Har precis hittat hit till denna forum och wow säger jag bara! Så mycket bra och kloka råd. Nu behöver jag er hjälp kring hur jag agera med mina investeringar och blancolån
Är 25 år gammal och har precis köpt min första lägenhet för uthyrning. En 2a i Sthlm, 15min från city. Lägenheten kostade 1395000kr.
För att finansiera lägenhetsköp tog jag ett blancolån på cirka 100 000 då jag ville komma in i bostadsmarknaden men samtidigt ville jag tjäna pengar på mitt boende. Därav kände jag att det var rätt att ta ett blancolån. Räntan på blancolånet ligger på 5,10%.
Efter att alla utgifter är betalda tjänar jag ungefär 5000kr på min lägenhet varje månad, ink skatt som är inräknat. Utöver det sparar jag 7500kr från min lön varje månad.
Jag investerar i aktier samt fonder varje månad men mestadels fonder, specifikt småbolagsfonder. Nu när börsen har backat cirka 30% sen årskiftet vill jag investera så mycket pengar som möjligt in i mina favoritfonder. Jag ser detta som en perfekt möjlighet att bygga en rejäl grund i min portfölj. MEN samtidigt vet jag att det vore bra om jag amorterade bort blancolånet så fort som möjligt just för att räntan är hög. Samtidigt känner jag att jag vill investera och bygga upp min portfölj nu när börsen backar. Kan inte bestämma mig. Jag vet att min investeringsstrategi skriker högrisk och det är inte vad som predikas i detta forum, men jag tänker att jag är 25 år gammal och om det finns en tid då man ska ta risker så är det nu man ska göra det!
Förlåt för ett grötigt inlägg, ville bara få ut mina tankar✌️
Nu till min fråga hur hade ni agerat? Vad vore smartast enligt er?
Lätta 5% i “avkastnng” på att avbetala. Grym nattsömn som bonus. Dessutom är beloppet så pass lågt att du ganska snart kan gå in på börsen igen och då troligen i en tid som känns lite mindre velig och mer överskådligt kring varthän det pekar.
Skulle som de andra säger prioritera amortering. Om det bara är 100000kr så går det fort om du kan amortera de 7500kr extra varje månad. Som det ser ut nu är det nog svårt att slå 5,1% i avkastning på börsen.
Är sjukt nyfiken på hur du hittade en ägarlägenhet i närheten av Stockholm för så lite pengar! Det låter för bra för att vara sant. Finns det fler till salu där?
Stort tack för alla svar! Jag håller med er. Allt jag behövde var en push åt rätt riktning och nu har jag fått det. Det blir nog att amortera bort lånet så fort som möjligt och sedan satsa på investeringar igen.
Det är en bostadsrätt med en förening som tillåter andrahandsuthyrning. Det står klart och tydligt i BRFen stadgar att andrahandsuthyrning är tillåten utan begränsningar.
Var först intresserad av ägarlägenheter men insåg att det blir för dyrt att hitta en i Sthlm till en rimlig peng med rimligt avstånd från city. Så skiftade till att leta BrF som godkänner andrahandsuthyrning istället och då lyckades jag hitta denna pärla till lägenhet. BRFens avgift är dessutom relativt lågt så det är perfekt!
Precis! Räntan på blancolånet är fast. Det var exakt så jag resonerade också, men tror det är bättre jag blir av blancolånet. Blir jag av blancolånet har jag ytterliggare 1 tusenlapp att trycka in i börsen tänker jag.
Jaa verkligen, det är brutalt bra! Det är därför jag inte hade som helst tvekan över att ta blancolånet just för att avkastningen hade varit bra oavsett. Det gäller att hemnetknarka om du ska hitta en liknande pärla.
Kikar du i hemnet nu kommer du hitta ett par fina lägenheter där föreningen tillåter andrahandsuthyrning. Dessa lägenheter är även okej prisade skulle jag säga. Så det finns pengar att tjäna i bostäder bara man letar rätt!
Har också en uthyrnings lägenheten dock i Kungsholmen. Otroligt bra slant får man varje månad och bra värdeökning dessutom då lägenheten är inför tullarna
Längre tid då bostadsföreningen kräver uthyrning minst 3 månader. Dessutom ska man ju följa skatteverkets regler (uthyrning 1,5 år därefter använda lägenheten ett par månader och sedan hyra ut igen osv…så det räknas och följer privstuthyrningslagen.)
Är detta ett filter som hemmet har? eller hur hittade du vilka föreningar som tillåter andrahandsuthyrning utan begränsningar? Eller var det egen “forskning” där du kollade upp varje förening i områden du var intresserad av?