( Ränta )Sälja Lägenheten eller Köpa ut den?

Hej!

Mitt fasta ränta på lägenheten går ut i slutet av året.

Så min fundering är. Är det smart att köpa ut lägenheten så det inte är några lån kvar eller ska man bara sälja och ta ca 150k i förlust.

Det är ca 70% belåning på lägenheten kvar.
Lägenheten är byggt 2019 så föreningen är hög belånad.

Antingen säljer jag den,/ hyr ut den vissa tillfälle så det kompenserar eller så lösa av lånet.

För jag vill inte betala 6000 kr i räntan det känns som bortkastade pengar. Just nu betalar jag drygt 1200 kr i räntan.

Va tycker du?
Tacksam för svar och upplysningar.

Du behöver ju fortfarande någonstans att bo. Var har du tänkt bo om du säljer lägenheten?

Som ovan, bo behöver man ju.

Varför köptes du lägenhet från början? Hur såg budget och tankar kring räntor ut då?

Betalar du av lånet direkt, ingen ränta. Kan vara bra,
Men det beror ju på din situation i övrigt. Tömmer du alla dina sparkonton då?

Sälja och ta en förlust, du vet ju inte ännu vad förlusten blir, men säg att den är 150 000, vad innebär det för din situation i övrigt?

En ökad ränta som går från 1200kr till 6000kr per månad är ju något man behöver räkna med i någon form om man har lån på sitt boende. Givet att du vill bo kvar, så skulle du, om räntan är samma, så kan du bo i ca 2,5 år innan du ”slängt” samma pengar i sjön på räntan som på förlusten. Sen kan ju det såklart bli en högre ränta etc.

Hej!
Jag förstår helt klart vad du menar jag är i liknande situation som dig och börjar också laborera med all rätt.

Betalade 1500kr ränta innan då jag köpte min lägenhet för 2 år sedan och har nu plötsligt en chockränta på 6000kr. Dessutom ska styrräntan öka ytterligare till sommaren. Känns som du nämner pengar i sjön.

Först tänkte jag stå ut året ut, men i med att riksbanken backade förra veckan om att det endast gällde 2023. Nu säger dem det kommer gälla fram och hela 2026 så har man börjat tänka om. Mitt förtroende för svensk ekonomipolitik är väldigt låg. Framförallt inte när vi ger ut elbidrag brett och sänker statskassan samt i effekt måste öka styrräntan som drabbar utsatta individer. Tror man gör det lätt för sig med att öka styrräntan i brist på fantasi och andra lösningar.

Åter till frågan det vikigaste är att du överväger alla scenarion. T.ex min bostadsavgift och ränta = 10500kr i mån. Då får man överväga, hittar man en liknande lgh för samma pris osv.

En bra strategi är som du nämner. Hittar du en billig hyreslägenhet och du kan hyra ut din egna - Go for it!
Som körsbäret på glassen får du tillbaka 30% av räntan sen vid deklarationen som du cashar in. Win/Win!