När jag fick mitt första jobb vid 24 års ålder började jag spara till kontantinsatsen för att kunna köpa min första bostad. Några år senare ville jag och min sambo uppgradera till en lägenhet med bättre läge och högre standard. Vi köpte en relativt nyproducerad bostadsrätt i ett populärt område, ganska centralt där vi bor. Vi betalade utgångspris, och då såg det ut som att liknande lägenheter gått för lite mer – vi trodde vi gjorde en helt okej affär.
För ungefär sex månader sedan köpte vi ett hus med långt tillträde (över sex månader). Vi kände oss trygga med att vi skulle hinna sälja lägenheten i tid. En mäklare värderade den lite lägre än vad vi köpte för, men det kändes ändå rimligt. Vi räknade med viss förlust – men absolut inte vad som skulle komma.
Nu har det gått fyra månader, och intresset för lägenheten har varit riktigt lågt. Vi har sänkt priset flera gånger utan resultat. Vi har nu bytt mäklare, men mäklaren föreslår att vi går ut med ett pris som skulle innebära en förlust på cirka 550 000 kronor.
Det här hade vi inte räknat med. Vi var beredda på en mindre förlust, men inte en halv miljon. Om vi säljer till det priset blir vi tvungna att låna pengar av våra föräldrar för att kunna flytta in i huset. Det känns riktigt tungt – särskilt eftersom vi båda sålt våra fonder som vi sparat i ca 10 år för att få ihop till huset. Vi trodde att vi skulle ha några hundra tusen över efter försäljningen, inte stå och känna oss nollställda.
Så min fråga är: Hur hade ni gjort i vår situation?
Har någon här varit med om något liknande och behövt ta en stor förlust på en bostadsförsäljning? Hur tog ni er vidare?
Det känns så jobbigt att vara 30+ och behöva börja om ekonomiskt efter att ha sparat i nästan 10 år
Har varit i en liknande situation och då var enda lösningen att bita i det sura äpplet och sälja emd förlust (400kkr). Alltför många tror att en köpt bostad är en garant för ett pris men så är det inte. Marknaden svänger och att hitta köpare kan vara svårt…
Dubbla boenden med dubbla kostnader blir snabbt ett dråpslag på privatekonomin. Visst, har man tur får man hyra ut ett tag men det kräver föreningens godkännande och att hitta en bra hyresgäst kan vara nog så tufft.
Vidare så är det inte troligt att värdet på läge hdten formligen exploderar på kort sikt, marknaden är annorlunda nu än för npgta år sedan och många tidigare värderingar ligger flera hundra tusen för högt. Men tar man förlusten så får man ju göra avdrag på skatten, slipper extra utgifter och kan aif börja spara igen.
Fast era tillgångar är ju inte på 0. Ni har ju tillgångar, i form av ett fint stort hus som hade varit omöjligt för er för tio år sen. Så ni HAR kommit framåt, även om det inte känns så när ni ser kontosaldot. Plus att ni har humankapital som Jan brukar kalla det - ni är unga och friska (gissar jag) och ni har kunskap om sparande.
Jag skulle sälja med förlust och gå vidare. Den mentala bördan av en osåld lägenhet är värre än att behöva leva lite knapert ett tag.
Tungt, men det har varit mycket värre. På 70-talet var det många som tvingades ge bort sina bostadsrätter och i början av 90-talet rasade fastighetsmarknaden samman totalt. Då tvingades många att sälja sina bostäder långt under vad de hade i skuld, en skuld som de sedan fortsatte att amortera av på i många år därefter. Tyvärr är det nog endast vi gamlingar som minns och därför alltid är försiktiga och redo för nästa smäll.
Kanske ett alternativ kan vara att hyra ut lägenheten i 1-2 år, så den inte kostar pengar, medan ni hittar rätt köpare? Föreningen måste tillåta uthyrning av skälet att lägenhet är svårsåld. Ett sådant skäl togs särskilt upp i förarbetena när brf-lagen om uthyrning ändrades från ”särskilda skäl” till bara ”skäl”. Det borde vara neutralt för banken om ni kan visa på inkomster från uthyrning som finansierar den medan ni arbetar med att få den såld.
Hur ser det ut att sälja huset till någon annan? Har ni felväderat eran lägenhet kanske det är rätt att backa på beslutet och vänta några år till med flytten. Vill egentligen inte spekulera i om det är bättre eller sämre ekonomiskt då det kan falla ut hur som.
Yes. Min man gick bort och det var inte läge att bo själv med två små barn i omodernt hus på landet. Sålde till förlust men fick tillräckligt för att kunna lösa lånet. Egna insatsen var dock borta. Känslomässigt hade jag andra saker att tänka på då. Och när jag landat efter några år så var jag också 30+ och fick ”börja om från början”.
Köpte ett renoveringsobjekt tillsammans med ny partner och har lagt mycket tid och pengar på det. Tack vare klokskaper från detta forum, Fru Efficient Badass och Mr Money Mustache så är jag i dagsläget (7 år senare) på god väg mot FIRE (35% i mål).
Livet har sina upp och nedgångar, det är bara att arbeta vidare mot sina mål. Lycka till!
Blev precis samma här. Lagt 3,1 miljoner på vårat hus sedan 2017. Nu blev vi tvungna att sälja pga sjukdom och flyttar till lägenhet.
Vi sålde för 2430000kr och skrev kontrakt igår. Hade värdering på 3 miljoner vid årsskiftet. Det är bara börja om från början
Huvudsaken är att man trivs och kan se alla fördelar. Att leva kostar pengar, man kan inte tajma alla saker i livet. Pengar kommer och går. Så länge man klarar sig och har sina nära och kära.
Vi får börja om nästan från noll. Jag är 40, men känner att det finns viktigare saker i livet än att hänga upp mig på att jag gått med stor förlust. Jag får inte tillbaka pengarna ändå.
Om det är 2 månader kvar, då kanske det händer något som minskar förlusten. Men, även om det inte gör det, så går man vidare. Jag gjorde en förlust på ca 200 000 för drygt två år sedan, för att kunna flytta ihop men min sambo i en större lägenhet. Inga kvarstående skulder men tråkigt ändå. Jag räknade ändå att jag skulle göra en bra affär med tanke på att jag renoverade min gamla lägenhet. Men tajmingen var fel helt enkelt. Jag funderade på att hyra ut lägenheten men banken tyckte inte om det. Att hålla på och älta i hur jobbigt det är ger inte några pengar tillbaka, jag lovar. Har man varandra och hälsan så har man det som krävs för att klara utmaningen. Ju snabbare nu släpper lägenheten dessto snabbare kommer ni att anpassa er till den nya situationen och slut tänka på förlusten. Höll inte plats i er liv till något som inte finns. “This too, shall pass”.
Så varför köpte ni innan ni hade fått lägenheten såld?
Dra er ur husaffären om det är möjlig, eventuellt hyr ut huset och vänta in bättre läge o sälja.
Sälj inte med en sådan förlust. Hyr möblerarat under en tid så ni får ihop till räntan och avgift. Marknaden vänder om något år. Så länge ni inte sålt…inga förluster.
Ni har alltså 2 bostäder och måste sälja 1. Hur viktigt är just detta hus för er? Om inte kan man ju prata med säljaren och lägga ut även detta till försäljning och sf om det är mer lättsmält
Liten tröst men ni bör iaf få 75 000 kr tillbaka på skatten.
Om en person säljer en bostad med 500 000 kr i förlust, får den göra 50 % avdrag för förlusten i deklarationen, enligt svenska skatteregler för privatbostad.
Uträkning:
Förlust: 500 000 kr
Avdrag: 50 % = 250 000 kr
Skatteåterbäring: 30 % av 250 000 kr = 75 000 kr tillbaka på skatten
Förlust på 500 000 kr ger alltså 75 000 kr i sänkt skatt (förutsatt att personen har tillräcklig inkomst/skatt att kvitta mot).