Hej! Jag har en fråga till er där ute och jag hoppas att jag ska kunna presentera den på ett förståeligt sätt:
Det verkar finnas ett konsensus hos experter kring prognosen att bostadspriserna kommer sjunka? Stämmer det? Vore det isåfall ekonomiskt rationellt att vi som går i säljtankar säljer vår lägenhet nu, flyttar till hyresrätt ett par år för att därefter köpa ett nytt boende (hus)? Målet skulle med andra ord vara att köpa när marknaden gått ner och nästa boende relativt sett skulle vara billigare. Det är idén.
Jag fick detta förslag av en närstående och tycler spontant att det låger jättejobbigt att: 1. Flytta fler gånger än absolut nödvändigt, 2. Spekulera i att en prisnedgång ska inträffa inom 2-3 år.
Tänker jag fel? Har min närstående rätt i sitt förslag? Vore det alltså ekonomiskt rationellt?
Ett pris är just ett pris och varken vinst eller förlust är ett faktum innan du sålt.
De som köper boende i spekulativt syfte kan få det svettigt. De som köpt för att bo bryr sig nog inte, för det aktuella värdet på en bostad kvittar om du inte ska sälja.
Låter väldigt dumt att försöka tajma en sättning i bostadsmarknaden. Sitt lugnt i båten.
Hade vidare rekommenderat dig att håla dig ifrån värdepappershandel öht
Det får väl betecknas som en chansning. Inte ens experterna kan förutspå framtiden. De gör bara hyfsat välunderbyggda gissningar på det vi vet NU. Vad gör du om kina släpper sin covidpolicy, Putin tvärvänder om kriget i ukraina och inflationen och räntorna sjunker som stenar och ger skjuts uppåt åt bostadspriserna?
Var nog en del som tänkte likadant när Covid slog till, sålde där på våren och tänkte fynda till hösten. Sen hade de inte ens råd att köpa tillbaka sitt gamla hus.
Poängen är, på flera års sikt blir det en ganska extrem spekulation, dessutom med de nackdelar du nämner.
Du tänker helt rätt. Det är lika svårt att tajma bostadsmarknaden som att tajma aktiemarknaden. Drar hyrorna iväg uppåt, så kommer fastighetsmarknaden att stå emot bra. Ingen vet hur det går.
Men visst, har man tur så kanske går att tjäna en slant.
Om några år kommer vi att sälja vår villa och förhoppningsvis flytta till centralt belägen bostadsrätt.
Det vore fullständig “hål i huvet” om vi av spekulationsskäl skulle mellanlanda i en hyresrätt.
Det går säkert att göra så. En förutsättning för att göra det är att du kan få en hyresrätt som är ok att bo i tills vidare. Den andra förutsättningen är att du är beredd att lägga en stor del av din fritid under ganska lång tid på att bevaka marknaden. Det fungerar inte så att du kan koppla av och invänta att priserna ska landa på en låg nivå. Priserna är en rörlig materia och när det står i tidningen att “nu faller priserna” så är det egentligen historia. Då har statistiken kommit som visar att det för en tid sedan såg ut på ett visst sätt. Det är också aggregerade priser som visas där och exakt så ser det sannolikt inte ut på den lokala marknad du är intresserad av. För att veta hur det egentligen är måste du hela tiden sitta med örat mot rälsen och följa marknaden på detaljnivå. Det är en mycket stor fördel om husen du vill titta på ligger i närheten av hyresrätten. I annat fall blir det mycket pendlande för att kunna gå på massor av visningar.
Framför allt ignorerar folk ofta de unika förutsättningarna för varje enskild stad, kvarter och gata.
Bara för att Bostadsmarknaden™ i sin helhet rör sig 10 procentenheter upp eller ner finns det ingen regel som säger att det ska gälla just den gatan man vill bo på.
Min gata har tex knappt rört sig sådär 5% uppåt på 5 år trots att index som Valueguard HOX gått upp tiotals procentenheter i riket.
I en överhettad marknad stämmer säkert denna bild. I praktiken varierar utvecklingen mycket mellan olika platser och tidpunkter. För att kunna göra den riktigt bra affären behöver du ha gått på en viss visning och skrivit upp dig där. De flesta visningar kommer att ge ett annat utfall än det där optimala som du önskar dig. Lösningen är att gå på massor av visningar och veta vilket pris som är det rätta. Sparkar man en boll mot målet tillräckligt många gånger kommer man förr eller senare att träffa, även om man är halvdan på fotboll. Förutsättningarna är att du letar bostad på en marknad där det finns många objekt av intresse, att du går på många visningar och lär dig marknaden samt att marknaden i sig inte är överhettad. Är du dessutom inte beroende av att sälja något själv så att du kan vänta in rätt tidpunkt så har du alla förutsättningar att få till det bra. Sedan är det skillnad på att köpa drömhuset, i meningen det finaste huset och att göra drömaffären, i meningen köpa det hus där köpeskillingen avviker mest från förmodat jämviktspris.
Bubbelvarningarna är relevanta, men har lyfts fram i mer än 20 år nu.
Sättningar kommer ibland på marknaden, när vet vi inte.
Strategi för fallande eller stigande bostadsmarknad?
Du vill äga en bostad om bostadspriserna stiger. Köper du en för exklusiv bostad för din ekonomi på spekulation, då ökar din risk vid bubbla.
Köp lagom stor bostad för din ekonomi.
Diversifiera och spara i andra tillgångar utanför bostadsmarknaden oxå, ex guld och börs, då är du inte lika sårbar.
Detta är vad vi precis har gjort. Sålde vår bostadsrätt och flyttat in i hyresrätt sedan en vecka tillbaka. P.g.a. tillskott i familjen behövde vi större boende. Vi har länge tittat på hus runt staden, men prisläget är inte värt. Istället flyttar vi till en större hyresrätt där vi kan bo i åtminstone ett par år, men vi kommer fortsätta hålla ett öga på marknaden om något inträffar.
Tack vare att jag stått i bostadskö i 13 år gick det ganska lätt för oss att få tag på en fin och prisvärd hyresrätt, utan den möjligheten hade vi inte flyttat för vi vill inte tumma på vår livskvalitet.
Ekonomiskt känns oddsen goda för att vi gjort ett bra val, men framtiden får så klart utvisa vem som har rätt.
Jag och min familj har också gått från bostadsrätt → hyresrätt → villa, men det berodde inte på de skälen TS listar utan på att vi behövde etablera oss på en ny ort men visste att vi ville flytta till större boende/villa inom en femårsperiod. Då passade en hyresrätt bra som mellanlandning. Efter cirka tre år flyttade vi till villan.
Överskottet från försäljningen av bostadsrätten hade vi på sparkonto med insättningsgaranti under de tre åren. Vi missade lite uppgång gentemot om vi hade investerat summan på börsen, men knappast så att det varit avgörande på något sätt i val av villa eller i övrigt på vårt liv. Och vi slapp risken att stå med skägget i brevlådan (en krympande kontantinsats).
Jag tycker inte att förhållandet risk/reward är tillräckligt bra i upplägget som Oskar föreslår. Risken är att bostadsmarknaden inte alls går nedåt, utan ligger kvar på ungefär samma nivåer alternativt fortsätter att stiga, medan förtjänsten från bostadsförsäljningen inte säkert hänger med (om flytten till villa ska ske inom fem år är det få som rekommenderar att ha kontantinsatsen investerad). Vad skulle belöningen vara? Att få sitt boende för ett par 100’ SEK mindre? Jag skulle behöva se ett tydligare scenario för att ens överväga alternativet, i synnerhet i ljuset av att en flytt alltid är kostsam i energi och pengar.
Jag trivs värdigt bra i mitt boende. Att flytta till en hyreslägenhet för att eventuellt tjäna några 100 000 kr skulle kännas fullkomligt meningslöst. Pengar är inte allt.
Nåja. Några hundra tusen för dig motsvarar några mille för någon annan. Skulle du mellanlanda i en hyresrätt ett par månader för att casha in några mille extra? Eller är det hål i huvudet?
Du har helt rätt, det är relativt och 100’ SEK på sparkontot är lika med många månader på jobbet för de absolut flesta - även mig!
Min poäng och utgångspunkt är däremot följande: Jag köper boende för att bo i på lång sikt. När jag köpte mitt hus var det viktigare med rätt villa än rätt pris. I retroperspektiv hade jag kunnat ha mer pengar över om jag agerat annorlunda, men jag planerar att bo i mitt nuvarande hus resten av mitt liv och då spelar inte de pengarna lika stor roll.
Speciellt om man har gott om pengar . Eller hur @Nestor ?
Om man vill ha hus köper man det utan att tajma bostadsmarknaden. Flytta hit och dit mellan landa tror jag inte det ger så mycket tillbaks. Håller med dig. Sedan får man se till att klara av lånet även vid sämre tider.