Extra bolån för investering?

Hej,
Vill rådgöra med er gällande att använda sitt bolån för en investering. Jag hoppas även tråden kan hjälpa andra som får en sån här möjlighet.

Jag har en bostad i centrala stockholm med ett högt bolån på 7m. Låt oss kalla detta för Bolån 1.

Min partner och jag ska för första gången flytta ihop och har fått ett bolån tillsammans på ca 7m för en ny bostad. Låt oss kalla detta för Bolån 2.

För att klargöra, har banken godkänt Bolån 2 på ca 7m, och behålla Bolån 1 utan att behöva sälja bostaden. Detta pga våra goda inkomster.

Jag förstår att detta lämnar aktieområdet och går mer in på bostadsmarknaden i mån av spekulering, men med tanke på de trådar och kommentarer jag läst här i forumet så förstår jag att bolån ska ses om en bra grej om man kan hantera räntekostnaderna.

Alternativ 1 är att sälja min bostad och lösa upp Bolån 1 och investera potentiell vinst i den nya bostaden/aktier/annat kul.

Alternativ 2 är att behålla bostaden, hyra ut den (knapp vinst på uthyrningen, men räkna +/- 0 med dagens räntor), och hoppas på att sälja i en bättre marknad. Med tanke på läget för Bolån 1 hoppas vi på en bra värdeökning. Jag förstår att det finns många andra risker med detta som är svåra att förutspå, tex vad händer om hyresgästen är katastrof, inte betalar och man har ränta på två bostader som leder till en tuff månad med avgifterna.

Vad tycker ni? Är väl medveten om att mycket handlar om precis som banken säger, kan man hantera eventuell räntehöjning och att man aldrig kan räkna på hyresintäkter. Men baserat på bostadsutvecklingen i centrala stockholm, ser jag Alternativ 2 som något intressant dock med hög risk. Jag tänker också att man kan sälja i värsta fall, dock kanske i stress

Välkommen till forumet och grattis till fin inkomstnivå! :smiley:

Har du kollat om föreningen ens tillåter andrahandsuthyrning?

Jag tycker att det låter ganska dumt att behålla höga lån på en bostad man inte bor i, enbart för att hoppas på prisuppgång. Uppsidan är för liten. Jag är inte heller säker på att bostadsmarknaden ska trumfa aktiemarknaden framöver.

Är det inte helt enkelt enklast och lugnast att avyttra bostad 1 och fokusera på den gemensamma i bostad 2? Då får du ju loss vinsten och investerar den på börsen.

Hojta om jag missuppfattade något.

tillägg: Jag utgick från att vi pratade om en lägenhet, men det kanske det inte är. Är det ett hus kommer ju saken med uthyrning i en annan dager.

5 gillningar

Stort tack - uppskattas! :smiley:

Japp, inga problem.

Intressant. Jag räknade på mäklarstatistik.se på områdets värdeökning och fick ut ca +6% varje år sedan 2005. I det syftet har du rätt. Frågan är i så fall om hyresintäckterna då kan väga över den höga räntan och addera på RoI. I detta fall kan man göra en exempel beräkning på ca 5000:- i vinst varje månad på uthyrning innan skatt, vilket är en årlig inkomst på 60,000:- innan skatt. I snitt räknade jag då på en 8% RoI varje år.

Jag tänker ifall man kan räkna bolånet som en “hävstång” i mån av de pengar man får från banken, är det inte mer i vinst att satsa på bostäder än aktier med avseende på skillnaden på summan?

True, men se ovan. Om man även räknar in vinstskatten som man betalar på försäljningen av bostad 1.

Stämmer, det är en lägenhet i mitt fall. Tänker att även hus kan vara intressant för de andra.
Uppskattar ditt svar även! :grinning:

Vill även lägga till att vi bortser från vad som är moraliskt rätt i detta, dvs “att hyra ut ska inte vara i vinstsyfte för befolkningen osv”. Ser på detta endast från ett investeringssyfte.

Mer tankegods: Andrahandsmarknaden är ju också reglerad, dvs du får inte ta ut för mycket av din hyresgäst. Sedan finns det säkert vägar runt detta, men till syvende och sist får man väl helt enkelt räkna på det och väga in de eventuella problem det också kan innebära.

Jag hade nog bara behållt under de förutsättningarna om det fanns skäl att behålla lägenheten av andra skäl, typ om relationen känns osäker eller om en släkting ska plugga i stan tillfälligt etc.