Detta blir min först post, har lurkat runt här ett bra tag och ser att det finns ett helt gäng här som har sten koll runt ekonomi. Lite tips från coachen skulle nu sitta fint i min situation.
Precis haft möte med mäklare för en eventuell försäljning av min 2:a och uppskattat vinst efter att alla har fått sin del av kakan, cirka 2 miljoner (inkl. kontantinsatsen) landar på bankkontot. Jag själv bor och jobbar utomlands för tillfället så hittills har jag hyrt ut i andrahand (med brf godkännande!). Kommer eventuellt flytta tillbaka men det sker som tidigast om 1-3 år men då vill jag gärna bo i något större. Möjligt att jag bara hyr istället.
Nu till min fråga, vad gör jag med pengarna när det är såpass kort sparhorisont? Jag kan givetvis behålla lägenheten och fortsätta hyra ut tills det är dags men vinsten är såpass försumbar (cirka 4000kr/månaden efter alla utgifter), Tänker att det är bättre investera pengarna någon annanstans och möjligtvis få en större avkastning, räknar jag på 7% så är det givet men jag tror inte vi är där kortsiktigt.
större delen av min lön går redan till indexfonder varje månad och tänker fortsätta så oavsett men lite fundersam just med lägenheten. Värdet nådde sin högsta punkt i höstas och stannat på den nivån fram tills nu, svårt att sia om det kommer fortsätta uppåt eller vända nedåt.
Eftersom du inte vet om du ska hyra eller köpa när du väl flyttar tillbaka så kan det vara klokt att ha kontantinsatsen som skulle kunna behövas när du flyttar hem på ett sparkonto. Resten i en globalfond.
Jag hade inte gjort ett skit. Du påstår att du “tjänar” 4000 kronor per månad på lägenheten med det upplägg du har nu - vilket ger 2,4% i årlig avkastning (4000*12/2000000). Det är långt bättre än alla möjliga obundna sparräntor du kan få, och ska du ha pengarna om 1-3 år till att köpa bostad hade jag varit försiktig med att placera dem på börsen. Du har 2,4% i princip riskfritt nu och kan få på börsen… ja, vem vet, +20% eller likväl -30% på några år.
Jo jag fick lite kalla fötter gällande försäljning därav nu skapande av denna tråd. Vill poängtera att jag är inte efter snabba pengar. Klarar mig gott och väl på min lön men jag vill självklart maximera min situation, uppskattar din input!
Misstänker med tanke på prisbild att lägenheten ligger i attraktivt område? Då hade jag haft kvar lägenheten och justerat upp avgiften så att den följer eventuell räntekostnadsökning.
Men alla utgår från att bostaden behåller sitt värde från idag? Kan väl lika bra var ”värd” 20% mindre om tre år som det ser ut just nu? Blir väl lite 1 fågel i handen….?
Få resonerar som du/vi. Många yngre har bara sett uppgång på bostäder. Sjunkande och låga räntor.
Högre räntor, höga bränslepriser, höga elpriser och nu matpriser etc kommer förändra köpkraften enormt.
Lånefällan där bilar, resor mm bakats in i bostadslån ska nu betalas.
Med en ränta på 5% vilket inte är långt bort så betalar du på 20 år lika mycket i ränta som lånet är på om det är amorteringsfritt. Hela skulden är dock kvar+ränta
Det största misstaget vi gjort under alla våra utlandsår var att inte ha kvar boendet. Ångrat det inte bara ekonomiskt men också emotionellt eftersom det är en trygghet. Arbeten kommer och gå. Ibland går det väldigt fort utomlands.
Själva har vi kvar vår lägenhet outhyrd nu när vi är ute igen, istället för att bo på hotell när vi är hemma. Låg avgift
Så mitt råd är att behålla den. Hyr ut så mycket du kan för det är ju en bra affär och du har ditt boende säkrat när du flyttar tillbaka. 1-3 års sparhorisont innebär sparkonto med ränta så typ 0.5-0.7% per år, förvisso riskfritt.
Dessutom, alla säger att vi inte vet var börsen står om ett år, men alla verkar ”veta” att bopriserna ska gå ner. Blir det verkligen så?