Varför detta domedagsscenario på bostadsmarknaden?

Jag förstår faktiskt inte varför bostadsmarknaden redan tvärdött och priserna beräknas fortsätta ner under kommande år bara på grund av att räntekostnaderna fördubblas.

Trots krig, pandemi, hög arbetslöshet och en stigande inflation har priserna bara ökat och ökat - men när räntan höjs då kraschar marknaden totalt.

Visst, jag förstår att folk håller hårdare i sina plånböcker och inte vill belåna sig till max - men en 5 års ränta på 3,5% är väll i ett historiskt perspektiv väldigt lågt? Har verkligen folk så små marginaler i sin ekonomi, eller vill de hellre prioritera den där utlandsresan än att bo fint?

Köpte själv en lägenhet för en månad sedan och lägger gladerligen 60% av min lön på mina boendekostnader, och hoppar thailandsresan kommande vintrar.

Kruxet nu är att jag inte får min egen såld då jag aldrig hade kunnat föreställa mig den här inbromsningen på bostadsmarknaden trots alla skriverier i media. Får väll se om det resulterar i kontraktsbrott och skuldsättning för livet - det lär ju hända hur många som helst som köpt nytt senaste månaderna och inte får sin egen såld.

1 gillning

Därför att sentimentet vänt. Upplevde själv hur ungdomarna (<30) pratade om sina framtida bostadsköp som investeringar, hade bråttom att komma in i marknaden som ”bara går upp” etc. Det har vänt totalt nu, precis som förväntat.

3 gillningar

Den enkla förklaringen är, såvitt jag förstår, att bostadsmarknaden är “dum”. På aktiemarknaden brukar det heta att priserna styrs av experter, att en massa saker är inräknade i kurserna och så vidare. På bostadsmarknaden är det tvärtom. För de flesta är allting bara här och nu. Analyserna som görs inför bostadsköp är ofta obefintliga, om vi räknar bort frågan “Har jag råd med det här objektet?”.

Att köpa först och sälja sedan är inte att rekommendera just av den anledning som du nämner. Du riskerar att behöva sälja till underpris. Jag menar då att om priset tidigare var 2,5 mkr och nu kanske skulle vara 2,2 så kanske du behöver sälja för 1,8-1,9 för att bli av med lägenheten. Det är förstås inte säkert men risken är uppenbar.

3 gillningar

Jag brukar säga att det är personerna med minst hjärna i förhållande till störst lånelöfte som vinner budgivningen.

8 gillningar

När jag köpte hus gjorde jag en tabell i excel där jag betygsatte alla objekt utifrån olika parametrar. Boendeekonomin var en väldigt viktig del där. När jag tittade på budgivningarna fanns det inget samband mellan mina betyg och slutpriserna. Däremot fanns det en tydlig koppling till att det skulle vara vitt och fräscht och ge en viss känsla. Själva substansen var så att säga underordnad.

4 gillningar

I boken ”Köp rätt bostadsrätt” (som jag kan rekommendera) gjorde de samma observationer gällande bostadsrätter. Du fick betala lika mycket för en sämre förening som en bättre. Vilket boken går ut på egentligen, hur man ska navigera där.

3 gillningar

Tror också att det är rätt känslostyrt. Alla avvaktar lite och ser vad som händer. Inte konstigt när kvällspressen basunerar ut “dubbelsmäll för BRFer” och liknande. Men när “folk” har vant sig vid nya förutsättningar så kommer marknaden igång igen. Folk behöver ju fortfarande byta bostad, men de flesta kan vara lite flexibla med tidpunkten och de väljer att avvakta om det känns osäkert.

2 gillningar

Marknaden för villor/bostadsrätter är långt ifrån effektiv till skillnad från aktie/räntemarknaden. Det är fullt möjligt att göra riktigt bra affärer om man har tur med säljare och budgivningen samt timingen. Det finns inget index att köpa.

Eventuellt är detta dock bara en kortvarig reaktion, men måste du sälja inom en månad så blir det ju ett problem för dig…

4 gillningar

Är det en nybyggd Lägenhet som du inte fått tillträde till ännu, har du nog problem att dra dej ur utan att det kommer stå dej dyrt.
Kanske låter elakt, men sänk priset på din bostad du har och få den såld istället.
Bostäder kommer alltid igen på sikt, Förutsatt att den inte är köpt i spekulation eller att man tvingas till försäljning i oroliga tider.

Yes, såld blir den förhoppningsvis men till ett betydligt lägre pris än vad jag räknade med för bara en månad sedan. Samtidigt tänker jag att priserna inte kan falla så mycket mer. Enligt Booli gick det ner 2% i Stockholms innerstad i maj, men kollar man närmare är vi redan 15% ner på de flesta lägenheter i området. Har svårt att tro att vi får en riktig crash med 30% ner under sommaren, speciellt när arbetsmarknaden fortfarande är stark.

1 gillning

När du skriver ner 15% i ditt område menar då utgångspriserna?

Om man köper först så riskerar man behöva sälja till underpris, men om man säljer först riskerar man köpa till överpris eller ett dåligt/fel objekt, alternativt riskera stå utan bostad. Beror ju helt på personliga förutsättningarna vad som är bäst.
När jag flyttade var det självklart för mig att köpa först. Men så hade jag klarat att få sålt min gamla till halva priset, även om det hade svidit förstås.
Så även om man redan har en bostad behöver man spara ihop till mer än handpenningen/insatsen för att ha god marginal om man ska flytta.

Rent ekonomiskt borde det också vara bättre att köpa först. Det kan man ju påverka att köpa till ett bra pris, men det är svårare att anpassa vad man får sålt för.

1 gillning