Ping @janbolmeson @SebastianB @Jonatan_H @Fugelsangs @Fnorrbart @Owl @nhb @Dio
Tack Jan och Jonatan för inspelet.
Som nämns i tråden på ett ställe måste man skilja på SKATTE-rättsligt och CIVIL-rättsligt, vad gäller privatuthyrning och beskattning.
Beroende av:
- VEM som äger
- AVSIKTEN med boendet
- VAD som ägs
- VEM som NYTTJAR boendet
-HUR boendet nyttjas
Så kan uthyrningen hamna civilrättsligt i privatuthyrning och skatterättsligt i näringsverksamhet, men även tvärt om.
Så i detta fallet måste man hålla isär dem.
Har inte läst det som hänvisas till på Lawline. Men det jag uppfattar fån inläggskommentaren som länkat till sidan. Så uppfattar jag det som att det handlar om det civilrättsliga (Vilket är det Lawline oftast skriver om) och Det som står på Sveriges Domstolar hänvisar också till det civilrättsliga.
För att något skall falla under privat uthyrning rent skattemässigt krävs att:
- Att det ägs privat
- Att det är ett boende som är en lägenhet eller en småhusenhet med 1 till 2 lägenheter.
- Att jag eller mina skattemässigt närstående bor i bostaden del av året. Och då på minst 50% om det bara är en lägenhet och minst 40% om det är 2 lägenheter.
- Alt att jag har för avsikt att använda den privat eller för mina skattemässigt närstående inom en begränsad tid. Vilket då kan (men inte måste) berättiga dig till vissa undantag vad gäller att falla in i närings beskattningen.
Detta kan ni läsa mer om här:
Kommentar:
- Del av året är en bedömning från skatteverket i det enskilda fallet. Och här finns rättsfall som säger att 2 v är ok för att få det i privatuthyrning ett ett fall. Samt att 6 månader inte är tillräckligt i ett annat fall.
Vi genom Main Home hade mycket kontakt med Skatteverket runt 2015-2016 och diskuterade hur de beskrev detta på sin hemsida. Så rekommenderade vi dem att göra ändringar. Vilket resulterade i att de beskrev vad som gällde vid uthyrning av ett attefallshus. (Som fungerar på samma sätt som en ägarlägenhet, ett småhus och till del för en bostadsrätt eller hyresrätt)
I det exemplett skrev de att om du hyr ut till studenter på terminerna och använder själv på sommaren är det privatuthyrning men om du hyr ut attefallshuset året runt är det näringsverksamhet.
För att förenkla detta har vi därefter beskrivit detta med att du kan hyra ut ett attefallshus eller ett fristående hus, ägarlägenhet, bostadsrätt eller hyresrätt 10 månader om året (dvs 2 terminer) om du själv eller närstående nyttjar bostaden de andra 2 månaderna. Då beskattningen är kopplad till kalenderåret och inte till någon speciell del av året.
-
I räkneexemplen i denna tråd, upplever jag det som att ni räknat på Privatuthyrningsbeskattning fast det enligt min mening borde vara Näringsbeskattning.
-
Man kan göra fastighetsaffärer på flera olika sätt och det kan ge en fantastisk värdeökning med inflationen, främst pga att fasta tillgångar normalt ökar i värde vid inflation och att lån minskar i kostnad och omfattning pga inflation.
Så jag ställer mig inte emot den affärsmodellen som nämns ovan i tråden.
Det jag dock tycker att man först behöver tänka på är varför investerar jag just i fastigheter och vilket är mitt mål och varför. Därefter fundera över vilken av nedan alternativ som passar mitt mål och varför bäst.
- Privatuthyrning dvs att både äga och hyra ut privat
- Äga privat men hyra ut i näring
- Äga i bolag och hyra ut i näring
Alla 3 har olika förutsättningar, har helt olika skatteeffekter och passar olika personer i olika sammanhang.
Man kan göra alla alternativen, eller bara fokusera på någon av dem. Och vad som är bäst beror både av dina individuella förutsättningar och på ditt vanför.
Hoppas inte detta tog bort intresset för att investera i fastigheter!
Ville bara bidra med några saker. Så ni inte räknar på fel förutsättningar. Det har vi alla gjort från tid till annan 
Och vill hellre att alla lär av våra misstag istället för att göra för stora egna. Då fastigheter både kan innebära stora lån och ibland oförutsedda risker. Och då är det bra med marginaler.
Själv är jag ex väldigt nöjd över att vi härom året valde att sänka vår belåningsgrad till mellan 50-60 % i olika fastigheter (Vi började med 100%)
Så att vi idag både har större marginaler att göra bra affärer när marknaden förändras. Samt inte påverkas lika negativt pga ränteökningar och stegrande inflation…
@janbolmeson du känner mig bättre än att det bara tar mig 2 minuter att beskriva hur något är eller hur jag tänker