var det väl ett bra köp. Det är lätt att få ångest med facit i hand men du fattade säkert ett rationellt beslut då och det är ju alltid bra att vara rarionell.

Du klagar med en ränta på 1.2%? Du är privilegierad

3 gillningar

Alltså tänk på vad alternativet varit. Alla pengarna på börsen som gått ner mycket och betala mycket mer för boendet och allt till någon annan. Tycker du gjort helt rätt under förutsättningarna. Speciellt eftersom det är viktigt att trivas där man bor. Kanske ännu viktigare i dessa tider och din situation :grinning::+1:

1 gillning

6000 kr i månaden för en fräsch 2:a är väl ingen katastrof! Amorteringen är ju ett indirekt sparande till dig själv.

Förr eller senare kommer priserna ikapp, så ta’t lugnt.

4 gillningar

Gällande eventuell framtida försäljning med förlust… let’s cross that bridge when you get there :blush:

Du bor i en lägenhet du trivs med, i en stabil förening och du har en bra ränta. Även om det är lättare sagt än gjort så finns det även positiva saker att foka på.

1 gillning

Bekymra dig inte, du lär väl hur som helst bo där några år, då kan det vara ett helt annat läge sedan. Skulle det inte vara det kanske du kan hyra ut den ett tag. Njut av din låga ränta så länge

Det finns verkligen sämre lägen att köpa i. T ex att köpa i lågräntemiljö men ha tillträde och få lån senare när räntan gått upp. Inte kul.

Om jag har fattat rätt så blir det ingen ränteskillnadsersättning om räntan är högre vid lösen. Någon som vet om det stämmer?

Sen kan man under vissa förutsättningar göra säkerhetsbyte. Dvs flytta lånen till annan bostad. Är väl lite villkor kring det gällande att datumen behöver synka och såklart att lånet inte är för stort för nya bostaden. Kolla med din bank vad som gäller.

Det kommer troligen lösa sig för dig. Låter som du valt klokt och kan bo några år.

1 gillning

Vi kommer aldrig kunna övertyga dig om saker och ting, det viktigaste är väl att du mår bra? Tänker att ett sätt att må bra är att sakta men säkert betala av lånet och det kan man göra genom att spara lite pengar. Kanske blir det inte lika jobbigt när du väl säljer? Kanske…

Om du ska byta till ett annat boende så ser väl prisutvecklingen snarlik ut på det nya boendet?

Sluta noja över hur priset på din bostad utvecklar sig om du inte behöver sälja för att flytta ut på gatan, bostaden är i första hand en bostad, inte en investering.

Bankerna lånar upp på kapitalmarknaderna och lånar vidare med ett påslag till kunderna. Går räntan ned gör banken en förlust om kunden löser sitt bundna lån i förtid. Banken vill då ha en ränteskillnadsersättning för sin förlust.

Går räntan upp gör banken en vinst om kunden löser i förtid, eftersom den kan låna ut dessa pengar till en högre ränta. Då skall den heller inte ha någon ersättning.

2 gillningar

Tråkigt att höra om separationen och hoppas att ni kommit ur det på ett ok sätt. Jag skulle säga precis som flera ovan att försök ta bostadsaffären med ro.

Med det sagt vill vi alla såklart göra så bra affärer som möjligt och undvika de dåliga. Och bostadsköp är antagligen den största affären många av oss gör.

Själv skrev vi kontrakt på ett hus med tillträde ett år fram när Coronan blåste upp. Analytiker spådde nedgångar på 10-20%. Hade vi betalat 1 mkr för mycket och skulle vi få 500 tkr mindre än väntat vid en kommande lägenhetsförsäljning? Nu blev det inte så den gången men jag lider med de som hamnat i något liknande i nuvarande situation.

Några råd i all välmening på vägen:

Försök glädjas åt den fördelaktiga räntan och att elräkningarna förhoppningsvis inte blir så farliga. Du kan också vara nöjd med att det verkar vara en bra förening du köpt in dig i om den kan bjussa på en månadsavgift i dessa tider.

Försök spara lite extra nu när det är förhållandevis billigt på börsen, men också komma i ordning i hemmet så att du trivs (det kan krävas lite pengar till det också).

Försök pausa tankarna kring bostadens värde. Det är först den dagen du säljer det blir aktuellt och om det fortfarande är låga bopriser kommer du i varje fall kunna köpa nästa boende på den nivån.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Man måste ju ha någonstans att bo, så försäljning av gammalt boende måste ske ungefär samtidigt som köp av nytt.

Fick du sälja gamla boendet till högt pris, så får du troligen köpa nya till högt pris, och tvärt om.

Det är få som lyckas sälja dyrt och samtidigt köpa billigt.

Så, svängningar på bostadsmarknaden kan man strunta i.