På sikt kommer en lägenhet hamna i min och min frus ägo. Lägenheten ligger i en norrortskommun till stockholm. Det är en 4:a på 110 kvm och vid försäljning värd någonstans mellan 5 - 5,5 mkr.
Frågan är vad som är bäst.
Sälja lägenheten och använda pengarna för att göra oss själva lånefria och kanske få en del över.
Hyra ut lägenheten. Vet inte vad det går att hyra ut för men kanske 15k-20k i månaden? Till lägenheten hör även en mindre uthyrningslägenhet på ca 15kvm. Egen ingång, toalett, pentry osv. Den inbringar i dagsläget ca 4-5k i månaden.
Det finns flera aspekter att ta i beaktande. Man kan tänka rent ekonomiskt men jag tänker att det ansvar som måste tas om man hyr ut tar tid och energi och skall också räknas in i kalkylen. Jag vet att man kan hyra ut via förmedling som sköter allt men då tar de en avgift, det kanske det är värt?
Det finns säkert fler delar som jag missat att ta upp men som man måste tänka på.
Sälj. De flesta föreningar vill ha medlemmar som bor där, de kanske godkänner uthyrning i upp till två år men då har föreningen också rätt att ta ut en avgift för detta. Vidare slits nog lägenheten mer när den är uthyrd.
Sålt och investerat pengarna och tagit ner lånen lagom.
(Se alla trådar om detta)
2,5% ränta på 5MSEK ger nästan vad uthyrning ger och signifikant mindre bekymmer. Räknar du med bättre avkastning som andra skriver så är det som du ser inte en bra affär för mycket jobb.
Glöm dock inte att det blir skatt på vinsten ( i princip hela beloppet) på 22%.
Antag att ni har ett liknande boende själva, samt aktier för 1 MSEK.
Då har ni (ungefär) 10% av ert kapital i aktier, och 90% i fastigheter. Är det rimligt? (Bortse här från era lån, det handlar om hur er balansräkning påverkas när olika tillgångsslag rör sig i värde)
De allra flesta har allt för stor del av sin förmögenhet, eller snarare i investeringar, i sitt boende, i bostäder.
Sälj lght, och amortera lite om det känns bra och köp aktier för resten.