Behöver lite råd om jag tänker rätt kring att sälja en lägenhet eller ej. Bakgrunden är att vi äger ett hus som vi bor i. Sen äger vi också en lägenhet i samma by som vi hyr ut på långtid.
Lån hus: ca 5,8 msek. Värde ca 9 msek
Lån lgh: ca 2,6 msek. Värde ca 4.5 msek. Inkomst från hyra: 20.000kr/mån.
Kostnad för lgh (ränta och hyra): ca 13.000kr/mån
Amortering ca 15.000kr/mån totalt på båda ställena då vi har så mycket lån
Jag har tänkt att försöka sälja lägenheten i vår. Försökte för några år sedan men då stack räntorna och den blev inte såld. Sen dess har den varit uthyrd. Det känns bra att sälja då vi får loss pengar att sätta över till börsen istället, slipper amortera så hiskeligt och kan istället investera mer av vår lön.
Sen kommer ibland funderingarna, gör jag rätt? Bör vi skippa sälja och istället hyra ut vidare? Jag tänker att jag fattar rätt beslut men vill gärna höra era kloka tankar om det.
Det låter som att du tar ut en oskälig hyra. Kan du motivera en så pass hög hyra om det hamnar i hyresnämnden? Det påverkar ju om det är vettigt att behålla den eller inte.
Räknas amortering som en driftkostnad vid uträkning av hyra? Den är inte med i min kalkyl här i inlägget men med i kalkylen för att räkna ut kostnaden för hyresgästen. Givet detta så bör det inte vara en oskälig hyra.
Att hyresgästen ska betala din amortering känns väldigt märkligt. Hyran ska väl täcka kostnader du har för lägenheten och amortering är inte en kostnad utan ett sparande. Sedan ska man ju såklart gå plus på uthyrning men att räkna med amorteringen känns fel.
Ska inte ha med ränta eller amortering alls. Det ska vara en skälig avkastning på lägenhetens värde. 5% på 4,5miljoner är strax norr om 18 000/ månad + avgift till föreningen. Så borde vara ok om inte lägenheten faller i pris.
Tack för svar. Min plan är ju att sälja, så frågan är om det finns något som jag inte tänker på som gör att jag borde behålla lägenheten?
Kan jag sälja till värderat pris så får jag loss ett par miljoner, kan amortera ner på villan och/eller lägga in summan i fonder, så så långt jag kan tänka bör det vara den bättre affären här.
Om man då inte fokuserar på summan man hyr ut för så är det ju en ”säker inkomst” att hyra ut men åtminstone så länge du har lån på lägenheten så är det också en risk att äga den.
Det är ju en risk att ha pengar på börsen också så klart.
Lägenhet tycker jag medför större risk än hus då du är i klorna på styrelsen i föreningen och måste lita på att de sköter ekonomin och boendemiljön på ett bra sätt.
Jag är i liknande sits och har planerat sälja lägenheten nu till våren om läget på bostadsmarknaden förbättras. För min del tänker jag att i slutändan är det min egen bedömning främst av risk, fomo att ha den kvar med stabil inkomst från hyresgäst varje månad samt en potentiell värdeökning och fomo att ha mer pengar på börsen istället som avgör.