Köpa bostad, är det dålig tid nu eller ska man hoppa på när man har chansen?

Funderar starkt på att köpa en bostadsrätt. Jag ser att bostadspriserna stadigt ökar där jag bor och jag blir lite ängslig att jag bara kommer “förlora” om jag väntar mer än nödvändigt.

Men kan det vara så att en nedgång i priser på bostäder finns inom horisonten? Eller måste det HÄNDA något för att priserna ska sjunka? Ex höjd ränta på bostadslån eller någon annan drastisk händelse?

Vad tror ni? Tack till ni som skriver, ni gör livet bättre för en ung man med köpångest.

1 gillning

Du har klassisk FOMO.

Fear Of Missing Out…

Om du verkligen vill köpa och om du har råd (råd att ta lån/köpa kontant) så är det nog lika bra att köpa. Även om du tycker det är övervärderat…

det handlar mindre om fear of missing out, och mer om att jag kanske köper och sedan går det ner i pris ofantligt mycket. Visserligen handlar det om båda, det kan jag ej förneka, men mest om att jag är rädd att jag skulle kunna köpa för 20% billigare nästa år bara för att vi är i en bubbla eller något liknande. Jag vill in på marknaden hursomhelst, men är mer inne på att jag kanske köper för “tidigt”.

Hur kan man ens avgöra om det är en bubbla vs att det helt enkelt är påväg uppåt med stadiga steg?

Alltså, det går inte att avgöra om det är en “bubbla” i förväg. Ingen kan veta om priserna kommer stå högre eller lägre om 1-5-10-20 år. Hade det gått att förutspå ett prisfall i förväg hade ju ingen köpt idag, och prisfallet redan skett. Det går liksom inte att vara “smartare” än andra här.

Köp en bostad som du vill ha/behöver och har råd med. Hur bor du idag? Varför vill du flytta nu? Behöver du större/mindre bostad eller ska du byta fysisk plats? Ett generellt råd är väl att köp inte större/dyrare än du behöver.

1 gillning

Jag var ungefär i samma situation 2015 där priserna var på rekordnivåer, köpte en 1:a i centrala Sthlm och sålde förra året. Var nöd och näppe att jag fick samma som jag lagt ut för den, dock gick jag back eftersom jag lagt ett par hundratusen på renovering, mäklararvode osv.

Letar också nytt boende nu, men tänker inte göra om samma misstag att köpa när priserna är på toppen (igen).

Jodå, som många redan har skrivit så är detta ett klassiskt exempel av FOMO (gäller inte enbart på börsen).

En bostad som man skall bo är med all sannolikhet det största köpet man gör i sitt liv (oavsett om det är ens första eller tionde bostad) och historiskt sett så går priserna på bostäder uppåt.
Men man måste också ta inflation i beaktelse och då ser kurvan annorlunda ut.

Tror att det finns en artikel på Avanzas blogg om just detta? Minns ej vart jag läste detta.

Hursomhelst så ska man inte tänka att man skall köpa en bostad för att man vill få en bra framtida värdering (inte enbart av denna anledning i alla fall), utan man köper en bostad för att ha tak över huvudet.

Sen till din fråga om vad som krävs för att priserna skall gå ner så är väl dessa anledningar några vanliga “bovar”:

• Ökat ränteläge, tänker mig minst 1 % för att vi ska se priser på bostäder gå ner med i alla fall 10-15 %, ren spekulation dock.
  • Ännu striktare krav från bankerna.
  • Deflation, dock mer sällsynt.
  • Ekonomisk kris, brukar ju alltid dra ner mesta i botten.
  • Större utbud av bostäder. Man vill kanske se en buyer’s market igen?
  • Fler hyresbostäder, Sveriges hyresbostadsmarknad är ett skämt jämfört med andra länder.

Naturligtvis är det en kombination av ovan och andra faktorer som gör att priser går ned, men det skulle krävas något extraordinärt (dvs en ordentlig ekonomisk kris likt 2008) för att vi ska se priser fall med 20-30 %, tror jag i alla fall.

Sen kan man ha fel såklart, spekulerar bara som sagt.

Se bostaden som konsumtion, inte som investering. Alltså, köp en bostadsrätt om du vill och eller behöver en annan bostad än du har nu. Annars avstå och vänta tills behovet finns.

Värderingsmässigt finns det ingen spåkula som kan avslöja framtiden, har du kapital till kontantinsats eller mer så kan du förmodligen göra bättre och mer diversifierade investeringar än att köpa bostadsrätt.

1 gillning

Det viktiga är att komma in över tröskeln på bo-marknaden, därefter kan du fortsätta din bostadskarriär.

Vänta inte, köp!!

1 gillning

Köp något som är attraktivt så bevaras priset bättre. Det första som faller i pris är sånt som har någon form av liten plump i protokollet enligt det allmänna medvetandet, tex lägenhet på första våningen eller ovanligt hög avgift eller småskum planlösning.

Visst kan priserna gå ner men fortfarande behöver folk nånstans att bo. Går priserna ner minskar utbudet sannolikt vilket ändå håller priserna på en viss nivå. Jag skulle inte vänta på det.

Jag vågar själv inte köpa innan valet. Gud vet vad sossarna kan hitta på med fastighetsskatt och elände.

Fastighetsskatt och marknadshyror låter iofs inte som en valvinnare i mina öron. :joy:

Är lgh på första våningen ett självklart vedertaget minus? :thinking:

Ju högre upp i huset ju bättre (ljusare, mindre stök från gatan, ingen insyn). Sämst är lght med fönster i höjd med de som passerar utanför.

2 gillningar

I min förening, med stängd innergård, går faktiskt lägenheterna på plan 1 generellt för mer än de de högre upp. Många äldre som gillar markplan och är ute och påtar i innergården.

Såklart ett undantag, men det är alltså ingen självskriven regel :slightly_smiling_face:

1 gillning

Näe, det beror på. Men som svaren ovan skriver så är det väl främst insynen som är negativt. Många som bor längst ner vid en gata har olika typer av insynsskydd för att inte behöva stirra varenda kotte på gatan i ögonen vid frukostbordet. Men om fönster och kanske uteplats är mot en innergård t.ex. så är det kanske nästan tvärtom.

1 gillning

Man köper alltid för dyrt och säljer alltid för billigt. Det ligger i sakens natur och är något som man måste tugga i sig. Ska du bo länge i samma bostad kan du i princip köpa när som helst. Vänta kan man göra om man inte har hittat den rätta bostaden att bo länge i.

Beroende på hur man bor, tex i stadsmiljö med relativt nära mellan husen, skulle jag säga att ljuset är ett ganska stort issue som folk tar upp. Har man dessutom balkonger som skuggar ovan sig kan det bli rätt mörkt längst ner.

1 gillning

Vet inte var och hur du bor idag, men för många innebär en bostadsrätt lägre kostnader (ränta, avgift, visst underhåll) än att bo i en hyresrätt.

Bor du i en mindre stad och funderar på att skaffa en bostadsrätt för säg en miljon med 2 000 i avgift så har du en boendekostnad på kanske 4 000 i månaden. Om alternativet är en hyresrätt för 7 000 så har du så att säga en viss ”krockkudde” som skyddar mot värdefall - du har ju gjort lite vinst varje månad i jämförelse med att bo i hyresrätt.

Allt detta obeaktat standard på lägenhet, läge osv., något man ju ofta har mer makt över som BRF-innehavare än hyresgäst.

väldigt bra poäng där. Motsvarigheten till en 50 kvadrat bostadsrätt i hyrerrätt skulle säkerligen hamna på 4-5 tusen i månaden mer. Så det blir ju ändå saftiga pengar om man bor där i bara några år. Sedan så som jag har läst så finns det låg chans att ens bostad tappar i värde långsiktigt. Vilket är bra för min del :wink:

Kommer nog köpa bostad senare i år när jag har ordning på allt som behövs ha ordning på