Sälja bostadsrätten med förlust?

Hej,

Har funderat fram och tillbaka, men skulle vilja ha lite input på hur vi ska agera.

Säljer en bostadsrätt på en fin gata i centrala Göteborg. Högsta våningen men ingen balkong, låg avgift, el ingår i avgiften, renoverad för ca 5 år sedan mm. Kort sagt en bra lägenhet i en bra förening.

Men tyvärr får vi inte lägenheten såld! Intresset är minst sagt svalt. Vi var beredda på att gå ner i pris och sälja med förlust, 2-3% mindre än vad vi betalade. Nu har vi bara fått bud på 10% mindre. (Värderingen på Booli ligger ca 1% högre än vad vi gav för den ska sägas…)

Saken är den att vi inte bor i vår lägenhet och vi har inte lust att betala för en tom lägenhet eller att hyra ut den i andrahand med allt jobb det innebär. Så det är inte akut att sälja men vi vill gärna bara bli av med lägenheten.

Vad tror ni? Är det värt att hyra ut i andrahand nåt år och hoppas att räntorna har lugnat ner sig lite? Eller ska vi bita i det sura äpplet och sälja med 10% förlust?

Tacksam för lite input hur vi kan tänka…

1 gillning

Ruskigt svårt beslut.

1. Att hyra ut en BR är ett betydligt mindre problem än att hyra ut ett hus. Välj en hyresgäst med goda referenser samt be BRF:en om lov men få vill nog hyra mindre än ett halvår i taget eller kanske ett år.

2. Ni sitter hur som helst i en betydligt bättre sits än de som måste sälja men varje försäljning som genomförs till ett lägre pris än den förra lägenheten som såldes i ert område blir ett nytt referenspris.

3. Går vi in i en lågkonjunktur så betyder det inte automatiskt att bostadspriserna går upp bara för att räntan lugnar ner sig så väntan kan bli längre än ni räknar med.

4. Turen kan vara på er sida och plötsligt dyker det upp en köpare som vill bo just precis där och då kan ni missa en affär om ni har en hyresgäst i lägenheten.

5. Om inflationen ligger kvar på hög nivå så förlorar ni köpkraft genom att inte sälja snabbt.

Personligen biter jag nästan alltid i det sura äpplet och säljer en aktie eller fond som inte har gått i rätt riktning men i det här fallet så rör det sig förmodligen om mer pengar.

7 gillningar

Min sambo köpte en br innan finanskrisen 2008, marknaden sänkte den 10%. Hyrde ut den i 5 år fick igen sina pengar.
En bra hyregäst i fyra år och en katastrof i ett år.

Jag hade vägrat förlora mitt kapital och hyrt ut den.
Risken är dock större nu då man knappast kommer få stöd av lägre räntor?
Men när stormen lagt sig kommer marknaden hämta sig, frågan är bara när?

1 gillning

Kommer ni att vilja bo i lägenheten i framtiden?
Är svaret Ja, hade jag försökt behålla den. (Om ekonomin tillåter)
Är svaret Nej, hade jag sålt den.
Surt nu men kan bli ännu surare sen……

4 gillningar

Ja men problemet är att jag inte vet om vi får hyra ut i mer än två år för föreningen…

1 gillning

Vi kanske skulle vilja bo där i framtiden när barnen ska gå gymnasiet eller liknande, men känns jobbigt att hålla på en lägenhet för att man kanske vill ha den om femton år typ…så svar nej då köper vi hellre en lägenhet om vi vill flytta in till stan igen i framtiden :nerd_face:

1 gillning

Låter klokt! Det är såpass långt fram. Så hade jag nog tänkt. :grinning:

2 gillningar

Jag antar att ni flyttade till ett annat boende, varför sålde ni inte i ”samma marknad” i samband med det? Man får inte stirra sig blind på det enskilda objektet, om ni köpte er nuvarande bostad till lägre pris pga nedgången kan ni ha tjänat på det i kronor och ören.

Oavsett om ni binder upp kapital eller betalar ränta för lägenheten blir det ju snabbt ganska mycket pengar ni blöder.

Det är också i princip omöjligt att avgöra om någon kommer sunka ner lägenheten, oavsett referenser. Många av de till synes normala människor ni går förbi på gatan har misär hemma. Sedan vet jag inte heller riktigt vilka alla tänkt hyra ut sina lägenheter till… väldigt vanligt råd.

Du lyckas sälja den bättre än vad jag förmodar mäklaren verkar kunna göra … Mäklare är inga säljare, dem är bara ordermottagare i en tjurmarknad.

Om jag var i er situation så hade jag:

1. Diskuterat med föreningen om uthyrningskontrakt. Trots ev. stadgar så är situationen annorlunda nu, utnyttja det.
  2. Annonsera själva på blocket eller övriga forum för uthyrning. Träffa personerna och gör den koll på dem som ni vill.

Potentiellt passiva inkomster är något att enligt mig eftersträva, samt så är det ju kul att träffa människor och bära ansvaret som hyresvärd.

Samt att hyresgästerna blir ju potentiella köpare också.

Räkna inte bort er bara.

Om ni ändå vill sälja så fick du iallafall mig tillräckligt intresserad av att läsa mer om objektet… Skicka gärna info.

Ja nu såhär i efterhand hade vi ju gärna sålt i augusti förra året :crazy_face: Men vi byggde ett sommarställe som blev klart juni 2022 som vi nu vill bo kvar i. Planen var att testa att bo ute på landet ett år för att se hur vi trivdes, och sälja sedan. Men marknaden förändrades ju rätt drastiskt fram tills nu…Vi räknade med höjda räntor och en eventuell förlust som sagt, men inte så här höga räntor och så stor förlust :grimacing: Lätt att vara efterklok.

Och ja, jag är skeptisk till att hyra ut pga att det kan bli ganska stort slitage på en lägenhet på två år. Då kanske det tillkommer kostnader vid en framtida försäljning eftersom man måste måla om mm. Om priset har gått ner mer än 10% om två år, plus kostnader för ommålning etc, plus tiden det faktiskt tar att vara “hyresvärd”, så undrar jag om det inte är mer värt med sinnesfrid istället. Vi är en småbarnsfamilj med 2 under 5 år kan jag tillägga :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jo det är ungefär så vi tänkt att göra, jag tror att uthyrning upp till 2 år kommer att godkännas av styrelsen men det är svårt att förutsäga vad som kommer sen. Hade det varit så väl att man kunde ha en passiv inkomst hade det varit en annan femma, men i dagens ränteläge blir det så små summor eller plus minus noll.

I dagsläget är det mer en börda än kul att vara hyresvärd då vi har småbarn och bor ganska långt från lägenheten. Hade man inte bott i en BRF och vetat att man kunde “göra som man vill” kunde man ha försökt hitta en bra långtidsuthyrning.

Bit i sura äpplet och sälj. Ingen vet vad bostadspriserna är inom 1-3år.

Efter pandemirusning och nu dykande priser känns läget mer osäkert än någonsin.

Personligen hade jag grämt mig MER om jag behållit och sen fått sälja med ännu större förlust + besväret + tankemödan/ångesten under tiden innan det blev sålt.

Så sälj och gå vidare hade jag gjort. Som man säger ”bättre en fågel i handen än 10 i skogen” på något sätt.

5 gillningar

Jag gissar att svaret här är att man ville spekulera på en större vinst och nu…

Hade utan tvekan tagit förlusten idag, mycket lite tyder på att marknaden markant kommer förändras inom något år. Att vara hyresvärd, eventuellt se marknaden gå ner mera? Förhandla med föreningen?

Fokus på barnen, familjen och så ta nya tag den dag ni behöver en lägenhet.

Undantaget skulle vara ifall försäljning sätter er i en sådan sits att ni skulle ha svårt att köpa en ny bostad p.g.a förlorad insats.

1 gillning

Nej, så dumma var vi faktiskt inte :stuck_out_tongue_winking_eye: Vi borde sålt när vi flyttade, men ville “provbo” ett år då vi inte visste om hus på landet-livet var något för oss. Tidsrymden är mellan juni -22 och nu och det har hänt mycket på bostadsmarknaden sedan dess :crazy_face:

Ja, ju mer jag funderar desto vettigare låter det. Vi är ju relativt unga så man kanske kan investera lite smart och “nolla” förlusten på nåt decennie eller så…Och ja, hellre 10% förlust nu än dubbelt upp sen + massa jobb med uthyrning under tiden… :nerd_face:

Vi hade en lgh i Sthlm som vi för två år sedan blev tvungna att sälja med 150.000 kr i förlust. Styrelsen tillät endast uthyrning i ett år trots att det var till vår dotter.
Vi överklagade till hyresnämnden men där förlorade vi tyvärr.
Jag har fortfarande svårt förstå deras stelbenta hållning som starkt påverkar någon annans privatekonomi.

1 gillning

Man måste kunna tolerera problemen som ens investeringar (för det är precis vad det förvandlas till när du väljer att hålla för att inte själv bo där) för med sig som @janbolmeson brukar säga. Att hitta och hantera hyresgäster samt det de eventuellt lämnar efter sig är ganska långt ner på min lista över favoritproblem om man säger så.

Det problemet hade ni löst genom att göra henne till 10% delägare. Lite sent påtänkt nu, men kan vara bra att veta för andra i samma sits.

1 gillning

Förlåt, men här bör väl allt ansvar ligga på er? Förutsätter att stadgarna inte ändrades under tiden ni bodde där, samt att föreningen generellt varit väldigt restriktiv gällande andrahandsuthyrning?
Det ska ju inte ligga i föreningens intresse att underhålla Er privatekonomi…

Skulle säga att ni tar smällen nu & går vidare. Det är ingen naturlag att priserna ständigt ska öka. Sen vet man inte hur framtiden ser ut. Mycket talar för lite tuffare tider här framöver, själv hade jag nog sålt och försökt gå vidare med livet.

Lycka till & håll oss gärna uppdaterade kring hur det går.

Mvh,

1 gillning