Ibland blir det fel med husköp. Timing, läge eller något annat blev inte rätt. Speciellt under coronahysterin kanske det fattades beslut som inte känns lika bra idag. Tankarna på att sälja och gå vidare börjar dyka upp. Hur stor förlust skulle du kunna acceptera i kronor räknat om du sålde ditt hus?
Det är stor skillnad på om det är marknaden som sviker, vad jag köper istället, om grannen bränner bildäck på tomten, om det är svartmögel i hela kåken eller vad annat som kan spela in.
Men nu har jag bott här i 21 år, så har jag inte kommit på problemet hittills borde nästa flytt bli ganska genomtänkt och planerad den också.
Sitter du i sitsen att förlorade pengar även inkluderar 15% i egen insats så måste du bo kvar eller flytta till hyresrätt då är det nog ett lätt val så länge det inte är risk för hälsa och liv
Det är lite skillnad (i vart fall känslomässigt) att torska en miljon på ett hus som kostade 10mkr jämfört med ett som kostade 1,5mkr.
Man måste också ta hänsyn till ekonomin i övrigt och det nya boendet.
Att sitta kvar i ett boende som evt. inte kommer att öka i värde medan massa andra möjligheter missas är ett typiskt exempel på potentiell sunk cost fallacy.
Med det sagt behöver man inte sälja på den absoluta botten men det är ingen som vet säkert vart de reala priserna tar vägen i framtiden. Under tiden har man kostnader för boendet och om det inte underhålls och renoveras kan värdet minska ytterligare.
Beror på. För oss som klev in i hus för 1,5 MSEK i dagens penningvärde totalt investerat för länge sedan (en annan tid) har det helt klart varit en riktigt bra placering vi samtidigt kunna nyttja att bo i.
Senaste Kåken är numera värd häraden 5,5 MSek. (Nåja. 12% räntor på 5 år +amortering i början var inte jättekul…)
Ganska ointressant för hus handlar om att bo i å när man gör de så bor man där hyfsat länge… Så de är stort sätt då näst intill omöjligt att gå back…
Säljer gör man för man hittar något mer passande eller man gillar de mer…
Knappast omöjligt, speciellt realt efter räntekostnader, underhåll och med hänsyn till kapital som bundits i boendet och som kunde ha legat placerat i något annat istället.
Vi håller på att bygga nytt och ska sälja vårt om sisådär ett år. Vi har under 50% belångingsgrad så ekonmiskt blir det ingen förlust.
Men är bostadsmarknaden däremot fortsatt dålig, så funderar vi på om vi ska vänta med att sälja. Förmodligen hyr vi ut. Innan kraschen såldes grannhusen för 9.5 och 8.8 miljoner. Enligt Booli är vår värd runt 8 nu. Det kan vara värt vänta en tid beroende på vart trenden verkar gå.
Så jag valde alternativet att jag inte vill sälja till förlust 0-100tkr för jag vill gå med mer i vinst, hehe.
Den frågan har för många variabler för att gå att svara på.
Det är högst personligt för varje svarande. För min del har jag ingen anledning att sälja alls. Så jag säljer inte alls.