Bostadsförmån i hyresfastighet

Hej, i mars köpte vi fastigheten vi hyrde i sen tidigare, den har 5st lägenheter varav vi bor i den största på 130kv. Vi driver det än så länge som näringsverksamhet.

I runda slängar hyror in 383k/år El,vatten/avlopp, försäkring, bolån 312k/år, i hyror in så har vi inte betalat någon hyra själva, allt överskott både vårt eget och från hyrorna har gått till underhåll av kåken, har kvitton på 70k då är inte driften inräknat i de.
Tar vi bara det så går vi nästan back i år och slipper skatta… MEN.

Men detta med bostadsförmån, de vill man ju egentligen bara skita i, men vad vi får fram så tycker skatteverket att vi ska betala 12k i månaden, blir skatt på ca 44k då.
Alltså, ju mer man kommer in i detta ju mera känns det som att de är välgörenhet man håller på med, “bo gratis” har vi inte kommit in i ännu och den största boven verkar vara skatteverket.

De dummaste man kan göra är det att bo i egen hyresfastighet? Menar vi kunde ha hyrt ut denna lägenhet för 10-12 i månaden och istället äga en villa till :thinking:

Hur tänker du nu?

Bor du i en hyreslägenhet betalar du med skattade pengar en hyra varje månad.

Äger du en hyresfastighet får du dra samtliga kostnader skattemässigt som el, värme ,VA, underhåll etc. Menar du att vi skattebetalare skall subventionera dig för att du äger ett hyreshus?

6 gillningar

Varför skulle dom vara en bov i det här fallet?

Jag förstår inte vitsen, har jag en bostad med två hyresdelar så kan jag bo där hur jag vill, skaffar jag en lägenhet till i fastigheten så de blir en Uthyrningsfastighet, ska jag straffas för att jag bor kvar själv :thinking:

Men samtidigt får du SAMTLIGA dina kostnader för fastigheten inklusive fasthetsskatten avdragsgilla.

Du bedriver ju de facto näringsverksamhet. Tror du att jordbrukare och alla andra näringsidkare slipper att betala skatt?

3 gillningar

Visst, men du får väl dra av endel med en vanlig villa med men då får du göra det när du säljer den? Får man göra samma avdrag även vid privatuthyrning?

Sant sant, men en bonde betalar väl i alla fall inte en extra skatt för att han har sina egna djur i ladugården.

Nej men visst jag vart väl lite grinig/girig men

Bonden får betala/beskattas för att ha sina privata djur i ladan (typ en privat häst).

Du bor privat i en näringsfastighet. Samna princip. Hade du inte bott där själv hade du haft en extra beskattningsbar intäkt på 144 tkr. Inget konstigt egentligen och lätt att kontrollköra för SKV…

1 gillning

Jag går själv i tankarna på att köpa en ägarlägenhet för mitt företags räkning och bo där privat, för att på sikt hyra ut den.
Men istället för att hålla på med förmånsskatt och dyl så tänker jag nog rakt av bara betala en marknadsmässig hyra till bolaget istället. Varför krångla till det?

2 gillningar

Jo när vi skaffar aktiebolag måste vi göra så ja, nu med näringsverksamhet är de samma pengar på olika konton bara

Ahh, sorry! Fick för mig att ni hade det i AB redan.

Tänkte köra AB när det börjar gå med mer vinst, men ska in endel i kåken under kommande år innan vi är där, samt att vi egentligen inte vill bo här själva för all framtid heller så såsmåningom tänker vi att vi hyr ut våran lägenhet också

När jag ändå har dig i tråden, istället för att starta en ny.
Precis som du säger så drar vi ju av allt som rör fastigheten.

jag tänker på ett exempel, om vi säger att man köper ett värmesystem för 200k och ska dra av det, men redan vid 100k har man noll i resultat, vad händer då med de övriga 100k som man vill dra av, går de över till nästa år eller brinner det inne?

Sorry om jag förmedlar mig dåligt jag hittar inte riktigt rätt ord, brukar vara frugan som sköter de administrativa mer än jag.

Detta är ett ackumulerat underskott, som du har tillgodo kommande år.

1 gillning

Okej det är så alltså.
Men den rör inte förmånsbeskattningen eller hur för den för vi alltid så länge vi bor här själva?

Grejen varför jag frågar är för att de är väldigt mycket nytt att lära sig samtidigt som man bygger och fixar, och har större inköp framöver så som uppgradera värmesystemet.

Fick veta senast idag (av rörmokaren) att rot-avdraget inte gäller för fastigheter med taxeringskod 321, de säger väl egentligen sig självt när man redan har ett avdrag man kan göra.

Ett värmesysten ska väl ändå läggas på plan och skrivas av. Läggs väl till anskaffningsvärdet på byggnaden och skrivs av med samma procent per år. 2% ish? Eller om det kan bli ett inventarie.

Men kan du inte få tillbaka momsen som troligen är en högre summa än Rot-avdraget?

Ja frugan sa exakt samma sak nu :grimacing: jag har mycket att lära

Vi moms registrerade inte, pga att vi inte säljer något med moms då de gäller hyra av lägenheterna, kanske har tänkt fel?

Du kan inte momsregistrera ett hyreshus för lägenheter.

Du har tänkt helt rätt. Jag tror inte att dina hyresgäster skulle bli jätteglada att få betsla moms på sin hyra. Det skulle ju innebära en 25procentig hyreshöjning.

1 gillning