Ny livsfas + kris i omvärlden: sälja eller sitta kvar!?

Hej vänner, här kommer mitt första inlägg.

Bakgrundsinformation:

• Studerar vid universitet, 4 av 5 år klara, examen sommar 2023
  • Äger sedan slutet 2019 en bostadsrätt, har renoverat den i syfte att öka värde
  • Vid senaste värdering hade värdet stigit med ca 40% av inköpspris+renoveringskostnad
  • Vid inköpet belånade jag den till 85% och har amorterat enligt kraven sedan dess
  • Min och tjejens plan är att efter examen flytta till en annan närliggande stad och påbörja karriärerna
  • Det är genomförbart att pendla mellan nuvarande boende och tilltänkt karriärsort, men skulle äta upp mycket tid och vi “vill” egentligen byta stad

…inflation, krig och sanktioner. “Förstå-sig-påare” och experter menar att bostadspriserna nu börjar sjunka (och kommer fortsätta göra det under hyfsat lång tid?). Räntekostnader kommer med säkerhet att öka markant.

Funderingar:
Bör jag sälja bostadsrätten snarast, för att realisera så stor del av värdeökningen som möjligt och investera denna i t.ex. global index? För att under tiden bo i hyresrätt, och köpa in sig på bostadsmarknaden i den nya staden efter examen (eller en tid efter examen) till förmodat lägre priser? Kan man genom att hyra undgå en del av de ökade ränteutgifterna, eller kommer jag bara betala hyresvärdens ränteutgifter via hyran ändå?

Saker som skaver lite är att jag och tjejen trivs väldigt bra i lägenheten (tråkigt att hetsflytta till en hyreslägenhet med lägre standard); sentimentalt att i förtid lämna lägenheten som jag själv renoverat varje detalj i; osäkerhet kring hur saker kommer utvecklas.

Tacksam för all form av feedback, vare sig det gäller sälj/sitt kvar eller i vilka fonder jag bör investera vinsten!

Att sälja en bostad för att det finns en risk att priserna ska gå ner låter som komplett vansinne. Att sätta in pengar från en försäljning i någon fond med utgångspunkten att den ska gå upp, när pengarna ska användas relativt snart är inte heller någon bra idé.

2 gillningar

Jag skulle se bostaden som bostad. Blir det en generell prisökning/sänkning borde eran nuvarande “följa med”.

Blir det en Superökning så kanske ni inte har råd med handpenning, men isåfall… Då var det inte menat och troligen inte då smart att flytta då. Håll ut ett år till och håll koll på marknaden tills läge kommer.

Själva poängen med pengar är att de ska underlätta livet. Om man försvårar och försämrar livet för att tjäna några kronor tänker jag att man behöver ha en mer given belöning i sikte än den osäkra du beskriver.

7 gillningar

Kan du utveckla varför det låter som vansinne? Är det inte bättre att realisera värdeökningen än att bli av med den (förutsatt att man gör något klokt med pengarna)

Eventuell vinst som investeras kommer inte användas relativt snart. Det kommer kontantinsatsen sparas för. Har oavsett tillräckligt mycket tillgångar för att klara av ett bostadsköp även om tillgångarna utsätts för omfattande värdeminskning. Vi kommer dessutom (högst troligt) köpa nästa lägenhet tillsammans, alltså dela på kontantinsatsen, vilket betyder att en ännu mindre andel av mina tillgångar behövs till det.

För att det är spekulation. Bostäder minskar heller inte i pris på det dramatiska sätt som t.ex. aktier gör.

Instämmer med @simino att syftet med pengar är att göra gott i livet. En sådan sak är bostaden, tycker jag. Man ska bo där man trivs, utan att tänka för mycket på kronorna, om man har råd till det. Man bor en ganska stor del av livet …

Det är en bra poäng. Den givna belöningen jag ser är att frigöra ca 700 tkr (vinst vid försäljning) att investera i fondportföljen vid tidig ålder. Och vi ska ju “ändå” flytta ifrån denna lägenheten om ett år. Skulle inte behöva vinsten för att klara framtida köp av bostadsrätt. Kanske har jag en överdriven uppfattning om stundande minskning av bostadspriser?

Om jag ville flytta men var rädd för att inte komma loss ur lägenheten till ett i mina ögon acceptabelt pris skulle jag nog kontakta en mäklare och be dem lägga objektet som “kommande” på hemsidan. Men göra klart att jag helst inte ville flytta direkt. Se om du får ett bud du måste ta och om det går så snart som möjligt göra en försäljning med lång inflytt.

1 gillning

Sitt still i båten.

1. Om ni realiserar vinsten så antar jag att ni måste betala skatt, trist.
  2. Att investera det som blir kvar av vinsten i en fond som kanske rasar med 30% är inte smart.
  3. Om priset på er lägenhet går ned så går säkert priset ned också på bostäderna dit ni vill flytta.

Tack för svaret.
Några följdfrågor:

1. Det är väl omöjligt att undvika skatt om man vill komma åt pengarna?
  2. Är det inte en allmän sanning att ju tidigare och ju mer man investerar, desto bättre för den långsiktiga ekonomiska utvecklingen? Eller är det något särskilt som får dig att misstänka ett stundande börsras?
  3. Tanken är att köpa något i liknande prisklass som nuvarande köptes för och alltså att frigöra vinsten i syfte att investera den. Är det en dålig idé?
  1. Det går nog inte att undvika skatten om man vill åt pengarna.

2. På lång sikt ja, men ni försöker “tima” marknaden som i överskriften benämns “kris i omvärlden”.
    Man investerar inte i en global index fond om man behöver pengarna inom ett par år, då är det
    sparkonto som gäller. Vi kanske har nått botten men ett rejält ras är också fullt möjligt.

3. Det behöver inte vara en dålig idé att investera men riskfyllt i dagens extrema läge. Sitter själv
    med en stor summa i kontanter och korta amerikanska statsobligationer för att jag inte vet var
    jag ska investera dem just nu. Andra kanske är djärvare än mig men jag hatar att förlora pengar.

1 gillning

Jag tänker att du kan läsa hela din frågeställning några gånger och försöka känna efter vad du egentligen vill.

Ingen kan veta hur det går med bostadspriser eller aktiefonder. På lång sikt går det upp. Tror vi. För det har det ”alltid” gjort.

På ett sätt verkar det på dina svar som om du redan har bestämt dig för att du vill sälja snabbt, men i din frågeställning verkar det som om det finns starka skäl att bo kvar.

Det är mycket värt att trivas bra där man bor.

:+1::sunny::hugs:

Tack för ditt svar! Jo, du har helt rätt, jag slits mellan två poler! Man kan nog säga att jag “vill” inte sälja snabbt, men jag är mån om att göra så bra ekonomiska affärer som möjligt och är i en fas av livet där jag kan acceptera vissa obekvämligheter. Om du varit i min situation och endast tar hänsyn till ekonomiska aspekter, skulle du bedöma att det ena eller andra alternativet är mer gynnsamt? :grin:

Om du på riktigt bara bryr dig om den ekonomiska situationen så får du räkna på det med lite för många (o)kvalificerade gissningar för att det ska vara användbart. Tycker jag.

Det enda du känner till är nuvarande månadskostnad. Hur mycket kostar hyresrätten ni kanske kan hitta, per månad? Hur mycket är nuvarande lägenhet värd nu, eller hur mycket kan ni få för den vid senare tillfälle? Hur mycket kostar en extra flytt?

Trist läge förresten om du säljer lägenheten nu, placerar pengarna i en aktiefond som kanske tappar i värde medan bostadsmarknaden kanske fortsätter uppåt… :face_with_peeking_eye::face_with_hand_over_mouth: Vi har liksom inte facit nu.

Menar du verkligen allvar med att det är ekonomin som är viktigast? I så fall kan det kanske vara bäst att bo kvar i lägenheten och från nästa sommar pendla mellan nuvarande boende och era jobb på annan ort?

Eller kolla på billigast möjliga boende. Vad är det? Hur billigt kan man förresten bo?

Min gissning är att det rent ekonomiskt är bäst att bo kvar. För alltid. Kanske. :thinking::sweat_smile:

Lycka till!

:+1::sunny::hugs:

1 gillning

Det jag inte kan se att någon svarat på är vad som händer med hyrorna om räntan går upp?
Det borde väl vara samma som med en bostadsrätt, dvs att föreningens/hyresvärdens lån hamnar som en kostnad för den boende, på ett eller annat sätt, eller finns det regler för hur mycket en hyra får öka?

En annan faktor att ta hänsyn till är väl om det är tillräckligt enkelt att få tag på en hyresrätt till rätt pris på bättre avstånd än ni har nu? Det beror ju på lokala förhållanden.

1 gillning