Hej @Anna88
Många frågor är svåra att svara på utan ett bredare resonemang om helheten i din ekonomi mm. Då det alltid görs en individuell bedömning. Och som @Nestor skriver, är det ingen självklarhet att få låna i bolag. Då flera banken inte vill stötta investerande i BRF, Ägarlägenheter och Småhus (typkod 220). Som en investering för uthyrning i bolag.
Frågan angående den marknadsmässiga hyran och bostadsförmån. Gäller som du antar om du själv använder lägenheten och tar ut en för låg hyra. Men det kan även gälla om du äger en lägenhet i ditt AB som inte är uthyrd. Och du skulle kunna använda den för boende eller fritidsändamål.
Lån i företagets namn. Du går till företagsbanken och Banken gör då en total kreditbedömning av affären, ditt AB och oftast även dig som person. Innan de ev beviljar lånet.
Du kan behöva gå till flera olika banker och pitcha din affär. Innan någon bank nappar. Pga flera bankers inställning till denna typ av investering som jag nämnde ovan.
I slutänden tackar banken nej alt ger dig ett förslag som kan variera i ränta, krav på säkerhet samt belåningsnivå.
Har du väl ett löfte kan du använda dig av det för att säga till nästa bank att du fått ett lånelöfte, oavsett hur bra det är. Och be dem matcha det. Du behöver dock inte säga vad de skall matcha innan de gett sitt bud.
Beroende på din egen ekonomiska situation, möjlighet till medlåntagare, om du även har en anställning utöver ditt AB mm. Så finns även alternativet att köpa privat och driva i enskild firma.
Om privatuthyrningsbeskattningen inte går att tillämpa. Kan du även köpa och först använda dig av privatuthyrning och därefter övergå till enskild firma. Beroende på hur du väljer att hyra ut.
Till skillnad från vad många säger, så kan det tom vara mer gynnsamt i vissa situationer, att driva i just enskild firma. Om du själv äger ditt AB och det är därifrån du har din huvudsakliga inkomst.
Anledningen till det är möjlighet att minska total beskattning under uthyrningsperioden samt vid försäljningen. Samtidigt som man kan skatteplanera mellan ABt och sin Enskilda firma. Samt att man då under en period även kan ha privatuthyrning som är absolut lägst beskattning.
Ev nackdel med AB. Enda nackdelarna jag ev ser med förvärv och uthyrning i AB är:
- En möjlig högre beskattning. Beroende av din övriga ekonomi.
- Att det ibland blir dyrare redovisning (Detta gäller inte dig i detta fall då du redan har AB. Här får du istället högre kostnad för redovisning genom en extra EF)
- Lagfarten som du tidigare nämnt
- Att dina hyresgäster garanterat får besittningsrätt i din första egna uthyrning. Vilket du kan undvika i privatuthyrning.
- Oftast sämre lånevillkor vid de första fastighetsförvärven. I jämförelse med privatägt.
Ledsen om jag väckte fler frågor än vad jag gav svar på. Men är så många delar som inte går att svara på kortfattat och generellt.
Jag tycker du i grunden resonerar klokt kring varför du ser fördelen att investera i ABt samt ditt låneupplägg. Det viktigaste är att du får till förvärvet och uthyrningen. Var det senare ligger spelar mindre roll i det långa loppet för din totalekonomi. Om du är en ekonomisk person som ev planerar att göra fler förvärv längre fram.
/Jakob, Main Home