Investera i bostad?

Hej…Jag har en lägenhet värde ca 2milj,ej belånad och ca 1,5 milj på sparkontot.Planerar inom snar framtid att flytta ihop med min flickvän i ett nytt boende.Om det blir ett radhus eller bostadsrätt vet jag ej ännu.Har svårt att bestämma mig,hur jag ska göra och vad som är ekonomiskt försvarbart.
Alternativ 1:Gå in med en handpenning på jag 1,5milj,hon 500tusen=2milj.Ha kvar min lägenhet för andra hands uthyrning 10,000kr.Kvar bli då 5000kr som jag kan använda till att betala räntan på det nya boendet.Jag får pengar till räntan och en värdeökning på lägenheten.
Alternativ 2:Sälja lägenheten och lägga 3,5 milj i kontantinsats och placera 500tusen i lysa eller något liknande.

Oftast får man inte hyra ut en brf hur som helst (vitt). Det brukar gå bra något år, efter det kan det bli svårt.

Vad kostar ditt framtida boende mellan tummen och pekfingret?

Om det är en bostadsrätt måste du ha tillstånd av brf eller hyresnämnden för att få hyra ut den. Lite osäker på om det bara gäller i storstadsregioner, men “provsambo” brukar vara giltigt skäl i ett år iaf. Sedan får man nog sälja. (Vet inte hur “avvakta marknadsläget” funkar som skäl nuförtiden.)

Ett par tankar:

Får du hyra ut fritt?

VILL du vara hyresvärd?

Hur kan du vara säker på att du ”får en värdeökning?

Hur skriver/tänker ni omkring olika insats inför en eventuell risk för framtida separation?

Lätt att man ser framtiden lite FÖR förenklat och utifrån hur det ser ut nu/tidigare.

MEN personligen hade jag antagligen gjort en variant OM bostadsrätten ansågs ligga på ett attraktivt ställe och var lämplig storlek (övernattningslägenhet, uthyrning, framtida barns 1:a lägenhet, värdestegring osv)

Kollat upp uthyrningstillstånd och hyrt ut via bekanta/kända hyresgäster (”social kontroll”)

Behållit lägenheten själv (skriven som enskild egendom)

Gått in med 50/50 (500 000kr vardera?) och resten lån till det nya boendet.

Låtit resten av det egna kapitalet jobba i någon form av sparande MEN försökt hålla/skydda det som enskild egendom tills vidare.

I framtiden med ev barn inblandade och ett stabilt förhållande kanske slagit ihop allt om man då vill dela på allt i all framtid. Ett giftermål löser då automatiskt mycket juridiskt.

1 gillning

Även om det går att hyra ut map. tillstånd från brf-styrelse etc. så hade jag inte gjort det bara pga. krånglet som kan uppstå. Har man tur blir det inte så mycket jobb, men har man otur blir det både mycket jobb och kanske dålig avkastning. Kan ju vara att lägenheten står tom ett tag, eller att hyresgäster som inte kan betala förstör saker eller liknande.

Näe bättre att investera pengarna från lgh på annat håll tycker jag.

Se på bostaden som konsumtion, inte investering. Fundera på behovet eller önskan med nya boendet.
Sälj nuvarande lägenhet vid flytt för du kan bara räkna med att hyra ut den ett år om det är en bostadsrätt.
Försök gå in 50/50 om det går då det är enklast och mest rättvist om ni har ungefär lika lön. Vid eventuell separation delas värdet av boendet lika dvs värdet minus lån om ni inte skrivit samboavtal.
Lägg upp ekonomin efter 4-hinkar-principen.
Lycka till!

Hej…Som det är nu har vi ett lånelöfte på 6milj med kontantinsats 2,1 milj.Men har börjat kolla mer på större lägenheter,känns som att radhus/hus har skjutit i höjden här i Stockholm.

Har bott i lägenheten i 10år och har bra kontakt med hyresvärden/styrelseordf.Enligt honom ska det inte vara några problem att hyra ut halvårsvis så länge vi har en kommunikation.Har en arbetskollega som vill hyra och även en god vän som har ett uthyrningsföretag som ställer upp om det behövs.Flyttar vi ihop så är vi överens om att skriva samboavtal och skuldebrev.Jag känner väl helt enkelt att jag ej vill låsa upp nästan allt mitt kapital i ett gemensamt boende.

Då låter det som du har en rimlig plan och realistiska förväntningar. :+1:

Att ”flytta ihop” är ju också ett väldigt stort steg. Så är nog klokt att behålla lägenheten inledningsvis av den anledningen också.

Låter som ett bra läge att isåfall hyra ut lägenheten en period.

Sen behöver du inte ju inte, ifall du skulle sälja, lägga alla dina ev. sparpengar på kontantinsatsen

Aha så det är en ren investeringsfråga…
Har du koll på hur mycket hyra du får ta ut?
Hur mycket stiger bostäder och hur mycket stiger börsen? Både börsen och bostäder kan vara i en bubbla nu.
Risken borde vara större med så mycket investerat i bostäder, bättre sprida ut riskerna.

Får hyra ut för ca 11000kr möblerad.Har en kollega som vill hyra för 10000kr.Får väl ca5000kr över efter allt är betalt.Tänkte ta dessa 5000 och betala räntan på mitt andra tilltänkta boende,eller investera i lysa.
Vet ju också att över 30000kr åker jag på skatt också.