Jag sitter med ett ekonomiskt dilemma som jag vill dela med mig av. Kanske finns det någon här som har varit i en liknande sits eller kan reflektera och göra inspel.
Så här är läget:
Jag jobbar som konsult i eget aktiebolag och har överlikviditet i bolaget som varken behöver användas för att trygga min pension eller som ekonomisk buffert
Planen har tidigare varit att “leva gott” på lön upp till gränsen för statlig skatt och maximal utdelning enligt 3:12 och låta överlikviditeten ligga kvar i bolaget tills den dag jag kan tillämpa 5:25 (börjar kännas mer och mer avlägset)
Men: Jag har nyligen bildat familj och fått andra prioriteringar. Jag vill nu gärna köpa ett hus i en annan del av Sverige som familjen kan åka till under semestrar och lov för att få miljöombyte.
Vi bor centralt i en storstad med nära till allt (skola, förskola, jobb) och äger vårt boende och vill inte flytta till något billigare (vilket annars såklart hade skapat andra möjligheter). Vår belåning är cirka 50 % av bostadens värde, men tyvärr kan vi inte öka våra lån särskilt mycket på grund av att vi ligger nära bankens skuldkvotstak.
Så jag undersöker nu möjligheten att köpa ett hus “kontant” enligt tre alternativ:
Alternativ 1:
Köpa privat genom en större utbetalning som kommer att beskattas som inkomst av tjänst = hög kostnad i form av mycket skatt just nu
Alternativ 2:
Köpa genom företaget (och hyra ut till mig själv/förmånsbeskatta = mindre kapital i företaget går åt initialt men högre månatlig kostnad i form av skatt privat)
Alternativ 3:
Köpa både privat och genom företaget (med delat ägande 50/50 eller 25/75 - om det ens är juridiskt möjligt)
Inga av dessa alternativ är särskilt ekonomiskt fördelaktiga jämfört med att låta pengarna ligga kvar i bolaget och vänta på dag 5:25 (som kanske aldrig inträffar eftersom att verksamheten bara verkar rulla på). Men den potentiellt ökade livskvaliteten av ett andra boende gör att alternativen ändå är aktuella.