söker mig till er för tips, råd och stöd i situationen jag försatt mig i och som jag känner mig ganska rådvill över…
Jag och min sambo köpte en stor 4:a, bostadsrätt, i Stockholm på toppen hösten 2021. Nuvarande lån är ca. 4 500 000 kr och insats på 1 950 000 kr där vi gått in med hälften, 975 000 kr, var. Vi köpte såklart med inställningen att kunna bo där i 5 - 10 år.
Vårt förhållande är på väg utför och även om vi aktivt jobbar med det i form av parterapi m.m. så känns situationen så pass ohållbar för närvarande och har gjort det senaste året vilket gör att jag i det här läget behöver se över alla tänkbara alternativ.
Då till min fråga, vad göra med lägenheten?
Hyra ut i andra hand ett år och sälja sen? Priset kan ju gå både upp och ned samt att det hindrar oss att köpa en lägenhet på egen hand plus att vi inte blir “färdiga” med varandra.
Sälja tillsammans med 10-20% förlust? Vi skulle troligtvis förlora ca. 300 000 - 600 000 kr av våra 975 000 kr i kontantinsats vardera. Med pengarna som är kvar samt lite besparingar från våra ISK skulle vi kunna köpa oss varsin 2:a. Men eftersom vi köper från en större till varsin mindre lägenhet så kommer vi inte få tillbaka pengarna när väl priserna vänder upp. Å andra sidan kommer båda få en mindre boendekostnad per månad = kan investera mer i pengamaskin på nordnet/avanza.
Köpa ut sambo ur lägenhet? Mina totala besparingar och investeringar utanför lägenheter uppgår till ca. 1 800 000 kr. Dessa har ju precis som bostadsmarknaden gått ner 10-20%. Även om det hade gjort ont kan jag tänka mig överväga att sälja av en del av innehavet för 975 000 kr för att köpa ut min sambo. Jag har förmånen att ha en hög lön så jag hade klarat att bära de löpande kostnaderna (ränta, amortering & avgift) på ca. 25 000 kr i månaden samt lånet på 4 500 000 (behöver ej låna mer än 4,5 ggr min årsinkomst). Fördelen med det här alternativet är att om jag träffar någon ny i framtiden så behöver vi inte tänka på bostad plus att jag definitivt tror att om 2-5 år så har jag säkert tjänat 1-2 miljoner även om det aldrig har varit tanken eller meningen (Tror att börsen ger bättre avkastning). Nackdelen är som sagt sälja innehav för 975 000 kr plus att ha 25 000 kr i månadskostnad istället för 10 000 - 15 000 kr om jag skulle hyra eller köpa en mindre bostadsrätt = Sparar 10 000 - 15 000 kr mindre varje månad. En 4:a känns också lite saftig och onödig som ungkarlslya.
Andra alternativ eller vinklar som jag inte har tänkt på?
Hoppas det här var någorlunda förståeligt förklarat. Om det är någon mer info som behövs så säg gärna till. Jag ber också om respekt och förståelse för min situation. Vissa läxor går inte att läsa sig till. Det är väl tur i oturen att det här hände när jag är ung. Jag försöker att tänka positivt även om det är svårt vissa dagar.
Om du köper ut din sambo så är det rimligt att du köper hens halva till nuvarande marknadspris. Utöver det så spelar det väl ingen roll om ni kör alternativ 2 eller 3. Hen får ju i princip lika stor summa oavsett, så det blir du som får välja.
Ni köpte en lägenhet för 6450tkr som ni äger 50/50. Nu bedömer du att den sjunkit i värde med 15% till kanske 5500tkr. Då är hens del värd 2750tkr. I alternativ 3 tar du över lån med en skuld på 2250tkr och betalar 500tkr i mellanskillnad. I alternativ 2 säljer ni lägenheten på öppna marknaden för 5500tkr, betalar av lånen på 4500tkr och får ut 1000tkr att dela på, dvs 500tkr var.
Jag hade inte velat ha en gemensam investering med ett ex. Alternativ 1 verkar väldigt jobbigt.
+1, samt jag hade inte heller velat höfta en värdering inför att du köper ut henne. Om ni inte kan rädda relationen så sälj lägenheten och låt marknaden sätta prislappen så slipper någon av er känna att den gjorde en dålig affär eller blev lurad.
Som någon skrev ovan, de objekt ni kommer köpa har också tappat i värde.
Köp absolut inte innan ni sålt.
Utifrån att inflationen är fortsatt hög och Riksbanken förutspås höja räntan ytterligare innan denna förhoppningsvis börjar falla tillbaks upplever jag 12 månader som en alltför kort period för att hoppas på en markant uppgång av bostadspriserna.
Om du säljer och köper på samma marknad så bör effekten bli densamma på lång sikt, men upplevelsen av kortsiktig förlust är svår att undgå.
Som @meros och @emilv skriver är min ingång också. Jag hade sålt (om ni nu väljer att gå skilda vägar) och svalt den förtreten samt noterat att den mindre lägenhet jag sedan skaffar också blivit billigare än den var hösten 2021. Dessutom ger detta dig valmöjligheter. Du kan välja vilken mängd slantar du går in med, välja plats etc. Kanske finns det andra saker du överväger som matchar t ex pendlingstid etc bättre.
Som andra skrivit, jag hade tagit smällen och låtit andra sätta prislappen och fått ett avslut.
Det finns ingen som vet vart marknaden kommer ta vägen, men det finns scenarion tex där huset faller och inte återhämtar sig på länge om räntan blir allt högre och består högt. Det är inget orimligt scenario.
Om det sker, blir ni båda omöjliga för nya lån och blir fast med lägenheten potentiellt under lång tid. 90-talet var en sådan tid, så det har hänt tidigare.
Att skilja sig är bland det dyraste man kan göra, det finns sällan sätt att komma undan från det.
Väljer du att hyra ut eller köpa loss lägenheten så var beredd på att det kan svida rejält. Det kan ju också gå bra, men är ni beredda på att ta risken att det blir riktigt surt?