Jag förstår faktiskt inte varför bostadsmarknaden redan tvärdött och priserna beräknas fortsätta ner under kommande år bara på grund av att räntekostnaderna fördubblas.
Trots krig, pandemi, hög arbetslöshet och en stigande inflation har priserna bara ökat och ökat - men när räntan höjs då kraschar marknaden totalt.
Visst, jag förstår att folk håller hårdare i sina plånböcker och inte vill belåna sig till max - men en 5 års ränta på 3,5% är väll i ett historiskt perspektiv väldigt lågt? Har verkligen folk så små marginaler i sin ekonomi, eller vill de hellre prioritera den där utlandsresan än att bo fint?
Köpte själv en lägenhet för en månad sedan och lägger gladerligen 60% av min lön på mina boendekostnader, och hoppar thailandsresan kommande vintrar.
Kruxet nu är att jag inte får min egen såld då jag aldrig hade kunnat föreställa mig den här inbromsningen på bostadsmarknaden trots alla skriverier i media. Får väll se om det resulterar i kontraktsbrott och skuldsättning för livet - det lär ju hända hur många som helst som köpt nytt senaste månaderna och inte får sin egen såld.