Trivs i min hyresrätt – men borde jag köpa bostadsrätt?

Jag har varit en aktiv läsare här på forumet ett bra tag och vill nu lyfta en fundering kring bostadsköp. I min umgängeskrets bor de flesta i hyresrätt, så jag har inte så många att diskutera den här typen av frågor med. Därför hoppas jag att ni vill dela med er av era tankar och erfarenheter.

Min situation

Jag är 36 år, har ett stabilt jobb och är singel, vilket jag trivs bra med. Samtidigt vet man ju aldrig vad framtiden bär med sig. Jag vill dock inte vänta med viktiga beslut i hopp om att en partner dyker upp, utan försöker fatta beslut utifrån min egen situation.

Jag har alltid bott i hyresrätt och har nyligen flyttat till en väldigt fin lägenhet med hög standard i ett attraktivt område i Göteborg. Hyran är strax under 11 000 kr i månaden, vilket är i det övre spannet jämfört med allmännyttan. Min bruttolön är 47 500 kr per månad och jag sparar ungefär 20–30 % av nettolönen varje månad.

Egentligen trivs jag väldigt bra där jag bor. Det som skaver är känslan av att det kanske vore ett bättre ekonomiskt beslut att köpa en bostadsrätt. Samtidigt känns det märkligt att lämna ett boende jag verkligen trivs i enbart för att optimera ekonomin. Det är nog där jag har fastnat.

I dag har jag ungefär 1 miljon kronor investerat (fortfarande hos storbank, vilket är en annan fråga att ta tag i efter vad jag lärt mig här på forumet) samt en separat buffert. Om jag skulle köpa en bostadsrätt skulle den sannolikt kosta omkring 3 miljoner kronor, eftersom jag gärna vill bo kvar i samma område.

Min tanke är dock inte att använda hela kapitalet till kontantinsatsen. Jag lutar snarare åt att lägga omkring 400–450 tkr och låta resten fortsätta vara investerat, samtidigt som jag behåller en separat buffert. Jag inser att det innebär ett större bolån, men det känns också tryggt att ha ett finansiellt sparande kvar.

Jag är medveten om att pengar som ska användas inom en relativt snar framtid egentligen inte bör vara investerade på börsen. Samtidigt har det känts bättre att låta kapitalet fortsätta växa medan jag funderar, än att låta det ligga overksamt om jag ändå inte kommer till beslut.

Det jag framför allt brottas med är två saker. Dels känns det lite läskigt att ensam ta på mig ett bolån på omkring 2,6 miljoner kronor. Dels känns det samtidigt som att jag kanske missar en möjlighet att bygga en starkare privatekonomi genom att bo kvar i hyresrätt. Jag fastnar helt enkelt i ett moment 22.

Jag förväntar mig inte att göra någon stor bostadskarriär eller tjäna stora pengar på en bostadsrätt. Min tanke handlar snarare om ett långsiktigt boende, ett visst skydd mot framtida hyreshöjningar och förhoppningsvis något lägre boendekostnader över tid.

Min egentliga fråga är nog om det är värt att lämna ett boende där jag trivs väldigt bra för att ta på mig ett större ekonomiskt åtagande, främst för att jag tror att det kan bli mer fördelaktigt på lång sikt. Eller är det faktiskt helt okej att bo kvar i hyresrätt även om ekonomin skulle tillåta ett bostadsköp?

Hur hade ni resonerat i min situation? Är det något viktigt perspektiv jag missar? Finns det någon här som medvetet har valt att bo kvar i hyresrätt trots att ekonomin räckte till ett bostadsköp, eller som tog steget och kände att det var helt rätt beslut?

Stort tack på förhand för tankar och råd!

3 gillningar

Vad är du missnöjd med i din hyreslägenhet?

Jag har svårt att se att det skulle bli bättre ekonomiskt för dig att köpa en bostadsrätt för 3 MSEK. Bara räntorna på den blir mer än 5000 kr per månad efter skattereduktion (räknat i huvudet på 3 % ränta och 30 % skattereduktion). Sedan tillkommer månadsavgift och underhåll.

Dessutom så har du en väldigt bra situation om du vill flytta någon annanstans senare. Kostnaden för att lämna hyreslägenheten är maximalt 33 000 kr. Du har ingen risk för värdeminskning.

Vad missar du? Mindre möjlighet att påverka själva lägenheten, därav frågan om vad du var missnöjd med. Att bostadsrätten kommer att öka i värde i framtiden är inte garanterat på något sätt.

9 gillningar

Instämmer. Det låter som ett klassiskt fall av FOMO.

Njut av din lägenhet. En dag kommer du säkert vilja flytta; vilket är stor skillnad mot att ”borde kanske”.

Din vänkrets gör det som är rätt för dem - du gör det som är rätt för dig.

3 gillningar

Jag bor i hyresrätt trots att jag har en ekonomi som klarar ett bostadsköp med råge. Initialt handlade det om ekonomisk feghet tror jag (och commitment/vilja att känna mig fri) men nu känns det väldigt bekvämt och jag har ett fantastiskt boende på alla sätt.

Rent bostadsekonomiskt så har det garanterat varit en förlust MEN det har även frigjort både mentalt utrymme och tid att inte själv behöva ansvara för underhåll, fel mm vilket gjort att jag kunnat fokusera på min karriär och företagande vilket varit en stor ekonomisk framgång så det är svårt att avgöra om det varit ett bra eller dåligt beslut.

Kommer dock köpa något om något eller några år men då handlar det främst om att den typen av boende/liv jag vill ha inte är tillgängligt med hyresrätt.

2 gillningar

Jag skulle inte bo en i en hyresrätt om jag inte behövde. Jag ser min bostad som både mitt hem och en investering. Det krävs ganska mycket för att börsen ska slå den investeringen, särskilt om jag dessutom istället betalade 11k i hyra.

Amortering blir också som ett omedvetet dolt sparande, om man är lagd åt det hållet.

Vad slutvinsten egentligen blir beror ju på vad bostaden är värd just då vid försäljning, och det kan man ju sia om och ha en viss förväntan kring, men man kan inte veta. Men att det över tid är bättre än att betala 11k i hyra, som inte genererar någon vinst alls, är generellt sant även om det inte är ett löfte.

Tycker det är klokt att du inte inväntar en partner, det är ju heller inte lovat någon. Skulle du hitta någon just när bostadsmarknaden går dåligt så är du ju inte tvungen att sälja just då, utan kan invänta att priserna går upp. Ett fint område i Göteborg har jag svårt att se hur det skulle vara en dålig investering.

1 gillning

Största fördelen med att äga sin bostad är att det är svårt att få tag på bra prisvärda hyreskontrakt. Är du nöjd med din lägenhet för 11 000 så faller lite det perspektivet. Om det istället hade varit på tal om ett dyrt andrahandskontrakt eller ett undermåligt förstahandskontrakt hade det varit en annan femma och troligen varit värt det rent ekonomiskt.

Att äga sin bostad är säkerligen en bra investering, men det är också en halv miljon i indexfonder. Jag skulle inte vara orolig för den ekonomiska sidan, speciellt då ränta+underhåll+avgift ish blir densamma som hyran.

Att bostadsägande ses som en bra investering tror jag i mångt och mycket beror på att det är ett tvångssparande för svensson. Det går alldeles utmärkt att göra samma resa med indexfonder, men kräver kanske lite mer disciplin och intresse. Stirra dig alltså inte blind på någon FOMO om att man ska äga sin bostad.

Däremot finns det en emotionell/konsumtions -sida i bostaden som gör att många fortfarande kan föredra att äga. Man kan bo finare, styla om och renovera, samt uppskatta att det är “sitt” hem.

I ditt fall hade jag bott kvar och investerat för att i framtiden kunna köpa en större/finare bostad, men jag är lagd så att jag tycker att använda sina pengar för en fin bostad är bland det bästa man kan göra med sina pengar. Alla är olika.

4 gillningar

Tack för din input! Det är just det, jag har egentligen inget jag är missnöjd över, mer än den ekonomiska aspekten och det är det som gör beslutet svårt. Jag är inte en person som har behov av att anpassa tex kök och badrum efter smak och lägenheten har redan en god standard. Jag har inga planer på att lämna Göteborg, det är därför jag klurar på om ett bostadsköp vore mer optimalt i min situation.

Känner igen mig i den ekonomiska fegheten, men fint att läsa att det har landat in väl hos dig! Att ha ett boende som frigör tid och energi har ju absolut ett värde i sig.

Tack för dina tankar! Jag tror att en del av min fundering handlar just om det du skriver, att inte vilka missa en möjlighet. Samtidigt som rädslan att göra ett felköp finns där. Göteborg har mig veterligen inte gått lika bra som Stockholm och Malmö de senaste åren.

Och tack för kommentaren att inte vänta på en eventuell partner, livet måste ju fortgå ändå.

1 gillning

Tack för ett nyanserat svar! Du fångar mycket av det jag velar med. Som Azna69 skrev är detta nog ett fall av FOMO och det är nog en del av det som gjort att jag funderat mer på köp. Samtidigt byggs ju kapital på annat håll och jag försöker vara disciplinerad i det.

2 gillningar

Vad skulle en lika stor lägenhet kosta att köpa som bostadsrätt i samma område?

Glöm frågan, såg att du svarat redan. 3 mkr.

Jag hade behållt hyreslägenheten. Sen kan du och eventuell partner köpa något ihop senare om det inte går att hitta en tillräckligt stor hyreslägenhet.

2 gillningar

Alltså, jag hade inte bott i hyresrätt om jag kunde välja.

För mig har det med valfrihet att göra - i en hyresrätt är du alltid beroende av en byteskarusell om du vill flytta, men en bostadsrätt kan du köpa eller sälja så länge du har pengar.

För mig var detta en viktig lärdom i 25-årsåldern när jag flyttade mellan olika förstahandskontrakt i Göteborg - det var ett sabla pusslande för att byta till ”rätt” lägenhet. När jag sedan lämnade staden fick jag börja om på noll i ny stad, och fick då kliva in på bostadsrättsmarknaden eftersom det inte gick att få till ett byte.

YouTubern Ben Felix har mycket bra info om när det är lönt att köpa eller inte.

Även Rikatillsammans har mycket material kring frågan hyra vs köpa.

En av de viktigaste ekonomiska faktorerna som du kan påverka och förutse är din vilja och förmåga att investera och ta risk på börsen. Hyra vs köpa blir bara likvärdigt om du har disciplin att spara och investerar långsiktigt i index.

Det verkar som du har det med tanke på din portfölj?

I så fall är det ur ett historiskt långsiktigt perspektiv ganska jämnt mellan att hyra och köpa.

Timing både på börsen eller bostadsmarknaden kommer påverka utfallet väldigt mycket. Ingen kan förutsäga hur dessa kommer gå just för dig och din bostad.

På lång sikt är volatiliteten i en enskild bostad likvärdig med börsen så du slipper inte svängningar i något av alternativen :slight_smile:

All osäkerhet ovan är positivt eftersom beslutet att köpa eller hyra blir mer ett emotionellt beslut beroende på värderingar och hur just du vill bo.

4 gillningar

Jag och min sambo är ju samma situation, men vi är lite äldre. Vi tjänar ungefär lika mycket, sparar mycket och vår hyra är lika hög. vi letar efter något annat och skulle då kunna spara mycket i boendekostnader. Vi trivs dock där vi bor…

Så här tänker vi.

Fördelar med att bo kvar:

• Fin, stor och ljus lägenhet
  • Tar 5 min att gå till stationen
  • Service inom gångavstånd

Nackdelar:

• Hyresvärden är allsmäktig. Stambyten, vattenmätare, takomläggning har gjorts under det senaste året =jobbigt.
  • Dyrt.
  • Lägre standard. Folk slänger fel sopor, röker i cykelförrådet, leker och skriker på innergården, 90-talskök, slarviga lagningar, förbättringsarbeten behövs som de inte utför (t.ex syns inte parkeringslinjerna, fuktskador på isoleringarstak och klinkers i trapphuset är sönder). Jag har bilden av att sådant är och sköts bättre i en bostadsrätt).

Så kanske du ska göra en lista med för- och nackdelar samt sätta en stjärna vid de som väger tungt. Då blir kan du ju ”se” dina tankegångar.

Jag tycker det låter som att du bor jättebra! Och att du har råd med det.

En annan sak att tänka på, även om du inte måste tjäna pengar på ditt framtida boende: jag har sett att det kan vara svårare att sälja bostadsrätter just nu. Jag vet inte om det gäller ditt område, men på samma sätt som att en hyresrätt kan ses som slöseri av pengar jämför med en bostadsrätt (om skillnaden sparas) så är det ju heller inte kul att veta att marknadsvärdet på ens bostadsrätt har sjunkit.

Jag bor i hyresrätt trots att ekonomin räcker till att köpa en bostad.

För mig är läget, ljuset och utsikten avgörande. Jag har också bra grannar och en bra hyresvärd. Jag trivs med att äga så lite som möjligt och värdesätter enkelheten med att bo i hyresrätt.

Om du trivs i din hyresrätt så ser jag ingen anledning till att du skulle köpa en bostad.

När det gäller värdeökning så är det svårt att veta vilket som är mest fördelaktigt framåt; en lägenhet eller en global aktieindexfond med låg avgift.

Kanske bor du just nu precis rätt?

Men… jag tänker ändå att du kan se det som en möjlighet att eventuellt köpa en bostad framöver om dina behov eller önskemål ändras. :sunflower::sunflower::sunflower:

3 gillningar

Har du en bra hyresrätt kan du lika gärna bo där såklart! Den allra största fördelen med att köpa är att ha mer kontroll över var man bor.

1 gillning

Hehe för oss är det tvärt om, hade inte haft råd att köpa i närheten av vår hyreslägenhet :slight_smile:

Har du inte investerat pengarna som annars skulle gått till bostadsköp? Har de ökat mindre I värde än en bostad hade gjort menar du?

Flytta från hyresrätt kräver en byteskarusell? Det beror väl på vad man flyttar till. Dessutom enklare att köpa när man flyttar från hyres och inte behöver sälja först.

Jo, tanken var att man flyttar från en hyresrätt till en annan - det är då man i stort sett alltid måste hitta någon att byta med.