Extrahus i Brf med uthyrningsmöjlighet

Hej alla och tack för fantastiskt forum!

Har sökt runt i forumet och hittat pusselbitar men inget som får alla pusselbitarna på plats.

Bakgrund:

Vi är två som bor i en central bostadsrätt i Stockholm. Vi har fått ett beviljat bygglov att bygga ett extrahus som kommer tillhöra bostadsrätten vi bor i. Föreningen vi är medlemmar i tillåter juridisk person. Just nu är vi aningen överbelånade (över x4.5 våra årsinkomster) och skulle vilja få ner belåningsgraden för att få bättre cash-flow i vardagen (amorterar idag 3%). I framtiden skulle jag vilja äga en hyresfastighet, är inte där rent ekonomiskt idag men detta skulle kunna bli en provstart i minivariant.

Case:

Estimerar att detta extrahus kommer kunna generera ca 30 000 SEK/mån genom korttidsboende. Det kommer kosta 1 Milj att bygga. Vi räknar med att hyra ut det ca 8–10 månader om året (räkna 300 000 SEK/år). Resten av tiden vill vi använda det själva.

Är inte djupare bevandrad i skatteregler/hyresverksamhet/juridisk person i Brf och har således svårt att göra smarta ekonomiska val i frågorna nedan. Bollar gärna och hör hur ni tänker! Har jag ens styckat frågorna rätt enligt följande:

Bostadsrätten: Fördelar nackdelar att samäga en bostadsrätt med juridisk person?

Husbygget: Ska vi bygga extrahuset i ett AB eller privat?

Uthyrning: Borde AB:t driva delar, hela eller ingenting av uthyrningsverksamheten? (I längden skulle ABv kunna köpa loss hela bostadsrätten så att man privat blir skuldfri eller köpa den där hyresfastigheten…)

Hur går era tankar när ni läser ovan om i de olika frågorna separat och samt helhetsbilden?

1 gillning

Nu har jag dålig koll på marknaden i Stockholm, men att bygga ett hus för 1M och kunna hyra ut det för 30k i månaden till hyresgäster som dessutom inte kan bo där året runt låter ganska svårt.

Har du verkligen räknat med alla kostnader och finns det en marknad för den hyran? Jag brukar försöka få ut ca 6k i hyra för varje 1M investerad (ca 7% avkastning i rena hyresintäkter) och detta är hyfsat svårt för mig att hitta. Det här låter som en kanonaffär om det inte finns några juridiska hinder.

1 gillning

Hej!
Jag tänker att du borde lägga ner hela idén eftersom det är olagligt att hyra ut bostäder som korttidsboende om inte ni söker bygglov för just detta och då måste detaljplanen tillåta hotellverksamhet. Men om det är så är det såklart bara att köra på. Verksamheten blir då mest troligt momsbelagd.

/Erik

Hej Daniel och tack för svar! Ja ekonomiskt är det en jättebra affär, så jag undrar hur jag bäst lägger upp den. Har inte räknat på löpande kostnader men grannar som har ett färdigt hus har hyrt ut 2 månader/år och får över 30k/mån så jag ser inte varför vi inte skulle kunna få detsamma. Det är ett lyxigt upplägg med utsikt över Stockholms takåsar, bubbelpool etc. och väldigt centralt.

Har inte läst något om att det ska vara olagligt att hyra ut en del av sin bostad som korttidsboende - vart kan jag läsa mer om det? Det är ju jättemånga lägenheter som byggts med separat uthyrningsdel i nya Brf’er, lägenheter som hyr ut rum och har inneboende eller del av hus som hyrs ut etc.

Allt under 80k är momsfritt och är vi två som hyr ut tror jag att antigen 100k eller 80k dessutom är skattefria som jag förstår det. Så då kanske man ska hyra ut 2,5 månad privat och resterande genom bolag…?

Hej!
Jag kanske missuppfattade det men jag tolkade det som att ni skulle bygga en lägenhet till som enbart är till för uthyrning? Alltså fullt inredd med kök, badrum, tvätt mm.
Stämmer inte detta?

2 gillningar

Hur har de hyrt ut då? Till samma hyresgäst under 2 månader eller någon form av semesteruthyrande i form av veckoboende med olika hyresgäster?

Jag är också lite fundersam till upplägget, kommer det vara ett fristående hus på bostadsrättsföreningen mark? Ni betalar byggnaden men bostadsrättsföreningen äger den och ni nyttjar den som en vanlig bostadsrätt? Är det ett attefallshus eller vilken typ av hus är det? Det låter billigt med 1M för ett attefallshus, har du en länk till huset du tänkt bygga?

Har du funderat på att hyra ut det till långtidsboende istället? Eller kan du inte få 30k/månad då? Vad säger bostadsrättföreningen om upplägget? Jag antar att de är ok med det eftersom era grannar gör det?

1 gillning

Nu fattar jag nog inte. Har ni personligen fått ett beviljat bygglån för att upprätta en fastighet på Er BRFs mark? Om den kommer tillhöra BRFen kommer de väl vilja sälja den?

Att bygga ett hus i central stockholm för 1M låter ju som det är en friggebod, det kommer ju ingen vilja betala 30k för?

Varför skulle ni vilja använda den resten av tiden???

DItt AB kan inte bedriva korttidsboende, tror jag?

Hej Erik, njaee… Inte enbart uthyrning. Det är tänkt att vänner och familj ska kunna bo där när de är på besök och användas av oss själva också. Men vi tänker att vi hyr ut den majoriteten av året när den inte nyttjas privat

Hej Daniel, marken tillhör lägenheten precis som extrahuset kommer göra. Det blir Biyta till lägenheten då den är frikopplat. Det är en ganska ovanlig bostadsrätt ja. Huset är relativt litet och det är 1M vi fått som prisförslag, och det gör inte så mycket om priset skulle dra iväg, det viktiga är att det blir bra byggt.
Njaee, vill inte ha långtidsboende, mest på grund av att det är opraktiskt för de månader på året vi vill nyttja det själva samt om när får besök av nära som då kan bo där.

Om du hyr ut per dygn eller vecka och det är stora inkomster så blir det näringsverksamhet som ska momsbeläggas. Som jag förstått det i alla fall.

I min värld konkurrerar du då med hotell och då måste även detaljplanen gälla för detta. Tror dessutom det finns någon dom i MÖD om detta.

/Erik

Tack för utklippet Erik. Jag satt på skatteverket och lekte med deras beräkningshjälp för att räkna ut skatt och hur mycket man ska ta upp i deklareringen. På första frågan i ditt utklipp “Hyr du ut din möblerande bostad i ditt egen namn, alltså med dig själv som hyresvärd?” är svaret på frågan nej. Den delen kommer att hyras ut av ett förmedlingsföretag. Så jag antar att momsen då faller på dem.

Såhär ser min kalkyl ut:

Och om vi skulle hyra ut på heltid (ej aktuellt) men kul att leka med:

Ja alltså du kommer ju vara hyresvärd, siter som blocket och airbnb är ju bara förmedlare och de rapporterar dessutom in alla uthyrningar direkt till skatteverket så det inte att dölja.
Men det enklaste vore ju såklart att du ringde skatteverket och frågade, jag tycker ofta att de är hjälpsamma.

/Erik

1 gillning